All USB portar utom två slutade att fungera

Permalänk
Medlem

All USB portar utom två slutade att fungera

Köpte ett MAG X670E Tomahawk rätt nyligen på Inet. Har väl fungerat ok i ett par månader nu (förutom att jag inte är van med att moderkorten är så sjukt kräsna på minnen numera).

Över natten med dator i viloläge (som alltid) så har alla USB portar (bak på moderkortet) utom två slutat att fungera. Stängt av, dragit ut allt, endast stoppat in en grej, startar om och det spelar ingen roll.

Verkar som att USB Device Tree Viewer fortfarande rapporterar att de finns, och en gammal mekanisk hårddisk börjar i alla fall snurra om man pluggar in den, men LED lampan går aldrig på.

Sökning på detta forum så hittade jag inte direkt några andra trådar om sådan här, så får anta att det är rätt ovanligt?

Och eftersom jag inte uppdaterat Bios eller drivrutiner sedan jag köpte och byggde ihop datorn och Windows Update inte kört på någon vecka så får man väl anta att detta är hårdvarufel?

Permalänk
Medlem

Weird... efter att ha startat om datorn med ett Windows installations USB för att se om portarna verkligen var döda så vaknade de till liv. Fast jag inte gjorde "repair" eller någonting.

Datorn var alltså avstängd två nätter med hade icke fungerande USB portar när den startades, fram tills det att jag använde USB minnet. Nu har det gått två ytterligare dagar och hittils verkar alla portar fungera igen.

Slump eller sitter det några självläkande säkringar kopplade till USB portarna eller dylikt?

Permalänk
Medlem

Det låter som något jag har varit med om många gånger. Ibland har det varit något hårdvarufel som jag har kämpat länge med att åtgärda utan att lyckas, men helt plötsligt har det gått det till sig utan att jag har gjort något speciellt. Underligt.

Permalänk
Glädjespridare

Hmm... det är ju mjukvara i form av drivrutiner inblandade också.

Utan komplett insikt tänker jag mig att det som sköter USB numera är integrerat i större "blobs" till drivrutiner för Southbridge-chippet som är CPU-kopplad via PCIe, och för I/O-delen i CPU:n (förr i separat Northbridge-chipp).
Men jag kan ha fel, i så att vissa olika hårdvarufunktioner fortfarande sköts av separata drivrutiner (ex.vis USB, ljud & integrerad grafik (i sådana CPU:er)).

Det jag vill komma till är :

Visst, det kan vara så att det finns buggar i hårdvaran, i detta fall isåfall i CPU:ns I/O-del ("Northbridge") eller Southbridge-chippet på moderkortet (sitter normalt "syd" om CPU:n, därav namnet har jag för mig).

Samtidigt utesluter inget att det finns buggar i drivrutiner/BIOS, alltså mjukvara, som orsakar detta.

Olika problem med spökande USB främst och i vissa fall annat relaterat till annan periferi-utrustning har förekommit på Ryzen ända sedan 1000-serien (om jag minns rätt), men med successivt avtagande förekomst.
Detta indikerar ju att det sitter i drivrutiner, då uppdateringar släpps successivt (precis som BIOS/UEFI, som ju också är mjukvara (bortsett från fysiska BIOS-chip som programmeras/"flash'as" med mjukvaran)).

Ett komplext problem som vi användare enklast löser med tro, hopp och kärlek (= uppdateringar).

Sedan tror jag meta-problemet är att tillverkare har iver och brådska i att erbjuda marknaden nya grejor, och bli belönade för det... 💰
En olycklig konsekvens blir då att "barnsjukdomar" kan bli vanligare, då mer rigorösa kvalitetskontroller & tester behövs ju nyare & mer komplex teknik som lanseras... buggar blir svårare att hitta och fixa innan lansering.

Autocorrect-correct
Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Weird... efter att ha startat om datorn med ett Windows installations USB för att se om portarna verkligen var döda så vaknade de till liv. Fast jag inte gjorde "repair" eller någonting.

Datorn var alltså avstängd två nätter med hade icke fungerande USB portar när den startades, fram tills det att jag använde USB minnet. Nu har det gått två ytterligare dagar och hittils verkar alla portar fungera igen.

Slump eller sitter det några självläkande säkringar kopplade till USB portarna eller dylikt?

Låter som hårdvaruproblem. I så fall bör det bli värre med tiden.
Hade liknande på en HP-laptop för flera år sen, började med att USB bråkade. När den inte ville boota längre så blev det ett "nytt" begagnat moderkort till den. Såg då att man på det nyare kortet även limmat BGA kapslarna. På det gamla var de bara lödda.