Hur stänger jag BIOS så jag bootar till windows installation

Permalänk
Medlem

Hur stänger jag BIOS så jag bootar till windows installation

Hej!

Har precis byggt min första dator och är långt ifrån någon expert och nu har det låst sig.

Jag har köpt Windows 11 och ska installera det på min dator men det står att det inte funkar. Kikar på lite videos och får vägledning i bios hur jag ställer in ”secure boot” till Enabled för det verkar vara lösningen.

(Mitt problem)

Nu kan jag inte komma ur BIOS hur jag än vänder och vrider på det för att komma till ”Windows 11 installer”

Finns det någon som kan hjälpa mig här?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du till en början testat USB-minnet på annan dator?

De allra flesta moderkorten, om inte alla, har standardinställningar så att det bara är att sätta i minnet, potentiellt välja bootordning och sedan köra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort? Har du Asus, prova tryck på EZ mode (F7) och sen på Boot menu (F8)

Permalänk
Medlem

Lyckades komma ur BIOS nu genom att återställa inställningarna där och starta om datorn, men nu är jag tillbaka på ruta ett där jag försöker installera Windows 11 där jag senare får upp ”Det går inte att köra Windows 11 på den här datorn”

Mitt moderkort är ASRock B450 pro4 https://www.proshop.se/2958631?utm_source=AutoEmails&utm_medi...

Jag har inte testat USB i annan dator då jag antar att USB funkar då jag köpte ett från Microsoft och det bootar nu på datorn.

Kan det vara att jag måste uppdatera moderkortet på något sätt för att få det att funka?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alxspk:

Kan det vara att jag måste uppdatera moderkortet på något sätt för att få det att funka?

Anledningen att W11 vägrar är sannolikt att du har fTPM avslaget i BIOS, och därmed inte möter MS systemkrav. Det bör du kunna slå på.
Enligt en guide ska det vara under Advanced > CPU Configuration. Inställningen "AMD fTPM Switch" ska vara på "AMD CPU fTPM".

Det kan vara värt att uppgradera BIOS också om du aldrig gjort det på moderkortet. Det kanske även ställer inställningen rätt per automatik; Asus har åtminstone ändrat så att det är på som standard pga Windows 11.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Har kikat på detta och BIOS verkar ha den inställning du beskriver valt redan utan att jag behöver välja det själv.

Däremot när jag kikar runt lite online så verkar det som att ”secure boot” ska vara inställt på enabled av någon anledning. För att göra detta behöver man först ”disable CSM” för att säkerställa ”UEFI video (GOP) driver is operational”

Efter jag gjort dessa steg och ”secure boot” på enabled samt save changes and exit i BIOS så kan jag inte på något sätt få datorn att boota Windows, utan den går direkt till BIOS igen och enda sättet för mig att kunna boota Windows är att nollställa inställningarna jag nu ändrat i BIOS för lösa det första problemet..

Känns som jag hamnat i någon sjuk loop som inte går att ta sig ur haha

Permalänk
Medlem

Jag skulle starta via boot meny, vet inte hur det ser ut på just din dator, men på min trycker jag på F11 så får jag upp alla enheter som det kan bootas från, sen väljer jag USB stickan.

Verkar vara F8 eller F11 på din när jag söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alxspk:

Tack för svar.

Har kikat på detta och BIOS verkar ha den inställning du beskriver valt redan utan att jag behöver välja det själv.

Däremot när jag kikar runt lite online så verkar det som att ”secure boot” ska vara inställt på enabled av någon anledning. För att göra detta behöver man först ”disable CSM” för att säkerställa ”UEFI video (GOP) driver is operational”

Efter jag gjort dessa steg och ”secure boot” på enabled samt save changes and exit i BIOS så kan jag inte på något sätt få datorn att boota Windows, utan den går direkt till BIOS igen och enda sättet för mig att kunna boota Windows är att nollställa inställningarna jag nu ändrat i BIOS för lösa det första problemet..

Känns som jag hamnat i någon sjuk loop som inte går att ta sig ur haha

Vad använder du för installationsmedia, är det en USB som är köpt från microsoft eller har du flashat stickan själv?

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag använder sticka från microsoft som är köpt på elgiganten.

Nu har jag lyckats ställa in dom inställningar i BIOS som jag förstår ska vara på och när jag sedan sparar dom och exitar bios så startar datorn om snabbt, då spammade jag F11 vilket helt riktigt tog mig till en ruta istället där jag kan välja vilken device jag vill boota till Men nu uppstår nästa problem.

Oavsett om jag väljer stickan eller mitt kingston snv2s1000g så låter den mig inte boota utan jag får bara klicka på ”enter setup” vilket tar mig tillbaka till BIOS eller så kan jag trycka på ”Boot default” vilket också tar mig tillbaka till BIOS.. 😂

Permalänk
Medlem

Jag bifogar en länk till en video här så ni lättare kan tyda vad jag ser,

https://youtu.be/PKYpo5ojXHQ

Permalänk
Medlem

Windows 11 på ett USB-minne med namn Windows 10?

Jag hade skapat en egen USB-sticka i detta läge. Gjorde det senast igår på en 16GB-sticka genom att använda MS Media creation tool.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

@Alxspk Secure boot mode "Custom" ser tveksamt ut. Finns inte "Windows" eller liknande där?

Samt i bootmenyn (den lilla popupen) tror jag att ingen av knapparna bootar den markerade (ena öppnar ju BIOS, andra bootar nog den första i listan), utan du får nog köra enter för att faktiskt välja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Windows 11 på ett USB-minne med namn Windows 10?

Jag hade skapat en egen USB-sticka i detta läge. Gjorde det senast igår på en 16GB-sticka genom att använda MS Media creation tool.

Ja det är lite märkligt men jag fick ju ge typ 1600 för detta hos Elgiganten, ska jag ta reklamera denna sticka. Känns riktig b att slänga 1600kr i sjön..

Har inte heller riktigt tillgång till att ladda ner Windows från annan dator varav jag köpte färdig sticka från Microsoft. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Alxspk Secure boot mode "Custom" ser tveksamt ut. Finns inte "Windows" eller liknande där?

Samt i bootmenyn (den lilla popupen) tror jag att ingen av knapparna bootar den markerade (ena öppnar ju BIOS, andra bootar nog den första i listan), utan du får nog köra enter för att faktiskt välja.

Har testat enter istället i Bootmenyn på båda men med samma resultat. Sökte även efter Windows i custom men finns inget dessvärre.

Permalänk
Medlem

Känns som jag har sökt igenom hela internet efter just det här problemet jag har också men hittar inget med specifikt detta men annat liknande.

Det kan inte ha något att göra med det fysiska bygget på datorn väl? Känns som jag inte borde ha kommit såhär långt då i så fall. Kan ju komma till Windows ”startmeny” bara jag inte ändrar några inställningar i BIOS. Men då säger den att datorn inte är kompatibel med W11.

Mycket märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alxspk:

Jag bifogar en länk till en video här så ni lättare kan tyda vad jag ser,

https://youtu.be/PKYpo5ojXHQ

Längst ner i högra hörnet medans datorn bootar står det "Press F11 for Boot Menu"
Tryck F11 när du ser det och välj att boota från usbminnet.
Jag hoppas att du skapat usbminnet med hjälp av Microsofts Media Creation Tool?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Längst ner i högra hörnet medans datorn bootar står det "Press F11 for Boot Menu"

Jag har köpt en en sticka från Elgiganten med W11 på så känns inte som det är problemet, kan ju komma till w11 ”startmenyn” men den säger bara att datorn inte är kompatibel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

När jag gör det och försöker boota fram usbminnet så vägrar den. Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Här bifogar jag en video till hur det ser ut när jag inte har försökt ändrat något i BIOS,

https://youtu.be/FlmZ1kIlu6E

Permalänk
Medlem

Om jag var dig så skulle jag inte använda usbminnet från elgiganten utan skapa ett eget med hjälp av Microsofts Media Creation Tool.
Det kanske kan vara bra att eventuellt uppdatera biosen till den senaste versionen också https://www.asrock.com/mb/AMD/B450%20Pro4%20R2.0/index.asp#BI...

Permalänk
Medlem

Och glöm inte att enabla BÅDE Secure Boot och TPM i biosen!

Permalänk
Medlem

Välj USB-stickan som. Boot order 1.

Permalänk
Medlem

Uppdatering/lösning

Efter mycket om och men så hittade jag till slut lösningen på mitt problem. Jag bifogar en video som hjälpte mig lösa problemet om någon framtida stackare skulle stöta på samma problem som mig,

https://youtu.be/GNpewOl4yqk

Stort tack till alla som tog sig tid här i tråden för att försöka hjälpa mig!

Allt gott!

Rättning
Permalänk
Medlem

Bra att du fick igång installationen men det borde gå att installera Windows 11 på din dator utan hack. Vad har du för cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alxspk:

Uppdatering/lösning

Efter mycket om och men så hittade jag till slut lösningen på mitt problem. Jag bifogar en video som hjälpte mig lösa problemet om någon framtida stackare skulle stöta på samma problem som mig,

Allt gott!

Men nu har du bypassat själva kontrollen av TPM2. Nånting är fortfarande fel, men visst får du in installationen, men det är inte meningen att man ska slå av kontrollen. Bara du är medveten om det.

Skrivet av Brandx:

Bra att du fick igång installationen men det borde gå att installera Windows 11 på din dator utan hack. Vad har du för cpu?

5800X såg jag på första videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alxspk:

Här bifogar jag en video till hur det ser ut när jag inte har försökt ändrat något i BIOS,

https://youtu.be/FlmZ1kIlu6E

Sätt Secure Boot på Enable med.

Skrivet av Alxspk:

Uppdatering/lösning

Allt gott!

Skulle inte vilja påstå att det är en lösning utan en workaround för äldre hårdvara som saknar TPM.

Permalänk
Medlem

Känns som inget annat fungerade förutom detta.

Så som jag förstod det nu med denna lösning så är det enda att det skulle kunna bli är problem med framtida uppdateringar, stämmer det?

Vad skulle annars kunna påverka datorn med denna lösning?

Tack på förhand av en okunnig jäkel 😄

Permalänk
Medlem

Glodde på lite YT-videos för ASROCK UEFI/BIOSar och snubblade in på en som pratade om just Secure Boot på ett Gigabyte-moderkort.

Det som är intressant är just inställningen på Secure Boot, du har den satt till "Enabled" "Custom".
https://youtu.be/PKYpo5ojXHQ?t=20

Istället för att skriva en massa, här är länken:
https://www.youtube.com/watch?v=I65j7U6mMDw&t=154s

Var noggran när du läser meddelandena i UEFI/BIOS, så du inte felaktigt tror att du gör en förändring egentligen inte gör...

Edit, ska tillägga att jag inte har koll på vad det är för "nycklar" som kan tänkas ändras och hur det kan påverka om det finns något i datorn som är beroende av dessa "nycklar".
Har tex inte koll på om Bitlocker använder något av dessa, om det är aktiverat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viita:

Edit, ska tillägga att jag inte har koll på vad det är för "nycklar" som kan tänkas ändras och hur det kan påverka om det finns något i datorn som är beroende av dessa "nycklar".

Nycklarna styr vilka OS som den tillåter starta med Secure Boot påslaget. Bootmedia som inte är signerat med en av de tillåtna nycklarna får inte starta.

Jag tror också Custom är fel för att köra Windows och att något annat alternativ behövs för att den ska tillåta boot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Glodde på lite YT-videos för ASROCK UEFI/BIOSar och snubblade in på en som pratade om just Secure Boot på ett Gigabyte-moderkort.

Det som är intressant är just inställningen på Secure Boot, du har den satt till "Enabled" "Custom".
https://youtu.be/PKYpo5ojXHQ?t=20

Istället för att skriva en massa, här är länken:
https://www.youtube.com/watch?v=I65j7U6mMDw&t=154s

Var noggran när du läser meddelandena i UEFI/BIOS, så du inte felaktigt tror att du gör en förändring egentligen inte gör...

Har tex inte koll på om Bitlocker använder något av dessa, om det är aktiverat.

Skrivet av Thomas:

Nycklarna styr vilka OS som den tillåter starta med Secure Boot påslaget. Bootmedia som inte är signerat med en av de tillåtna nycklarna får inte starta.

Jag tror också Custom är fel för att köra Windows och att något annat alternativ behövs för att den ska tillåta boot.

Problemet är bara att jag suttit i BIOS i typ 6 timmar och testat alla olika varianter av inställningar inkl det du beskriver (visas i videon) men det var oavsett alltid samma resultat, att jag inte kunna stänga ner bios och den vägrade låta mig boota på usb för att installera W11 så fort den minsta ändringen var gjord i BIOS.

Jag skriver detta från datorn nu i alla fall och har aktiverat W11 med nyckeln som kom med paketet från elgiganten.
Vet knappt vad jag pysslar med men det verkar funka än så länge så får vi se om något problem skulle uppstå längre fram.