Räcker nätaggregatet för nytt grafikkort?

Permalänk

Räcker nätaggregatet för nytt grafikkort?

Jag har beställt hem ett 4070ti. Tillverkaren säger att kortet kräver 750W, men jag insåg att mitt befintliga nätaggregat bara är på 650W. Jag gissar att jag borde byta ut det? Men vill fråga här först innan jag beställer hem ett... Tack kompisar!

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Nu skriver du inte vad du har för utrustning i övrigt, framförallt CPU... men finns i princip 0 chans att ditt system drar i närheten av 650W.
Så länge nätagget fungerar fint så behöver du inte byta.

Se grafen nedan för total förbrukning för hela systemet från väggen i Sweclockers tester, som körs med en Intel Core i9-12900KS.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nopanicky:

Det kortet kräver 750W

Nej, det gör det verkligen inte.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Hej!

Nu skriver du inte vad du har för utrustning i övrigt, framförallt CPU... men finns i princip 0 chans att ditt system drar i närheten av 650W.
Så länge nätagget fungerar fint så behöver du inte byta.

Se grafen nedan för total förbrukning för hela systemet från väggen i Sweclockers tester, som körs med en Intel Core i9-12900KS.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/28274?key=de4bbcd16f4ffd1547b8e2234b5e5c65

Jag har just nu en gammal goding som är en AMD Ryzen 5 2600. Men då borde jag klara mig på 650W alltså?

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Nej, det gör det verkligen inte.

Fattar, jag har dålig koll på detta. Men varför skriver tillverkarna ut att minimumkravet är exempelvis 750W? Lurigt tycker jag!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nopanicky:

Jag har just nu en gammal goding som är en AMD Ryzen 5 2600. Men då borde jag klara mig på 650W alltså?

Ja, den lär dra typ 80W mindre än testvärdena ovan, inga som helst problem.

Skrivet av Nopanicky:

Fattar, jag har dålig koll på detta. Men varför skriver tillverkarna ut att minimumkravet är exempelvis 750W? Lurigt tycker jag!

Det handlar nog mycket om att friskriva sig, dels vet de inte vilken hårdvara du har i övrigt och inte heller hur bra kvaliteten och hälsan är på ditt nätagg. Överklockar man så ökar förbrukningen en del också givetvis.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nopanicky:

De har oftast väldigt god marginal när de sätter dessa rekommendationer. Din PSU borde inte ens svettas med det bygge som du har just nu.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Ja, den lär dra typ 80W mindre än testvärdena ovan, inga som helst problem.

Det handlar nog mycket om att friskriva sig, dels vet de inte vilken hårdvara du har i övrigt och inte heller hur bra kvaliteten och hälsan är på ditt nätagg. Överklockar man så ökar förbrukningen en del också givetvis.

Tack snälla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nopanicky:

dem har ingen aning om vad folk sitter på för övrig utrustning så låt oss säga att dem rekommenderar 400w istället för 750w, så fungerar inte systemet för 20% av alla människor, då blir det ett jävla liv, men sätter dem en nivå långt över vad som egentligen krävs så kan dem inte bli stämda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nopanicky:

Tack snälla!

Det står inte någonstans vilket 650w nätagg du har? Det finns urusla nätaggregat, vilket är anledningen till att grafikkortstillverkaren skriver 650w fastän ditt system kanske bara kommer dra 350w. De försöker ta i för att även dåliga nätaggregat ska vara tillräckliga.

Med ovan i åtanke, så hade vi kunnat hjälpa dig bättre om du skrivit vilken modell du har och hur gammalt det är. Nätaggregat blir slitna över tid.

Längesen nu men som jämförelse så körde jag Phenom x6 med 2st AMD kort i crossfire på ett 450w Corsair (Seasonic) nätaggregat. Det fungerade bra, men fläkten på nätaggregatet fick jobba och systemet drog över 400w från väggen. Jag bytte relativt snabbt till mitt nu ersatta 850w.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.