Jag har en Dutzo Kura ARGB fläkt, 12cm, som jag försöker koppla till ett moderkort från Kina, ett med modellnamn men utan märke. Det är för Xeon E5 V3 och V4 processorer med X99 chipset (inte för att det har så stort betydelse här). Då moderkortet helt saknar en manual litar jag på Dutzo och gör som de säger, kopplar fläkten till moderkortets system-fan 4-pins som har PWM koppling. Fläkten går då upp på 1850rpm och ligger där konstant, oavsett vad jag trixar fram i bios.
Då ser jag att Dutzo har skrivit 5V DC på sin förpacking, samtidigt som det precis efter står "4 pin PWM", vilket jag trodde var antingen eller. Alltså att man antingen har en DC fan ELLER en PWM fan. Är det inte så?
Här är Dutzo´s förpackning:
Hemsidan säger "RPM: 800 - 1500 ±10%, PWM controlled, 4 pins", men saknar specs för Volt-styrkan:
https://www.dutzo.com/products/case-accessories/kura-120-argb...
Kan man skada en fläkt när man kör en 5V fläkt i 12V output från ett moderkort?
Jag tror enligt allt jag läst att de flesta moderkort PWM kontakter har 12V där det står "sys_fan_1" (exempelvis), då de flesta chassifläktar körs på 12V. Stämmer det?
(jag fattar att ingen kan veta detta, då min moderkortsmanual lyser med sin frånvaro, men all input o tankar hjälper o värmer här )