Permalänk

Moderkort för 14th gen processor?

Hej,

Är i processen av att plocka ihop ett nytt bygge. Tänkte kasta in en i5-13600k eller i5-14600k och eftersom prisskillnaden däremellan är väldigt liten känns det som att man bara borde köra på en 14600k. Enda problemet som uppstår är då moderkort med support. Antingen verkar det som att det blir väldigt mycket dyrare med support för 14th gen "out the box" eller så måste man uppgradera BIOS. Och för att uppgradera BIOS behövs en processor som moderkortet har kompatibilitet med.

Mina frågor gällande detta är då:
Ska man bara köra på 13e generationen och skippa den lilla uppgraderingen man får med 14e?
Finns det något relativt billigt moderkort som supportar 14e generationen out the box alternativt moderkort med BIOS flashback?
Någon som har erfarenhet med att lämna in dator till typ Inet eller Webhallen eller liknande och låta dem uppgradera BIOS?

Tack för svar på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smaugenfiler:

Hej,

Är i processen av att plocka ihop ett nytt bygge. Tänkte kasta in en i5-13600k eller i5-14600k och eftersom prisskillnaden däremellan är väldigt liten känns det som att man bara borde köra på en 14600k. Enda problemet som uppstår är då moderkort med support. Antingen verkar det som att det blir väldigt mycket dyrare med support för 14th gen "out the box" eller så måste man uppgradera BIOS. Och för att uppgradera BIOS behövs en processor som moderkortet har kompatibilitet med.

Ska man bara köra på 13e generationen och skippa den lilla uppgraderingen man får med 14e?
Finns det något relativt billigt moderkort som supportar 14e generationen out the box alternativt moderkort med BIOS flashback?
Någon som har erfarenhet med att lämna in dator till typ Inet eller Webhallen eller liknande och låta dem uppgradera BIOS?

Uppgradera bios med hjälp av bios Flashback är oerhört enkelt. Skulle inte betala hundralappar till inet för det t.ex.

Vad ska du göra med datorn? Ska du göra mycket produktivitet?

Vill du köra på ddr4 eller ddr5?

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Uppgradera bios med hjälp av bios Flashback är oerhört enkelt. Skulle inte betala hundralappar till inet för det t.ex.

Vad ska du göra med datorn? Ska du göra mycket produktivitet?

Vill du köra på ddr4 eller ddr5?

Uppgradera bios med flashback är inget problem utan snarare att korten jag sett som har själva funktionen kostar mer. Hoppas på att inte lägga mer än ca 2000 på moderkortet.

Mest gaming! Viss utveckling också men det är sekundärt.

Tänkte köra på ddr5. Vet att många sagt att skillnaden, när det kommer till gaming, är minimal men känns ändå dumt att inte köra på det senaste när man ändå är i farten och uppgraderar!

Permalänk
Skrivet av Smaugenfiler:

Hej,

Jag går i samma tankar. Tänkte:14600KF och ASUS Prime B760-Plus D4, uppdatera från 8600k
Ser att det står kan behövas bios-uppdatering för 14 gen.
Så frågan är om datorn startas så kommer in i bios för att uppdatera med usb sticka?

Permalänk
Medlem

Jag råkade köpa en 14600k och ett moderkort som inte stödde den out of the box. Var dock inga problem att boota in i Windows ändå. Förvisso en och annan bluescreen mellan varven, men fungerade väl nog att jag kunde ladda ner en biosuppdatering och lägga på en usb-pinne.

Kan inte lova att det kommer funka så smidigt för dig. Men om du vågar chansa är det ett alternativ

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smaugenfiler:

Uppgradera bios med flashback är inget problem utan snarare att korten jag sett som har själva funktionen kostar mer. Hoppas på att inte lägga mer än ca 2000 på moderkortet.

Mest gaming! Viss utveckling också men det är sekundärt.

Tänkte köra på ddr5. Vet att många sagt att skillnaden, när det kommer till gaming, är minimal men känns ändå dumt att inte köra på det senaste när man ändå är i farten och uppgraderar!

Skrivet av Stefanken:

Jag går i samma tankar. Tänkte:14600KF och ASUS Prime B760-Plus D4, uppdatera från 8600k
Ser att det står kan behövas bios-uppdatering för 14 gen.
Så frågan är om datorn startas så kommer in i bios för att uppdatera med usb sticka?

Om huvudmålet är gaming, varför ej överväga amd cpu?

Om det måste vara intel, så finns det bra med moderkort som stödjer 14th gen från första början utan krav på bios uppdatering.

Ddr5 är värt det nu, det var mindre värt det förut när ddr5 var så satans mycket dyrare samt att hastigheten och timings var riktigt dåliga om man inte ville spendera 2-3+ tusen för ddr5.

Bäst o köpa ett kit som är t.ex 16gb x2 A-die o köra så hög mhz utan att offra CL timings. För intel brukar det nog vara runt 7000 sträcket om cpu och moderkortet klarar av det.

För am5 brukar det landa på 6000 till 6400mhz med lägre CL då cpu klarar ej av mycket högre mhz än så utan att hamna ur fas med flck.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78