Fungerar det att kompilera OpenCV för små inbyggda system? C++

Permalänk

Fungerar det att kompilera OpenCV för små inbyggda system? C++

Jag har behov utav att använda OpenCV för att göra bildberäkningar i små inbyggda system. OpenCV är C++.
Då undrar jag om det skulle gå att kompiliera OpenCV så den passar t.ex. godtyckliga processorer?

Permalänk
Medlem

Finns opencv för flera plattformar.
OpenCL för inbyggda system.

https://opencv.org/platforms/

Permalänk
Skrivet av Sions:

Finns opencv för flera plattformar.
OpenCL för inbyggda system.

https://opencv.org/platforms/

Man måste ha stöd då för GPU. När jag pratar om inbyggda system så pratar jag om system som har t.ex. 2 Mb i RAM

Permalänk
Datavetare
Skrivet av heretic16:

Man måste ha stöd då för GPU. När jag pratar om inbyggda system så pratar jag om system som har t.ex. 2 Mb i RAM

Står ju på OpenCVs hemsida att de har stöd för CPU-only på bl.a. ARM Cortex A och Cortex M.

Cortex M är ju för mikrokontrollers, men det verkar som man i praktiken måste ha en tillräckligt stark CPU-modell så den kommer med hardware-float för att OpenCV på något sätt ska vara realistiskt (så glöm t.ex. RPi Pico, den har i.o.f.s. lite väl begränsad mängd RAM för att vara vettig också).

2 MB RAM låter ändå som ett relativt kraftig system (i världen av mikrokontrollers), t.ex. relativt RPi Pico och ESP32 som båda har långa hundratals kB.

Sen verkar folk ha tagit ut vissa specifika bitar och kör på t.ex. EPS32...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Står ju på OpenCVs hemsida att de har stöd för CPU-only på bl.a. ARM Cortex A och Cortex M.

Cortex M är ju för mikrokontrollers, men det verkar som man i praktiken måste ha en tillräckligt stark CPU-modell så den kommer med hardware-float för att OpenCV på något sätt ska vara realistiskt (så glöm t.ex. RPi Pico, den har i.o.f.s. lite väl begränsad mängd RAM för att vara vettig också).

2 MB RAM låter ändå som ett relativt kraftig system (i världen av mikrokontrollers), t.ex. relativt RPi Pico och ESP32 som båda har långa hundratals kB.

Sen verkar folk ha tagit ut vissa specifika bitar och kör på t.ex. EPS32...

Jag ska fundera på detta. Just nu håller jag på att bygga ORB.
Jag tror detta förtjänar en ny tråd om det.