Uppgradering till 7800X3D - vilket moderkort?

Permalänk
Medlem

Uppgradering till 7800X3D - vilket moderkort?

Hej!

Som rubriken lyder. Dags för en uppgradering, hiss från 9900K. Jag är riktigt nöjd med min dator, men jag känner att det är dags.
Jag siktar på 7800X3D då X3D versionen som 5800X3D verkar vara en riktig krigar konkurrent inom prestanda mot tyngsta CPU på marknaden. Men jag har ett problem. Jag vill att min nya processor ska fungera och utnyttja sin maximala potential i samband med bra DDR5 med bra hastighet och så låg CL som möjligt. Därför letar jag efter tips gällande moderkort till vettigt pris.. Max 4-5K. (en fördel om den är billigare)
Har ni några tips? Och räcker 1000W nätagg? Vill att datorn räcker några år givetvis. Tänker även på DDR5, vill helst att den är 6000 Mhz eller över, men så liten CL som möjligt.

Tror ni att Serie 8000 kommer vara AM5?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Då AM5 kom tillsammans med Ryzen 7000 så lär nästa och troligen nästkommande processor vara AM5 också.

När det kommer till latens så har faktiskt DDR4 bättre värde i ms, men det är inte allt.

Jag kör med MSI MAG B650 Tomahawk och är nöjd med det sedan de släppte 1.6.4 beta bios (finns nyare, men det fungerar så uppgraderar inte)
Synd du missade det för 1900kr på kompletts bonanza.
1000w räcker gott och väl tillsammans med 7800X3D och 4090 till och med.

Med de senare biosversionerna så ska AM5 klara av högre klockfrekvenser av DDR5, innan var gränsen runt 6000 men flertalet har lyckats betydligt högre nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Då AM5 kom tillsammans med Ryzen 7000 så lär nästa och troligen nästkommande processor vara AM5 också.

När det kommer till latens så har faktiskt DDR4 bättre värde i ms, men det är inte allt.

Jag kör med MSI MAG B650 Tomahawk och är nöjd med det sedan de släppte 1.6.4 beta bios (finns nyare, men det fungerar så uppgraderar inte)
Synd du missade det för 1900kr på kompletts bonanza.
1000w räcker gott och väl tillsammans med 7800X3D och 4090 till och med.

Med de senare biosversionerna så ska AM5 klara av högre klockfrekvenser av DDR5, innan var gränsen runt 6000 men flertalet har lyckats betydligt högre nu.

Tack för svaret! Och Intressant att du nämner just MSI MAG B650, för enligt alla recensioner jag kollat igenom så verkar just denna moderkortet vara prisvärd och den har det man letar efter. Men jag var lite osäker gällande just B650. Vet inte riktigt än vad skillnaden är mellan 650 och 670. Och om det kan påverka framtida uppgradering.

sen tänkte jag på dessa ramstickorna https://www.inet.se/produkt/5304964/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-...

Några kommentarer? Dom bör duga eller? Tänker att CL är rätt låg där. I alla fall när jag jämfört lite med annat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns nog små vinningar att göra med ett x670. Men för att dra nytta av dem så bör man nog vara väldigt insatt i att konfigurera och justera saker i bios.

Det som jag såg när jag letade var att ofta har x670 fler lager på PCBt, vilket skulle kunna påverka hur snabbt man kan köra minnena och om jag minns rätt hur snabbt man kan överklocka om man kör med 4 stickor. Nu är det dock 4-5 månader sedan jag kollade upp allt detta så man får nog leta upp källan på det själv.

Bör inte påverka framtida uppgradering och frågan är om du kommer uppgradera om du väljer 7800x3d för jag tror den kommer vara riktigt potent om ett par år fortfarande, lite som 5800X3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Tack för svaret! Och Intressant att du nämner just MSI MAG B650, för enligt alla recensioner jag kollat igenom så verkar just denna moderkortet vara prisvärd och den har det man letar efter. Men jag var lite osäker gällande just B650. Vet inte riktigt än vad skillnaden är mellan 650 och 670. Och om det kan påverka framtida uppgradering.

sen tänkte jag på dessa ramstickorna https://www.inet.se/produkt/5304964/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-...

Några kommentarer? Dom bör duga eller? Tänker att CL är rätt låg där. I alla fall när jag jämfört lite med annat

Just de minnena kör jag med, fast med RGB. Kör just nu dem på cl30 @6000, men jag tror det bör gå att få till cl28 med dem.
De går även att köra rätt mycket tightare på sekundära timings också då det är SK Hynix-chip på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Tack för alla dina svar, Det var exakt det jag ville läsa! Tydligt och nyttig information. Det fick bli en MSI MAG B650 och G.Skill Trident Z5 Neo Svart AMD Expo till min nya CPU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Tror ni att Serie 8000 kommer vara AM5?

Ja, 100%, dels så är AM5 purfärsk, och dels har AMD själva sagt att den kommer användas minst till 2025.

Permalänk
Medlem

1000w är inga problem. X3D ä det strömsnålaste du kan hitta i cpu djungeln.