Realtek Ac97 hur koppla?

Permalänk
Medlem

Realtek Ac97 hur koppla?

Hejsan, har idag ett Abit IS7 med detta inbyggt. HAr kopplat till min vanliga stereo och till TV via mitt grafikkort så jag ser på film på TV via min dator MEN undrar nu kan jag koppla in högtalare i bakkanalerna på mitt ljudkort? vad händer då? är detta surround? eller krävs dekoder för detta? vad betyder detta 6-kanals ljud.

Är det så enkelt att köpa bakhögtalarna och en center och få ett komplett sytem? isf vad händer om man kör DVD via DVD-spelaren på datan blir det surround? vad h änder om man koppar DVD till HD:n följer detta med då eller blir det stereo?

tackar på förhand!

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk
Hedersmedlem

Nån dekoder behövs inte, det är precis det ditt ljudkort gör. "Surround" betyder egentligen bara fler än två högtalare, men det man i dagligt tal avser är 5.1, dvs left / right (2), rear left / rear right (+2), center(+1) och sub (.1).

Att köra DVD-spelaren till datorn borde funka, så länge du kopplar digitalt förstås. Att få datorns surround till en extern dekoder (från t.ex. spel och annat) funkar bara på vissa chipset, t.ex. nVidias nForce / Soundstorm (har inte riktigt koll på vad som är vad av de två).