Problem med Gigabyte 4080 Eagle OC

Permalänk

Problem med Gigabyte 4080 Eagle OC

Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig, har problem med mitt 4080 Eagle OC från Gigabyte.

Kan spela spel i 5-40min och sedan blir skärmen svart och man måste stänga av datorn på powerknappen.
Ljudet fortsätter fast skärmen är svart.

Har ett 850W nätagg , så det är inga problem. Kortet går aldrig över 310W och det verkar enbart som att det är spel som kräver extremkt mkt av kortet som det strular. Dvs starfield,cyberpunk 2077.

Någon annan som stött på detta problemet? Har läst om lite äldre kort med samma problem men inte så många i 4000 serien.

Har haft ett 2080TI i samma burk utan problem.

Tror ni att undervolta och klocka ner kortet lite kan hjälpa?

Speccs

Seasonic Prime B12 BC 850W
ASUS Prime Z690-P
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz 44MB
Gigabyte Geforce 4080 Eagle OC 16gb

Alla delar utom grafikkortet är under 1 år gamla , grafikkortet är ca 1 månad gammalt.

lagt till lite mer info
Permalänk
Medlem

850w nätagg säger väldigt lite. Beskriv gärna mer ingående fabrikat och modellkod på datorns alla komponenter, och ungefär ålder på dem.

Drivrutinen har avinstallerats ordentligt och lagts in igen utan konstigheter?

Vad står det i windows "loggboken"? Några intressanta röda kryss där?

Permalänk

Seasonic Prime B12 BC 850W
ASUS Prime Z690-P
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz 44MB

Inte ens ett år gamla.

Ja,alla drivrutiner är avinstallerade och ominstallerade

inga intressanta röda kryss i loggboken

Permalänk
Medlem

Blir det skillnad om du tar av chassidörren? öppnar ett fönster lite? Går kortet varmt? Känns kablar/kontakter varma nånstans?

Permalänk

Ingen skillnad, nej gpun går aldrig över 76C även under hög belastning

såg fel, max temp har varit 76C inte 72
Permalänk
Medlem

Det är inget knas med 12VHPWR kabeln? Kör du adaptern som ingår eller någon custom kabel från tex CableMod eller liknande? Jag har själv haft problem med svart skärm kort efter att ett spel startats och fick då göra en hård reset men det var enklare spel som WoW. Vill poängtera att det bara hände ett fåtal gånger under flera månader och skedde enbart under tiden jag hade en CableMod kabel. När jag bytte till en officiell Corsair 12VHPWR så försvann problemet (jag hade heller inte problemet när jag körde adaptern som ingick).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Det är inget knas med 12VHPWR kabeln? Kör du adaptern som ingår eller någon custom kabel från tex CableMod eller liknande? Jag har själv haft problem med svart skärm kort efter att ett spel startats och fick då göra en hård reset men det var enklare spel som WoW. Vill poängtera att det bara hände ett fåtal gånger under flera månader och skedde enbart under tiden jag hade en CableMod kabel. När jag bytte till en officiell Corsair 12VHPWR så försvann problemet (jag hade heller inte problemet när jag körde adaptern som ingick).

Har enbart kört med kabeln som följer med. Datorn har även lämnats in på Inet som testat med ett annat nätaggregat med atx 3.0 och en 12VHPWR kabel direkt från deras nätagg. Ingen skillnadm exakt samma fel.

ruskigt irriterande

Permalänk

Verkar som att något med kortet är vajsing, alla delarna funkar felfritt och har gjort det senaste året. Så tror man kan utesluta dem.

Permalänk
Skrivet av Rubberducky84:

Verkar som att något med kortet är vajsing, alla delarna funkar felfritt och har gjort det senaste året. Så tror man kan utesluta dem.

När du säger att kortet aldrig går över 72, inkluderar det hot spot? Köpte ett beg. 3070 där tempen var liknande men hotspot gick till 105c och skärmen svart även om datorn upplevdes som ”på”.
En repaste löste de problemet.
Såklart inget du ska behöva ordna med då datorn är så pass ny men kan vara värt att kolla och meddela försäljaren för att få det utbytt.

Jag körde stresstest i heacven och låste av temps med gpu-z

Permalänk
Skrivet av johan_and:

När du säger att kortet aldrig går över 72, inkluderar det hot spot? Köpte ett beg. 3070 där tempen var liknande men hotspot gick till 105c och skärmen svart även om datorn upplevdes som ”på”.
En repaste löste de problemet.
Såklart inget du ska behöva ordna med då datorn är så pass ny men kan vara värt att kolla och meddela försäljaren för att få det utbytt.

Jag körde stresstest i heacven och låste av temps med gpu-z

Har inte direkt sätt någon hot spot, kanske 76 isf men aldrig gått över det.

Ska även tillägga att kortet är nytt och inte ens 1 månad gammalt

Permalänk
Slaget: Team SweC

Har du ditt gamla kort kvar eller något annat kort? är ju det enklaste sättet att utesluta något annat. Annars är det väl bäst att köra enreklamation

Permalänk
Skrivet av JungHak:

Har du ditt gamla kort kvar eller något annat kort? är ju det enklaste sättet att utesluta något annat. Annars är det väl bäst att köra enreklamation

nej, det är tyvärr sålt. Har lite problem med säljaren också .. klart det alltid ska vara något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberducky84:

Har enbart kört med kabeln som följer med. Datorn har även lämnats in på Inet som testat med ett annat nätaggregat med atx 3.0 och en 12VHPWR kabel direkt från deras nätagg. Ingen skillnadm exakt samma fel.

ruskigt irriterande

Men testade inte Inet din dator med GPU? Eller rentav testade din GPU i deras testrigg för att återskapa felet?

De temps du beskriver låter normala så det är nog inget temperaturrelaterat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Men testade inte Inet din dator med GPU? Eller rentav testade din GPU i deras testrigg för att återskapa felet?

De temps du beskriver låter normala så det är nog inget temperaturrelaterat.

Jodå det skall de ha gjort, fick samma fel som jag har. Körde timespy utan problem igår och även CP2077 en kortis. Har undervoltst kortet så vi får se mu. Även bytt till någon rekomenderad drivrutin