Permalänk
Medlem

Noctua NH-D15 till i9 14900K

Jag går i tankarna på att bygga ihop en dator i närtid men jag börjar känna mig lite osäker på CPY kylningen.
Det bruna(Noctua) laget har varit mitt förstahandsval så länge jag kan minnas, kanske för att det fungerat så bra.

Mina funderingar är en i9 14900K och den ligger tydligen på TDP: 181W
När jag sedan tittar på Inets sida listar de Noctua NH-D15 på 165W och på Noctuas hemsida står det 183W. Kanske inte direkt mycket att spela på men jag vill verkligen inte ha en AIO kylarlösning. Borde jag tänka om, till vad? Vänta på nästa generation? (har en del hickups med nuvarande).

Permalänk
Medlem

Ska säga att för vanlig användning är det inga problem MEN om du kör benchmarks en längre tid så orkar inte D15 med att skyffla bort värmen.

Har själv 13900K undervoltad och PL1 253W och PL2 253W och den throttlar endast om jag benchar cpun i mer än 40 sek.

Jag ser ingen mening att köra bench mer än att kolla så allt fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Jag kör en I9 14900K undervoltad och PL2 300W och den når ca 80 grader
med lite tyngre multiplayer spel och jag kyler den med en Arctic Liquid Freezer II 420
i fronten i ett relativt luft flödigt chassi.

Utan begränsningarna så är den uppe i 100 grader ganska fort och throttlar tyvärr.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia