Permalänk

Hur ansluta 4G router till wifimesh

Hej!
Har skaffat en Zyxel 4/5g router (kör LTE) som jag ska koppla in till mitt wifimesh som är av märket Asus Lyra. Om jag har fattat det hela ska jag ansluta Lyran med nätverkskabel till routerns nätverksuttag och sätta routern i ip-passthrough, tilldela att routern skickar wan:et vidare till Lyran (via macadressering) och alt statislk ip samt stänga av wifi routern och inaktivera brandvägg. Får inte detta att fungera då Lyran inte får något ”interrnet” till sig. Nån som har något tips eller har jag gjort något tokigt?

Permalänk
Medlem

Tjena!

Ditt mesh ska inte ta hand om dhcp utan ditt mesh ska ha bryggläge aktiverat. Ditt LTE modem ska ha brandvägg på och dhcp på. Ingen statisk ip behöver sättas i ditt mesh utan den ska stå i auto dvs ta emot ip adress från din router (LTE modem) som ger ditt interna mesh nätverk en ip.

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk

Aha. Ska jag då ha meshnoden i åtkomstpunktläge (AP) läge? Antar att det är rekommenderat att stänga av wifi på routrrn samt sätta den i ip-passthrough, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tretorn7612:

Aha. Ska jag då ha meshnoden i åtkomstpunktläge (AP) läge? Antar att det är rekommenderat att stänga av wifi på routrrn samt sätta den i ip-passthrough, eller?

Stäng av WiFi i modemet och låt alla andra inställningar vara. Konfigurera Lyra som Accesspunkt med AiMesh. Inget annat.

Visa signatur

press nu1mlock