Audio codec till moderkort — spelar det någon roll?
Hej,
Jag går i tankarna på att köpa ny datorkomponenter, och har av Inets kundtjänst fått rådet att köpa endera av dessa två moderkort:
ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4
MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI DDR4
ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4 får kritik på recensioner jag läst av att det använder sig av ett utdaterat s.k. audio codec, vilket heter Realtek ALC897. MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI DDR4 använder i sin tur ett audio codec vid namn Realtek ALC1150. Det sistnämnda ska ge betydligt bättre ljudkvalité än det förra.
Min uppsättning är två st. B&W 606 högtalare som är kopplade till förstärkaren NAD C 328, som i sin tur är kopplad till min stationära dator via optisk kabel.
Min fråga är om kvalitén på dessa olika audio codecs spelar någon roll om man kör med min ovanstående beskrivna uppsättning?
Inet menade nämligen på att moderkortens audio codec kunde påverka ljudkvalitén i min ljudkedja, och att det sämre audio codec vid namn Realtek ALC897 kan ge märkbart dåligt ljud. Man rekommenderade mig, utifrån mina behov, att köpa ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4, och om jag är missnöjd med ljudet som kommer ut ur mina högtalare så kan jag enligt dem köpa ett internt ljudkort med S/PDIF-port för min optiska kabel. De hade några från ASUS i sitt sortiment som kostar runt tusenlappen.
Jag pratade med Hifi-klubben, som jag köpte B&W 606, NAD C 328 och ljudkablar ifrån, och frågade om NAD C 328 stödjer TOSLINK (skratta inte, jag kan inget om sådant här!). Det gör det sa de, och jag passade då på att fråga om moderkortens olika audio codecs kan ha påverkan på ljudet i min uppsättning. Det sa de, till skillnad från Inet, att det inte gör. Det enda som skulle kunna påverka ljudkvalitén vad gäller de olika moderkortens audio codecs, är om man pluggar in NAD C 328 med analoga kontakter i moderkortet, vilket man starkt avrådde från i vilket fall som helst, då man menade att datorer alltid ska kopplas med digitala lösningar som optisk kabel p.g.a. den "elektriska storm" som sker inne i en dator.
Vad säger ni på Sweclockers? Vad tycker ni att jag borde göra? Borde jag satsa på det betydligt dyrare moderkortet MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI DDR4 för att få åtkomst till dess väsentligt bättre inbyggda audio codec? Kommer det att ha någon påverkan?
Förklara gärna kort varför ni argumenterar som ni gör, så att jag kanske blir lite klokare på köpet också!
Mvh / Felidae