Skrivet av BrandBil:
Mina frågor är:
1. Är det något uppenbart fel på inställningen med CPU/Minne?
troligen inte
Skrivet av BrandBil:
2. Finns det något bättre analysprogram än de jag har sen 10 år tillbaka (CPU-Z och HW-info)?
nej de är fortfarande aktuella. finns väl alternativ men inget som gör något bättre än någon annan.
Skrivet av BrandBil:
3. Har någon någon idé om hur jag skulle kunna få i mitt andra grafikkort?
Skippa SLI Nvidia har lagt ner SLI utvecklingen.
SLI är dött och ska du inte spela spel från före 2015 eller nått är det inte lönt och spel före 2015 med bra sli stöd är också rätt glest med.
Skrivet av BrandBil:
4. Finns det något optimeringsprogram som typ sköter detta av sig själv?
optimeringsprogram? beror väl på vad den ska optimera... men automatisk defragmentering av Mekaniska hårddiskar finns inbyggt i operativsystemet om du kör win 10/11 iaf.
Skrivet av BrandBil:
5. Förut körde man någon 3D-slinga där man kunde testa sin dators prestanda och jämföra resultat mot liknande riggar, (3d-mark?). Finns något liknande idag?
3d mark finns kvar idag bara att ladda ner senaste versionen från deras hemsida.
Skrivet av BrandBil:
6. På skärmen har jag plats för två HDMI-sladdar och likaså i grafikkortet. Bör jag ha två sladdar eller är det bara för att kunna koppla "kors och tvärs" mellan olika datorer o.s.v.?
är bara för att koppla flera källor.
Slutsats.
generellt är din dator utdaterad i hårdvaran så om du upplever den som slö i moderna AAA spel så ja den är gammal och slö i jämförelse även med många moderna "budgetkomponenter"...
troligen ligger du nära minimum kraven för typ low inställningarna om inte t.om. under på många nyare titlar typ 4-6Gb videoram på grafikkortet brukar generellt vara absolut minimum på en modern titel.
men den duger nog utmärkt för nätsurf, filmtittande, spela 5-10+ år gamla spel, kontorsjobb osv iaf.
Skrivet av BrandBil:
Tack för de superbra svaren! Om vi då fortsätter tråden i naturlig riktning. Jag vill förbättra främst spelprestanda. Är det ett nyare grafikkort jag bör köpa eller är det döfött när resten av datorn är såpass gammal? (Jag lirar gärna med lite schyssta grafikinställningar på 1080p - Tror jag? )
Om Ja.
Ungefär var tror du/ni den hysteriska djungeln av alla nya datorprylar börjar det bli en märkbar prestandaförbättring jämfört med det grafikkort jag har idag?
ällt är så pass gammalt och utdaterat att det inte är lönt att lägga pengar på den alls.
ny
gpu
cpu
moderkort
minnen
troligen nätagg
så säg iaf 10-15000:- minst om det äns ska va lönt att lägga pengar öht och inte vill göra om samma resa igen om innom ett par år