Konstigt avbrott i Windows

Permalänk
Medlem

Konstigt avbrott i Windows

Det har börjat hända en konstig sak i Windows 11 för mig. När jag använt den i några minuter släpper den allt och fokuserar på ett öppet utforskarfönster. Inget mer än så. Är jag inne i ett spel slänger den ut mig ur spelet och sätter fokus på en öppet utforskarfönster. Finns inget fönster visas bara skrivbordet. Inte så bra om jag t.ex. är mitt inne i en strid. Det sker inget mer sådant förrän nästa gång jag startar Windows.

Jag tänkte bara kolla så att beteendet inte är en symptom på virus eller något sådant.

Permalänk
Skrivet av Niolator:

Det har börjat hända en konstig sak i Windows 11 för mig. När jag använt den i några minuter släpper den allt och fokuserar på ett öppet utforskarfönster. Inget mer än så. Är jag inne i ett spel slänger den ut mig ur spelet och sätter fokus på en öppet utforskarfönster. Finns inget fönster visas bara skrivbordet. Inte så bra om jag t.ex. är mitt inne i en strid. Det sker inget mer sådant förrän nästa gång jag startar Windows.

Jag tänkte bara kolla så att beteendet inte är en symptom på virus eller något sådant.

Jah upplever nått liknande imellanåt sen jag installera 23h2.

Fast mitt bara flashar nått till i nån bråkdels sekund så hela hinner inte äns ritas klart innan det försvinner igen så kan inte äns säga vad det är för fönster men ser ut typ som ett explorerfönster i ljust tema (kör mörkt tema).

Jag kör visserligen med explorer patcher så kan va det.
Eller openshell som jag inte tror blivit uppdaterat sen släppet på 23h2.

Så kan inte garantera att det inte är pga nått av dessa.

Kan även va nån uppdater till amd drivarna för ibland har det dykt upp typ en commandprompt i bakgrunden som heter typ "Amd updater" eller nått liknande som bara ligger där men gör inget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag hade precis det där tidigare när jag uppgraderade från Windows 10 till 11.

För mig var det en tjänst som startade som jag lyckades lokalisera i Task Managern som jag sen inaktiverade i services.msc.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken tjänst det var.

Men håll utkik i Task Managern och se om det är någon tjänst som startas precis när det händer.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara kopplat till någon specifik version av Windows 11. Jag hade blivit tokigt om jag haft den buggen.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/explore...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Jag ska se vad jag hittar i services.

Permalänk
Medlem

Detta är ett problem som funnits ett skapligt tag nu och har rapporterats av många på flera håll. Tyvärr är den enda lösningen jag sett att inte lämna ett utforskar fönster öppet i bakgrunden när du gör något som du inte vill ska avbrytas, jag petade runt en del själv när jag irriterade mig på samma problem men det fanns ingen uppenbar lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Liknande händer för mig i W10 22H2, spelet tabbar ur och EA's skitapp tar fokus av nån anledning, händer bara i BF2042 (eventuellt i BF4) men aldrig i RA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Liknande händer för mig i W10 22H2, spelet tabbar ur och EA's skitapp tar fokus av nån anledning, händer bara i BF2042 (eventuellt i BF4) men aldrig i RA2

Windows buggen från vad jag sett är specifikt file explorer som tar fokus helt plötsligt om det är öppet i bakgrunden, om du har det händer med nått annat så är det antagligen en annan orsak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av RaidSoft:

Windows buggen från vad jag sett är specifikt file explorer som tar fokus helt plötsligt om det är öppet i bakgrunden, om du har det händer med nått annat så är det antagligen en annan orsak.

Alright, får hoppas på att det bara är EA som är skit:)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Alright, får hoppas på att det bara är EA som är skit:)

händer för mig i lite alla möjliga spel så inget EA specifikt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows