Hmm... det är ju mjukvara i form av drivrutiner inblandade också.
Utan komplett insikt tänker jag mig att det som sköter USB numera är integrerat i större "blobs" till drivrutiner för Southbridge-chippet som är CPU-kopplad via PCIe, och för I/O-delen i CPU:n (förr i separat Northbridge-chipp).
Men jag kan ha fel, i så att vissa olika hårdvarufunktioner fortfarande sköts av separata drivrutiner (ex.vis USB, ljud & integrerad grafik (i sådana CPU:er)).
Det jag vill komma till är :
Visst, det kan vara så att det finns buggar i hårdvaran, i detta fall isåfall i CPU:ns I/O-del ("Northbridge") eller Southbridge-chippet på moderkortet (sitter normalt "syd" om CPU:n, därav namnet har jag för mig).
Samtidigt utesluter inget att det finns buggar i drivrutiner/BIOS, alltså mjukvara, som orsakar detta.
Olika problem med spökande USB främst och i vissa fall annat relaterat till annan periferi-utrustning har förekommit på Ryzen ända sedan 1000-serien (om jag minns rätt), men med successivt avtagande förekomst.
Detta indikerar ju att det sitter i drivrutiner, då uppdateringar släpps successivt (precis som BIOS/UEFI, som ju också är mjukvara (bortsett från fysiska BIOS-chip som programmeras/"flash'as" med mjukvaran)).
Ett komplext problem som vi användare enklast löser med tro, hopp och kärlek (= uppdateringar).
Sedan tror jag meta-problemet är att tillverkare har iver och brådska i att erbjuda marknaden nya grejor, och bli belönade för det... 💰
En olycklig konsekvens blir då att "barnsjukdomar" kan bli vanligare, då mer rigorösa kvalitetskontroller & tester behövs ju nyare & mer komplex teknik som lanseras... buggar blir svårare att hitta och fixa innan lansering.