Checkade nu, och enligt AI så gällde kampanjen på samtliga nya telefoner, Air, Pro 17 och bas-17, endast fram till söndag midnatt hos Tre. Så detta stämmer med som du påpekar att den var över i måndags.
Jag misstänker starkt att Apple och Tre tillsammans kört kampanj och delat på kostnaden, likt hur tex. Inet kör kampanjer tillsammans med sina leverantörer/partners i olika tillfällen, men jag har ingen konkret fakta eller bevis för detta givetvis.
Men det är inte ovanligt att detta förkommer i bilbranschen, som jag har egen erfarenhet och insikt ifrån. Där sponsrar tex. biltillverkare olika länders GA eller ÅF ibland bilar vid lansering, men då oftast i form av räntesubventioner eller leasingsubventioner (sällan på kontantpriset, för det skulle vara för uppenbart för normala slutkunder).
Nåja, jag är iaf. extremt nöjd som fick beställt både en Air och en iP 17 till vettiga priser (ca 60% av ordinarie pris).
Gillar att Air är grymt lätt förhållandevis, men tycker fortfarande att skärmen är något för stor för min del. Blir lite klumpig att ha i byxfickorna. Skall jämföra med när min iP17 kommer, och om dess kanske något mindre skärm tilltalar mig lite mer.
Orsaken att jag bytte är för att min telefon börjar bli lite till åren nu (strax fyra år), samt att jag när jag byter till ny bil nästa år troligen vill ha en bättre (telefon)nyckel (dvs. automatisk låsfunktion/upplåsningsfunktion) av bilen, och det kräver nyare teknik som UWB (som min iP8/SE saknar) för vissa funktioner.
På de senaste modellerna från Tesla (som tex. den nyss lanserade Model Y Performance Juniper som jag funderar på) så får man med UWB tex. automatisk öppning av bagageluckan när man står stilla bakom den. Även om BT generellt fungerar bra för normal automatisk låsning/upplåsning, så är den inte lika platsnogran/positionsnogran som teknik som bygger på UWB är.
Om jag istället går för en elbil från BMW ur deras nya plattform "neue klasse" (tex. deras nya iX3 som jag tycker verkar trevlig) så kräver även den nyare iPhone för fullt trådlöst nyckelsystem som jag förstått det (bygger på lite annan låsteknik än vanliga BT som Tesla använder i grunden).
Lite ilandsproblem, men jag älskar smidigheten i detta med att slippa släpa på bilnycklar i tid och otid. Är en stor del i hur bekvämt det är med att använda bilen för mig i vardagen.
Hade det inte varit för detta med att jag kommer byta bil nästa år, och den fina introduktionskampanjen hos Tre (som ändå låg ute i 1,5 veckors tid, så knappast något "misstag" från Tre som vissa tror), så hade jag troligen fortsatt med min gamla telefon i 1-1,5 år till. Normalt byter jag telefon ca vart femte år.