Mitutoyo U-Wave - Event driven mode
Hej,
Jag håller på med en PoC för att visualisera mätdata i realtid från mätklockor som används i produktionen. Lite kort så har jag en mätklocka på var sida av produkten och det som är intressant är att veta skillnaden mellan dessa, således mätvärdet från väster sidan minus mätvärdet från höger sida.
Jag använder ett mätsystem från Mitutoyo som heter U-Wave. Det finns två "mode" att skicka data från mätklockorna till datorn, Button driven och Event driven . Button driven mode är väldigt rätt fram, tryck på knappen som finns på transmittern och mätvärdet dyker upp i Excel/Notepad. Tyvärr funkar inte det i produktionen, jag behöver något som uppdatera dynamiskt beroende på hur operatören justerar produkten.
Event driven mode är det jag behöver, tyvärr verkar det vara rätt klurigt att kommunicera med u-wave, iaf om man inte har någon erfarenhet med ASCII och generell kommunikation mellan PC and USB?
Jag har frågat Mitutoyo hur man gör och fått svaret:
" It is up to the individual to come up with some user interface
since the standard excel macro or keyboard emulator method
will not figure out what the ASCII Code needs to be sent to get
the data from the receiver and transmitter"
Då jag inte riktigt vet vart jag ska börjar leta då jag har ingen erfarenhet av kommunikation så ger Google mig inga bra träffar. Vad jag skulle behöva är att någon pekar mig i rätt riktning. Vad behöver jag göra för att trigga det Event Driven mode?
Mvh John