Apple kan ta betalt av utvecklare även utanför App Store i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ägt Samsung i några veckor ja. Blev inte tvingad till att använda deras Galaxy Store. 2 i personalen på min dagliga verksamhet har Samsung telefoner som jobbtelefon men inget Samsung konto och tror inte de använt Galaxy Store.

Då får inte deras appar säkerhetsuppdateringar heller

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Fast det stod subscription på den länken du länkade till. Det är ju prenumerationer, inte alla köp, så som engångsbetalningar

Fanns två datapunkter:
iOS was responsible for 66% of app consumer spending in 2023

Subscription revenues increased to $45.6 billion in 2023, iOS was responsible for 76% of that revenue

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, jag tror det är du som är emot något du inte har nytta av. Valfrihet är alltid bra.

Faktiskt inte i alla situationer, se "Paradox of choice". För mycket valfrihet leder till stress och dåligt mående. Inte riktigt applicerbart här, men det är inte alltid bra.

Men ja, jag lär inte vara lika glad när farbror fått sitt facebook-konto kapat pga. klickade runt lite. Eller bara behöva ta samtal och få upprepa "Nej, håll dig till App store bara". Så skönt när man slapp vara IT-support för släkt och vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då får inte deras appar säkerhetsuppdateringar heller

Nu har jag visserligen inte varit inne i deras store, men jag har delvis för mig att vissa appar uppdateras när telefonen får en systemuppdatering. Kanske finns automatiska uppdateringar av systemappar i Galaxy Store?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Faktiskt inte i alla situationer, se "Paradox of choice". För mycket valfrihet leder till stress och dåligt mående. Inte riktigt applicerbart här, men det är inte alltid bra.

Men ja, jag lär inte vara lika glad när farbror fått sitt facebook-konto kapat pga. klickade runt lite. Eller bara behöva ta samtal och få upprepa "Nej, håll dig till App store bara". Så skönt när man slapp vara IT-support för släkt och vänner.

Jag har behövt agera mer support för mosans jobb iPhone än hennes privata Android telefon så....

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Eller att de inte har nått val... de är ju inlåsta i sitt system.

Valet finns ju alltid: ingen tvingar någon att använda det bättre andra systemet eller de bättre pengastödda apparna men lik förbannat visar det sig att folk gillar trevliga upplevelser. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Valet finns ju alltid: ingen tvingar någon att använda det bättre andra systemet eller de bättre pengastödda apparna men lik förbannat visar det sig att folk gillar trevliga upplevelser. 😆

Religiösa brukar säga att tro kan försätta berg och även de är väldigt styrda och vill inte göra egna val.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Religiösa brukar säga att tro kan försätta berg och även de är väldigt styrda och vill inte göra egna val.

”Wololo” 😆

Permalänk
Medlem

A men... Så om jag, t.ex. beställer matkörning hem från ICA, Hemköp, eller någon annan butik via en app på IOS, så får Apple 27% av den summa jag betalar?

Då är det bara att gå in i butiken och kräva en 20% rabatt på hela köpet, för att annars köper du via appen och de kommer att förlora ytterligare 7% av sina intäkter.

Så funkar med hotell bokning system annars...man kan få10% rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

”Wololo” 😆

"Hai-jo-jo-ju"

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

A men... Så om jag, t.ex. beställer matkörning hem från ICA, Hemköp, eller någon annan butik via en app på IOS, så får Apple 27% av den summa jag betalar?

Om ICA tar betalt för app:en eller där betalningen går via appstore så tar Apple 27%. Inget av detta är applicerbart på ICA app:en utan betalningen av mat och leverans av mat hanteras utanför app-store när man beställer hemkörning.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

A men... Så om jag, t.ex. beställer matkörning hem från ICA, Hemköp, eller någon annan butik via en app på IOS, så får Apple 27% av den summa jag betalar?

Nej, de får ingenting. De tar bara ut en avgift om tjänsten levereras i appen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Android är inte perfekt på något sätt, men det är ändå klart bättre än att vara fast i Apple-träsket, och min mobiloperatör bestämmer inte över mig.

Som användare av Android mellan 2009 (HTC Hero) och 2021 då jag bytte till iPhone 13 mini så håller jag verkligen inte med dig.

Edit: Fast grejen att Apple borde få betalt för appar som sideloadas låter förstås jättetokigt. Vi får se om det stämmer, än så länge är det ett rykte.

fel år
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det står bland annat så här i DMA lagen (tagen från en Reddit tråd):
(57) If dual roles are used in a manner that prevents alternative service and hardware providers from having access under equal conditions to the same operating system, hardware or software features that are available or used by the gatekeeper in the provision of its own complementary or supporting services or hardware, this could significantly undermine innovation by such alternative providers, as well as choice for end users. The gatekeepers should, therefore, be required to ensure, free of charge, effective interoperability with, and access for the purposes of interoperability to, the same operating system, hardware or software features that are available or used in the provision of its own complementary and supporting services and hardware. Such access can equally be required by software applications related to the relevant services provided together with, or in support of, the core platform service in order to effectively develop and provide functionalities interoperable with those provided by gatekeepers. The aim of the obligations is to allow competing third parties to interconnect through interfaces or similar solutions to the respective features as effectively as the gatekeeper’s own services or hardware.

(7) The gatekeeper shall allow providers of services and providers of hardware, free of charge, effective interoperability with, and access for the purposes of interoperability to, the same hardware and software features accessed or controlled via the operating system or virtual assistant listed in the designation decision pursuant to Article 3(9) as are available to services or hardware provided by the gatekeeper. Furthermore, the gatekeeper shall allow business users and alternative providers of services provided together with, or in support of, core platform services, free of charge, effective interoperability with, and access for the purposes of interoperability to, the same operating system, hardware or software features, regardless of whether those features are part of the operating system, as are available to, or used by, that gatekeeper when providing such services.

Notera det jag fetmarkerade i texten.

Tack för det inlägget, mycket intressant. Den andra biten verkar handla om reparationer och inte det vi pratar om här. Den första låter mest som ett förbud mot privata APIer tills vi kommer till det där med "free of charge". Det skulle då alltså handla om funktioner som Apple själva använder för konkurrerande tjänster som skulle levereras "free of charge". Lägger de ner Apple Arcade så behöver de inte göra spel-APIerna gratis, eller vadå?

Det här kommer att bli intressant att följa, var inte medveten om den paragrafen. Annars tänkte jag att de där 12% som det nu blir (det är 15% avgift för egentligen alla idag, och så minus 3% om man hanterar kreditkorten själv) nog är en avgift som Apple kunde komma undan med.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Dessa kostnader påverkar vanligt folk på samma sätt som skatter på vinstutdelning av företag etc påverkar dem.
Det är ingen kostnad som konsumenterna direkt ser, men företag har möjlighet att ta mindre priser eller använda pengarna till något som investering eller vinstutdelning.

Men jag tror att när mobilutvecklingen stannar upp så kommer folk i andra länder som asien inse att det bara för dem är dumt att låsa in sig i Amerikanska företag och ödsla pengar åt dem. För 10år sedan fanns det mängder med olika mobiltillverkare som ej lanserades här i väst, de flesta av dessa mobiler var riktigt dåliga.
Idag har dessa telefoner billiga funktioner som många Applefanboys för några år sedan inte ens sa att det behövdes finnas på deras mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej, de får ingenting. De tar bara ut en avgift om tjänsten levereras i appen.

Nja, det är väl snarare så att vissa köp är undantagna Apple Skatten.
Skulle ICA leverera en digital tjänst då skulle skatten appliceras, medan tex fysiska varor och fysiska tjänster som taxi är undantagna.

Källa: https://www.insightpartners.com/ideas/do-you-have-to-pay-the-...

Some app categories are exempt. Payments for food, physical products, and tangible services bypass the 30% commission. That means Apple doesn’t get a cut of consumer’s money for Starbucks mobile orders, Etsy products, or Uber rides. 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Nja, det är väl snarare så att vissa köp är undantagna Apple Skatten.
Skulle ICA leverera en digital tjänst då skulle skatten appliceras, medan tex fysiska varor och fysiska tjänster som taxi är undantagna.

Källa: https://www.insightpartners.com/ideas/do-you-have-to-pay-the-...

Some app categories are exempt. Payments for food, physical products, and tangible services bypass the 30% commission. That means Apple doesn’t get a cut of consumer’s money for Starbucks mobile orders, Etsy products, or Uber rides. 

Köp ett klistermärke, få ett spel på köpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För 10år sedan fanns det mängder med olika mobiltillverkare som ej lanserades här i väst...

Vilka mobiler tänker du på?

2014 släpptes Samsung Galaxy S5, vilket i sig var en nära nog fulländad telefon och lite av en peak i Android-utvecklingen. Senare samma år kom iPhone 6 som lade grunden för iPhone i nära 10 år in i framtiden (- iPhone SE 2022).

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vilka mobiler tänker du på?

2014 släpptes Samsung Galaxy S5, vilket i sig var en nära nog fulländad telefon och lite av en peak i Android-utvecklingen. Senare samma år kom iPhone 6 som lade grunden för iPhone i nära 10 år in i framtiden.

Det fanns en massa knepiga märken.
https://www.bajajfinserv.in/indian-mobile-brands
Ett klipp om Micromax: https://www.youtube.com/watch?v=UmRwlwmo0RQ

Min poäng är grundläggande krav idag, som i princip helskärm på framsidan, usb c med snabbladdning, en kamera som ej suger rejält, inte superseg mobil att använda etc. Ja, det är krav som riktigt billiga telefoner för runt 1000kr lappen i sverige kan uppfylla beroende på en defintion av ej suga rejält etc.

Det som har hänt är att det rent hårdvarumässigt har blivit så mycket enklare att skapa något som fungerar och inte känns riktigt dåligt. Då kan andra länder lättare välja att gå ifrån att låsa in sig på västerlänska produkter. De behöver liksom inte ha den snabbaste cpun, bästa skärmen etc.

Permalänk
Medlem

Enligt MacRumors

https://www.macrumors.com/2024/01/25/ios-17-4-alternative-app...

Apple will not charge a commission on apps installed through alternative marketplaces, nor will it charge commission for alternative payment systems, which are also allowed under the ‌App Store‌ updates in the European Union. Developers can integrate an alternative payment processor into their app that allows a user to make a purchase and check out entirely in an app, or developers can link out to their websites where users can make a purchase.

While there are no commissions for alternative app marketplaces and alternative payment systems, there is a Core Technology Fee that is .50 euros per install per account on an annual basis. The first 1 million installs are free for all developers, but after 1 million installs, the fee comes into play.

App developers who choose to continue to distribute under the ‌App Store‌ will pay Apple reduced commission with the new terms. Apple is dropping the 30 percent commission to 17 percent, and the 15 percent commission paid for subscriptions over a year old or by small businesses will drop to 10 percent. Apple says the vast majority of apps will qualify for the 10 percent rate.

Developers have a choice between opting into the new business terms in the EU or sticking with the ‌App Store‌ terms as they are today. Developers who choose to maintain the status quo will pay the fees they pay now -- 15 to 30 percent commission.

Developers who opt for the updated business terms will pay the reduced commissions, will have access to alternative app stores, and will also be subject to the Core Technology Fee. There is an also optional 3 percent payment processing fee for those who choose to continue to use Apple's integrated payment system rather than an alternative payment system under the new terms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag kör både iOS och Android. Betalar hellre för appar till iOS då jag vet att dessa fungerar även i framtiden.
<klipp>
Nu nämner du något som varken Windows- eller Android-användare kommer kunna förstå. Dvs kontinuitet.

Tjae. Jag kör ju MacOS för att jag tycker det är bättre än Windows, och fungerar bättre/snyggare för mig än de Linuxar jag testat. Men det är tämligen vanligt tycker jag att program slutar fungera för att Apple ändrat något i MacOS (största förändringen på senare tid var väl kapningen av 32-bitstöd). Medan mängder av äldre Windowsprogram går att köra utan större problem.

Utseendemässigt och användarmässigt är dock MacOS ett under av kontinuitet jämfört med Windows. MacOS (OSX) för 20 år sedan jämfört med idag är såklart lite annorlunda, men ändå väldigt liknande för användaren. Jämför Windows XP-Vista-7-8-10-11, enorm brist på kontinuitet. Men programmen går ofta att köra även om de är gamla.

Skall dock glatt säga att det finns fler högprofilerade proffs-appar till IOS än till Android, på respektive app-butik.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Åter igen.

Jag förstår inte mig på apple människor, deras produkter är så jävla värdelösa mot vad de kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är exakt samma affärsmodell som för spel till konsolerna, och det har varit standard i många år.

Jag vet inte om det är en klockren liknelse eftersom spelkonsoler tillsammans med spelen under lång tid har setts som ett integrerat system där den ena är avhängig av den andra. Utan spel har du ingen nytta av en spelkonsol och utan en spelkonsol har du ingen nytta av spel anpassade för den konsolen. Denna hårda integrering är underförstådd. Jag tycker faktiskt inte att en mobiltelefon ligger på samma nivå eftersom väldigt många köper telefonen och använder den som den är, andra använder mjukvara tillgänglig via offentliga programbutiken (App Store, Google Play etc) och en tredje grupp installerar tredjepartsprogramvaror. Och normalt sett har den sista gruppen inte hindrats att göra detta genom alltför drakoniska metoder. Medan en modern spelkonsol har säkerhetslösningar som verkligen är state-of-the-art just för att förhindra tredjepartsprogramvara. Lägg till detta att det under många år nu varit standard att konsolerna säljs med förlust eller i bästa fall mycket liten vinst. Apple tjänar förmodligen mer på att sälja en enda Iphone 14 Pro än vad MS eller Sony tjänar på att sälja 100 stycken konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Åter igen.

Jag förstår inte mig på apple människor, deras produkter är så jävla värdelösa mot vad de kostar.

Har du någonsin testat?

Nämn en telefon från andra tillverkare med snabbare cpu till exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har du någonsin testat?

Nämn en telefon från andra tillverkare med snabbare cpu till exempel

Allt har inte med CPU:n att göra. För mig är det inte en viktig del.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av xanan:

Åter igen.

Jag förstår inte mig på apple människor, deras produkter är så jävla värdelösa mot vad de kostar.

Låter som att du inte tillhör målgruppen. 🙂

Tror inte det finns någon utom möjligtvis Tim Cook som gillar deras priser, men uppskattar man design och UX är de enda som ens kommer i närheten i princip lika dyra. Är man ute efter helt andra saker i en telefon eller dator förstår jag dock att man inte tycker det är värt investeringen: en Daewoo gör i princip samma saker som en Mercedes, och räknar man bara förmågan att ta sig från A till B i laglig hastighet är ju Mercan en oerhört dålig affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Låter som att du inte tillhör målgruppen. 🙂

Tror inte det finns någon utom möjligtvis Tim Cook som gillar deras priser, men uppskattar man design och UX är de enda som ens kommer i närheten i princip lika dyra. Är man ute efter helt andra saker i en telefon eller dator förstår jag dock att man inte tycker det är värt investeringen: en Daewoo gör i princip samma saker som en Mercedes, och räknar man bara förmågan att ta sig från A till B i laglig hastighet är ju Mercan en oerhört dålig affär.

På tal om design och UX så vore det ju himla trevligt om Apple var lite konsekventa i hur man går bakåt i gränssnittet.

Ibland går man bakåt genom att swipa från vänster, ibland går man bakåt genom att dra uppifrån och ner, ibland går man bakåt genom att trycka på ett kryss i ett hörn. Så otroligt inkonsekvent.

Men annars är det ju bra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

På tal om design och UX så vore det ju himla trevligt om Apple var lite konsekventa i hur man går bakåt i gränssnittet.

Ibland går man bakåt genom att swipa från vänster, ibland går man bakåt genom att dra uppifrån och ner, ibland går man bakåt genom att trycka på ett kryss i ett hörn. Så otroligt inkonsekvent.

Men annars är det ju bra.

Ge gärna exempel. Och komplettera gärna med exempel där det är ologiskt och svårupptäckt för nya användare. Kryss för att komma tillbaka är ju om du har en overlay: du ”stänger” bildvisaren, exempelvis, och kommer tillbaka dit du var.

Swipe från vänster (eller höger) tror jag du huvudsakligen ser i exempelvis webbläsare, där du också har ikoner för bakåt/framåt. Där är gesten en kompletterande genväg för power users snarare än ett UI-gränssnitt du behöver upptäcka som ny användare.

Swipe uppifrån ner tror jag inte jag sett som ”bakåt”-navigering. Menar du som i multitasking-vyn så är ju kontexten att den är en overlay som du ”hämtar” nerifrån och sen skickar tillbaka ner dit den hör hemma när du är klar med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ge gärna exempel. Och komplettera gärna med exempel där det är ologiskt och svårupptäckt för nya användare. Kryss för att komma tillbaka är ju om du har en overlay: du ”stänger” bildvisaren, exempelvis, och kommer tillbaka dit du var.

Swipe från vänster (eller höger) tror jag du huvudsakligen ser i exempelvis webbläsare, där du också har ikoner för bakåt/framåt. Där är gesten en kompletterande genväg för power users snarare än ett UI-gränssnitt du behöver upptäcka som ny användare.

Swipe uppifrån ner tror jag inte jag sett som ”bakåt”-navigering. Menar du som i multitasking-vyn så är ju kontexten att den är en overlay som du ”hämtar” nerifrån och sen skickar tillbaka ner dit den hör hemma när du är klar med den.

Swipe från vänster är ju standardgesten för att gå bakåt och gränssnittet är gjort för gester. Att man drar nerifrån och upp för att komma till hemskärmen/växla appar är ju tydligt exempel på att tanken är att man ska använda gester.

Jag förstår t.ex. inte varför man kan swipa i den första bilden nedan, men i den andra ska man dra uppifrån och ner när man använder gester. Home-appen är fylld av "dra uppifrån och ner" i typ alla inställningar för alla enheter -- och där finns det inte ens en "Tillbaka-knapp" i vänstra hörnet. Det finns förstås på massa andra ställen i gränssnittet också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Swipe från vänster är ju standardgesten för att gå bakåt och gränssnittet är gjort för gester. Att man drar nerifrån och upp för att komma till hemskärmen/växla appar är ju tydligt exempel på att tanken är att man ska använda gester.

Jag förstår t.ex. inte varför man kan swipa i den första bilden nedan, men i den andra ska man dra uppifrån och ner när man använder gester. Home-appen är fylld av "dra uppifrån och ner" i typ alla inställningar för alla enheter -- och där finns det inte ens en "Tillbaka-knapp" i vänstra hörnet. Det finns förstås på massa andra ställen i gränssnittet också.

https://i.imgur.com/2c7p0wF.png

https://i.imgur.com/tcTLQwQ.png

https://i.imgur.com/2s1JwdO.png

Inget av dina exempel där man ska dra uppifrån ner är otydliga: inställningtabben ”flyter” uppenbart över en bakgrund.

Därmed inte sagt att iOS och iPadOS saknar områden som kan förbättras ur ett upptäckbarhetsperspektiv - särskilt i samband med multitasking - men jag tror inte att en ny användare skulle bli mer konfunderad av de exempel du gav än av gränssnitten i valfritt annat operativsystem; snarare tvärt om. Folk i allmänhet är inte korkade, bara ovana eller ointresserade.