Permalänk

fTPM/PSP NV

Uppgraderade moderkort, cpu, ram och får detta meddelande när jag startade datorn. Är de bara att trycka Y?

New CPU installed, fTPM/PSP NV corrupted or fTPM/PSP NV structure changed.
Press Y to reset fTPM, if you have BitLocker or encryption enabled,
the system will not boot without a recovery key
Press N to keep previous fTPM record and continue system boot, fTPM will NOT
enable in new CPU, you can swap back to the old CPU to recover TPM related Keys and data

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerNurd:

Uppgraderade moderkort, cpu, ram och får detta meddelande när jag startade datorn. Är de bara att trycka Y?

New CPU installed, fTPM/PSP NV corrupted or fTPM/PSP NV structure changed.
Press Y to reset fTPM, if you have BitLocker or encryption enabled,
the system will not boot without a recovery key
Press N to keep previous fTPM record and continue system boot, fTPM will NOT
enable in new CPU, you can swap back to the old CPU to recover TPM related Keys and data

Om du inte använder Bitlocker eller liknande är det nog bara att trycka "Y" utan att tänka så mycket på det. Om du använder Bitlocker och inte har recoverynyckeln sparad (isf har du gjort fel, att spara recoverynyckeln är jätteviktigt) så bör du vara försiktig och eventuellt återställa allt för att försöka rädda dig själv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tack för svar. Tror inte jag har använt bitlocker. Vet nog inte ens vad de är för något. Tryckte Y och datorn startade om och jag kom in i bios

Permalänk
Medlem

Samma sak kom nyss upp för mig. Bytte nyss CPU: Vet inte heller om jag har haft Bitlocker eller inte. Har Windows 10 Home och det verkar inte som att Bitlocker ens stödjer det? Vilken ska man klicka för att vara på den säkra sidan? ''Y'' eller ''N''?

Edit- kunde inte hålla mig från att testa. Valde ''Y'' och det funkade.

Visa signatur

Kreff