Audio codec till moderkort — spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem

Audio codec till moderkort — spelar det någon roll?

Hej,

Jag går i tankarna på att köpa ny datorkomponenter, och har av Inets kundtjänst fått rådet att köpa endera av dessa två moderkort:

ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4
MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI DDR4

ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4 får kritik på recensioner jag läst av att det använder sig av ett utdaterat s.k. audio codec, vilket heter Realtek ALC897. MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI DDR4 använder i sin tur ett audio codec vid namn Realtek ALC1150. Det sistnämnda ska ge betydligt bättre ljudkvalité än det förra.

Min uppsättning är två st. B&W 606 högtalare som är kopplade till förstärkaren NAD C 328, som i sin tur är kopplad till min stationära dator via optisk kabel.

Min fråga är om kvalitén på dessa olika audio codecs spelar någon roll om man kör med min ovanstående beskrivna uppsättning?

Inet menade nämligen på att moderkortens audio codec kunde påverka ljudkvalitén i min ljudkedja, och att det sämre audio codec vid namn Realtek ALC897 kan ge märkbart dåligt ljud. Man rekommenderade mig, utifrån mina behov, att köpa ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4, och om jag är missnöjd med ljudet som kommer ut ur mina högtalare så kan jag enligt dem köpa ett internt ljudkort med S/PDIF-port för min optiska kabel. De hade några från ASUS i sitt sortiment som kostar runt tusenlappen.

Jag pratade med Hifi-klubben, som jag köpte B&W 606, NAD C 328 och ljudkablar ifrån, och frågade om NAD C 328 stödjer TOSLINK (skratta inte, jag kan inget om sådant här!). Det gör det sa de, och jag passade då på att fråga om moderkortens olika audio codecs kan ha påverkan på ljudet i min uppsättning. Det sa de, till skillnad från Inet, att det inte gör. Det enda som skulle kunna påverka ljudkvalitén vad gäller de olika moderkortens audio codecs, är om man pluggar in NAD C 328 med analoga kontakter i moderkortet, vilket man starkt avrådde från i vilket fall som helst, då man menade att datorer alltid ska kopplas med digitala lösningar som optisk kabel p.g.a. den "elektriska storm" som sker inne i en dator.

Vad säger ni på Sweclockers? Vad tycker ni att jag borde göra? Borde jag satsa på det betydligt dyrare moderkortet MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI DDR4 för att få åtkomst till dess väsentligt bättre inbyggda audio codec? Kommer det att ha någon påverkan?

Förklara gärna kort varför ni argumenterar som ni gör, så att jag kanske blir lite klokare på köpet också!

Mvh / Felidae

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Hej,

Jag går i tankarna på att köpa ny datorkomponenter, och har av Inets kundtjänst fått rådet att köpa endera av dessa två moderkort:

ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4
MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI DDR4

ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4 får kritik på recensioner jag läst av att det använder sig av ett utdaterat s.k. audio codec, vilket heter Realtek ALC897. MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI DDR4 använder i sin tur ett audio codec vid namn Realtek ALC1150. Det sistnämnda ska ge betydligt bättre ljudkvalité än det förra.

Min uppsättning är två st. B&W 606 högtalare som är kopplade till förstärkaren NAD C 328, som i sin tur är kopplad till min stationära dator via optisk kabel.

Min fråga är om kvalitén på dessa olika audio codecs spelar någon roll om man kör med min ovanstående beskrivna uppsättning?

Inet menade nämligen på att moderkortens audio codec kunde påverka ljudkvalitén i min ljudkedja, och att det sämre audio codec vid namn Realtek ALC897 kan ge märkbart dåligt ljud. Man rekommenderade mig, utifrån mina behov, att köpa ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4, och om jag är missnöjd med ljudet som kommer ut ur mina högtalare så kan jag enligt dem köpa ett internt ljudkort med S/PDIF-port för min optiska kabel. De hade några från ASUS i sitt sortiment som kostar runt tusenlappen.

Jag pratade med Hifi-klubben, som jag köpte B&W 606, NAD C 328 och ljudkablar ifrån, och frågade om NAD C 328 stödjer TOSLINK (skratta inte, jag kan inget om sådant här!). Det gör det sa de, och jag passade då på att fråga om moderkortens olika audio codecs kan ha påverkan på ljudet i min uppsättning. Det sa de, till skillnad från Inet, att det inte gör. Det enda som skulle kunna påverka ljudkvalitén vad gäller de olika moderkortens audio codecs, är om man pluggar in NAD C 328 med analoga kontakter i moderkortet, vilket man starkt avrådde från i vilket fall som helst, då man menade att datorer alltid ska kopplas med digitala lösningar som optisk kabel p.g.a. den "elektriska storm" som sker inne i en dator.

Vad säger ni på Sweclockers? Vad tycker ni att jag borde göra? Borde jag satsa på det betydligt dyrare moderkortet MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI DDR4 för att få åtkomst till dess väsentligt bättre inbyggda audio codec? Kommer det att ha någon påverkan?

Förklara gärna kort varför ni argumenterar som ni gör, så att jag kanske blir lite klokare på köpet också!

Mvh / Felidae

Min tanke om detta matchar vad Hifiklubbpersonen svarade; att det är de analoga utgångarna som faktiskt påverkas av hur bra/dålig den integrerade ljudlösningen på moderkortet är.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Toslink (optisk) överföring är digital och då spelar inte någon codec (DAC) roll så Hifi-klubbens personal har rätt.

Permalänk
Medlem

Vilken cpu skall du köra med? Om K modell skulle jag tag den med bättre vram och oc, vilket är z serien.

Audio codec spelar mindre roll

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Min tanke om detta matchar vad Hifiklubbpersonen svarade; att det är de analoga utgångarna som faktiskt påverkas av hur bra/dålig den integrerade ljudlösningen på moderkortet är.

Skrivet av diizzy:

Toslink (optisk) överföring är digital och då spelar inte någon codec (DAC) roll så Hifi-klubbens personal har rätt.

Gott, då kan jag simma lugnt!

Tack för era svar.

Skrivet av Swedishchef_90:

Vilken cpu skall du köra med? Om K modell skulle jag tag den med bättre vram och oc, vilket är z serien.

Audio codec spelar mindre roll

Jag hade tänkt köra i5 12600KF, så visst är det K-serien jag tänkte para moderkortet med!

På vilket vis menar du att vram och överklockning spelar så mycket bättre roll på Z-serien? Z790 är ändå 1400 SEK dyrare, så argument till varför jag ska välja det framför TUF Gaming B660-Plus måste vara bra och väsentliga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Tack för era svar.
Jag hade tänkt köra i5 12600KF, så visst är det K-serien jag tänkte para moderkortet med!

På vilket vis menar du att vram och överklockning spelar så mycket bättre roll på Z-serien? Z790 är ändå 1400 SEK dyrare, så argument till varför jag ska välja det framför TUF Gaming B660-Plus måste vara bra och väsentliga!

För det är enbart Z serien där du kan OCa din cpu 😊 med KF kan du köra B serien. Z serien har oftast bättre Vram vilket gör att moderkort inte throttlar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

För det är enbart Z serien där du kan OCa din cpu 😊 med KF kan du köra B serien. Z serien har oftast bättre Vram vilket gör att moderkort inte throttlar

Aha, tack för ditt förtydligande!

Ja, med KF så slipper jag ju överklocka. Jag har aldrig överklockat i mitt liv, och planerar inte att göra det den kommande tiden heller, trots hemsidan vi båda surfar på!

När jag läser på om Vram så finner jag att det kanske skulle vara bra att ha ett riktigt stabilt sådant. Vad skulle du säga att de största fördelarna med mycket Vram är? Agerar moderkortet flaskhals i nyttjandet av detta så vore det ju tråkigt, men sådant får man väl tänka på vad gäller alla komponenter.

Det är bara det att skiten blir så dyr om jag kör på Z-serien! Användaren "shugge" gör ett i övrigt övertygande argument i den andra tråden jag skapade om datorbygget:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1700724-ansiktslyft-pa...

Kontentan av det hela är ju att det är onödigt för mig att betala för saker och ting som jag inte kommer att använda (!), och att jag betalar för sådana funktioner i framtiden, när tekniken dessutom har mognat mer, och ännu bättre moderkort och DDR5-RAM minnen finns att köpa.

Kommer B-serien att flaskhalsa väldigt mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Tack för era svar.

Han menar VRM. B-serien kan du inte överklocka med.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Aha, tack för ditt förtydligande!

Ja, med KF så slipper jag ju överklocka. Jag har aldrig överklockat i mitt liv, och planerar inte att göra det den kommande tiden heller, trots hemsidan vi båda surfar på!

När jag läser på om Vram så finner jag att det kanske skulle vara bra att ha ett riktigt stabilt sådant. Vad skulle du säga att de största fördelarna med mycket Vram är? Agerar moderkortet flaskhals i nyttjandet av detta så vore det ju tråkigt, men sådant får man väl tänka på vad gäller alla komponenter.

Det är bara det att skiten blir så dyr om jag kör på Z-serien! Användaren "shugge" gör ett i övrigt övertygande argument i den andra tråden jag skapade om datorbygget:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1700724-ansiktslyft-pa...

Kontentan av det hela är ju att det är onödigt för mig att betala för saker och ting som jag inte kommer att använda (!), och att jag betalar för sådana funktioner i framtiden, när tekniken dessutom har mognat mer, och ännu bättre moderkort och DDR5-RAM minnen finns att köpa.

Kommer B-serien att flaskhalsa väldigt mycket?

Jag menar vrm, auto correct är inte alltid min vänn.

B och z serien med ett KF kommer inte bottlenecka så länge du inte kör K serie skulle jag säga. Eventuellt sämre för ddr med högre timings dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Han menar VRM. B-serien kan du inte överklocka med.

Jag menar vrm, auto correct är inte alltid min vänn.

B och z serien med ett KF kommer inte bottlenecka så länge du inte kör K serie skulle jag säga. Eventuellt sämre för ddr med högre timings dock

Aha! Jag borde kanske ha förstått det baserat på kontexten av diskussionen...

Överklockning har aldrig varit något jag som relativt tekniskt okunnig någonsin har vågat mig på, som sagt.

Jag har en väldigt, väldigt flyktig förståelse för "klockcykler", "bussar", "frekvens/hertz" o.s.v.
Jag förstår att ju högre frekvens ett RAM-minne har, ju fler beräkningar på en och samma gång mäktar den med per tidsenhet (?).

Hur skulle B-serien som jag länkade till ha negativ påverkan på detta jämfört med Z-serien som jag länkade till?

Det enda negativa som jag läst om ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4 är de få SATA-portar och den undermåliga audio codec TRODDE JAG!

Här är recensionen jag hela tiden tänkt på:
https://www.tomshardware.com/reviews/asus-tuf-b660m-plus-wifi...

Cons
- Dated audio codec
- ‘Only’ four SATA ports

Det är först nu som jag ser att recensionen är för versionen som är av modellen mini-ATX, inte ATX-versionen som jag länkade till på Inet!

Jag har skapat tråden på potentiellt falska grunder. Jag är utom mig av skam för denna fadäs!

Här är den mest utförliga beskrivningen ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4, som just händelsevis är på ASUS' egen hemsida:
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Jag kan dock inte se vilket audio codec ATX-versionen använder sig av.

Jag ville passa på att fråga er vad ni tycker om dess specifikationer, nu när jag ändå har er på tråden och har tillfälle att fråga er som kan sådant här.

Tror ni att ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4 kommer att "flaskhalsa" kommunikationen med DDR4-minnen?

Annars kanske det är värt att vänta lite, spara ca 2200 kr och köpa Z-serien som jag länkade till tillsammans med DDR5-minnen.

Kram!

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt förstått varför man köper F-modellerna av CPUs, speciellt när QuickSync är riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Har aldrig riktigt förstått varför man köper F-modellerna av CPUs, speciellt när QuickSync är riktigt trevligt.

https://www.quora.com/What-is-Quick-Sync-What-is-the-benefit-...

"Quick Sync is this awesome Intel technology that helps with video encoding and decoding. It's way better than regular software encoders because it's super fast and efficient. Plus, it reduces the workload on your CPU, keeping your system nice and cool.

You know when you wanna do stuff like video editing, streaming, or converting video files? Quick Sync is perfect for that. It saves tons of time and energy, and it's used by some pretty popular software like Adobe Premiere Pro, OBS (Open Broadcaster Software), and HandBrake.

The best part? Most Intel processors already have this feature built-in! Look for CPUs with "Intel HD Graphics" or "Iris Graphics." Just make sure your software supports Quick Sync, and you're good to go.

Oh, one last thing! Testing its compatibility with your software is crucial. I know it may sound techy, but trust me, it'll pay off in the long run. If you need help setting it up, there are some great tutorials out there. So, give it a shot, and watch how it supercharges your video work! Best of luck, and have fun!"

KF är billigare, och redigerar man inte video så är Quick Sync mer eller mindre onödigt?

Permalänk
Medlem

Oftast marginellt om ens alls? Förr kunde du iaf offloada även om du hade ett externt grafikkort. Kan också vara så att du vill göra något annat med datorn i framtiden samt att det är rätt smidigt om t.ex grafikkortet dör etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Oftast marginellt om ens alls? Förr kunde du iaf offloada även om du hade ett externt grafikkort. Kan också vara så att du vill göra något annat med datorn i framtiden samt att det är rätt smidigt om t.ex grafikkortet dör etc.

Tja, från 2990 till 3390, så 400 kr dyrare.

https://www.inet.se/produkt/5304536/intel-core-i5-12600kf-3-7...
https://www.inet.se/produkt/5304535/intel-core-i5-12600k-3-7-...

Men du kanske har en bra poäng där ändå, om att GPU:n kan kollapsa och att man vill göra annat i framtiden.