Permalänk
Medlem

Är min dator fortfarande optimerad?

Hej Sweclockers!
Jag har genom åren spelat dator och även mekat/byggt en del. Efter den här perioden kom livet mellan med barn och familj vilket gjort att jag både förlorat tiden och till stor del intresset att "hänga med".

Min dator är gammal (Cirka 10 år) och jag har glömt alldeles hur den ska vara inställd för att kunna leverera optimal prestanda. (FSB/multipler o.s.v.)
(Det kan ju tänkas att min dator också bara är trött och därför upplevs som segare nu, än då...)
Min hårdvara är följande (enligt CPU-Z/ HWinfo/ Enhetshanteraren):

CPU: Intel I7 4820K@3.7Ghz (CPU - Z)
Corespeed står på 4 500 Mhz (Cpu info)
Alla fyra kärnor står på 4 500 Mhz (Hw Info)

Moderkort: Asus P9X79 (CPU - Z)
Ramminne: 16Gb (DDR 3 1 800MhZ - enhetshanteraren)

Grafikkort:
Nvidia Geforce 780Ti
(Jag har plats för ett till som ligger bredvid datorn just nu. men kan tyvärr inte installera det SLI ty jag har inte el-kablar nog i PSU)

PSU:
Okänd, men tillräcklig för den maskinvara som är i burken just nu.

Mina frågor är:
1. Är det något uppenbart fel på inställningen med CPU/Minne?
2. Finns det något bättre analysprogram än de jag har sen 10 år tillbaka (CPU-Z och HW-info)?
3. Har någon någon idé om hur jag skulle kunna få i mitt andra grafikkort?
4. Finns det något optimeringsprogram som typ sköter detta av sig själv?
5. Förut körde man någon 3D-slinga där man kunde testa sin dators prestanda och jämföra resultat mot liknande riggar, (3d-mark?). Finns något liknande idag?
6. På skärmen har jag plats för två HDMI-sladdar och likaså i grafikkortet. Bör jag ha två sladdar eller är det bara för att kunna koppla "kors och tvärs" mellan olika datorer o.s.v.?

Hoppas någon har tid att förbarma sig på en farsa som gärna får lite bättre sprutt i burken utan att behöva köpa allt (för mycket) nytt!

Tack

John

ps. Om moderator tycker att tråden platsar bättre någon annanstans får hen gärna flytta tråden dit! ds.

La till en fråga.
Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrandBil:

Troligtvis inte, om du tycker att datorn känns slö så beror det nog mest bara på att en 10 år gammal fyrkärnig CPU helt enkelt inte räcker till i nyare spel.

Skrivet av BrandBil:

2. Finns det något bättre analysprogram än de jag har sen 10 år tillbaka (CPU-Z och HW-info)?

CPU-Z och HWiNFO är fortfarande väldigt aktuella, de uppdateras kontinuerligt och har stöd för den senaste hårdvaran.

Skrivet av BrandBil:

Stöd för SLI har i stort sett lagts ner, nästan inga nya spel har stöd för det. Så det är troligtvis mer besvär än det är värt att försöka få i ett till 780 Ti.

Skrivet av BrandBil:

Tillverkarna brukar ha egna program som utför automatisk överklockning, men resultaten brukar bli så där. Oftast drar de på onödigt mycket spänning etc. Så vill man syssla med överklockning så är det oftast bäst att göra det själv.

Skrivet av BrandBil:

5. Förut körde man någon 3D-slinga där man kunde testa sin dators prestanda och jämföra resultat mot liknande riggar, (3d-mark?). Finns något liknande idag?

3DMark är fortfarande ett av de populäraste benchmark-programmen, och kan laddas ner från t.ex. Steam (fullversionen kostar pengar, men den gratis "demo"-versionen inkluderar t.ex. Time Spy-testet som Sweclockers brukar använda vid test av grafikkort).

Skrivet av BrandBil:

6. På skärmen har jag plats för två HDMI-sladdar och likaså i grafikkortet. Bör jag ha två sladdar eller är det bara för att kunna koppla "kors och tvärs" mellan olika datorer o.s.v.?

Det är bara för att kunna koppla in flera källor.

Permalänk
Medlem

Möjligen går det kräma ut lite mer i överklockning men det vad ska du göra med den? Det är hopplöst föråldrade komponenter för nya spel. Du kan spela äldre spel eller surfa och använda Word och sådant dock utan problem. Om den ör slö
Brukar bästa vara att installera om Windows. Och såklart ha en SSD. Ser inte om du har det. Har du mekaniskt hårddisk blir en SSD rejäl skillnad.

Köpa helt nytt behövs nog om du ska göra något krävande som spela senaste spelen men är budgeten väldigt begränsad skulle jag kolla på att byte processorn till en med 6 kärnor som 4930K tex. Och sälja grafikkorten och köpa något bättre som tex en begagnad GTX 1070ti eller RTX 2060 begagnad. 780ti är värda ca 500kr styck och sedan 2060 kostar ca 1500kr för enklare variant.

Men beror på vad du ska göra med den.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tack för de superbra svaren! Om vi då fortsätter tråden i naturlig riktning. Jag vill förbättra främst spelprestanda. Är det ett nyare grafikkort jag bör köpa eller är det döfött när resten av datorn är såpass gammal? (Jag lirar gärna med lite schyssta grafikinställningar på 1080p - Tror jag? )

Om Ja.
Ungefär var tror du/ni den hysteriska djungeln av alla nya datorprylar börjar det bli en märkbar prestandaförbättring jämfört med det grafikkort jag har idag?

Visa signatur

//John

Permalänk
Skrivet av BrandBil:

Mina frågor är:

troligen inte

Skrivet av BrandBil:

nej de är fortfarande aktuella. finns väl alternativ men inget som gör något bättre än någon annan.

Skrivet av BrandBil:

Skippa SLI Nvidia har lagt ner SLI utvecklingen.
SLI är dött och ska du inte spela spel från före 2015 eller nått är det inte lönt och spel före 2015 med bra sli stöd är också rätt glest med.

Skrivet av BrandBil:

optimeringsprogram? beror väl på vad den ska optimera... men automatisk defragmentering av Mekaniska hårddiskar finns inbyggt i operativsystemet om du kör win 10/11 iaf.

Skrivet av BrandBil:

3d mark finns kvar idag bara att ladda ner senaste versionen från deras hemsida.

Skrivet av BrandBil:

är bara för att koppla flera källor.

Slutsats.

generellt är din dator utdaterad i hårdvaran så om du upplever den som slö i moderna AAA spel så ja den är gammal och slö i jämförelse även med många moderna "budgetkomponenter"...

troligen ligger du nära minimum kraven för typ low inställningarna om inte t.om. under på många nyare titlar typ 4-6Gb videoram på grafikkortet brukar generellt vara absolut minimum på en modern titel.

men den duger nog utmärkt för nätsurf, filmtittande, spela 5-10+ år gamla spel, kontorsjobb osv iaf.

Skrivet av BrandBil:

Tack för de superbra svaren! Om vi då fortsätter tråden i naturlig riktning. Jag vill förbättra främst spelprestanda. Är det ett nyare grafikkort jag bör köpa eller är det döfött när resten av datorn är såpass gammal? (Jag lirar gärna med lite schyssta grafikinställningar på 1080p - Tror jag? )

Om Ja.
Ungefär var tror du/ni den hysteriska djungeln av alla nya datorprylar börjar det bli en märkbar prestandaförbättring jämfört med det grafikkort jag har idag?

ällt är så pass gammalt och utdaterat att det inte är lönt att lägga pengar på den alls.

ny
gpu
cpu
moderkort
minnen
troligen nätagg

så säg iaf 10-15000:- minst om det äns ska va lönt att lägga pengar öht och inte vill göra om samma resa igen om innom ett par år

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har du Ssd hårddisk i datorn? Det kommer att göra mycket för datorn om du inte har de, sen ett gtx rx 580, gtx 1060 6gb eller ett gtx 1070 kommer göra mycket för datorn.
Försök hitta ett grafikkort för max 1000kr och en Ssd för några hundra så kommer den bli mycket roligare.

Efter lite fixande och spelande så kommer nog intresset tillbaka och då kommer allt lösa sig själv framöver, blir ofta nya byggen och olika uppgraderingar om intresset kommer tillbaka.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrandBil:

Om Ja.

Beror på vad du ska spela. Bästa är klart allt nytt. Processorn verkar vara baserad på Ivy Bridge och inte Haswell trots 4000 serien så du saknar vissa nödvändiga instruktioner för att ens kunna starta vissa moderna spel.

För vissa spel säg de flesta upp till 2020 räcker nog processorn ganska bra och ett nytt grafikkort kan hjälpa en del. Tex RTX 2060 som jag föreslog. Kostar ungefär som 1080 men har modernare hårdvara med DLSS stöd osv.

SSD är måste om du inte har en. Du får 1TB för runt 5-600kr så ingen anledning att köra med HDD i dagens läge.

Men ska du spela de senaste mest krävande spelen skulle du nog behöva helt nytt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tack för all input och jag förstår vad ni säger. Jag har SSD i burken. Jag tar och tjackar ett RTX-2060 begagnat för att "kräma ur de sista" ur denna rigg och efter det får det bli uppgradering om spelandet blir lika roligt som det en gång var. Återigen tack och en eloge till er alla. Tänk om alla forum var lika trevliga och kunniga som sweclockers!

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka på är om du inte avdusnstat datorn & grafikkort, samt ny kylpasta för cpu & gpu. Men komponenterna är knappt värda extra kylpasta

Permalänk
Medlem

Jag har något äldre dator (i7 2600K@4.5) och 8GB RX580 men det är ganska jämförbart med TS burk; visst är det gamla grejor men ett 2060 bör vara en fin uppgradering och det billigaste sättet att köra vidare utan att ta fram stora plånboken.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave