Permalänk

Svullet batteri iPhone xs

Hej! Idag på förmiddagen tog jag av skalet på min iPhone xs och insåg att skärmen hade släppt från ramen i ena hörnet. Efter en liten stund insåg jag att batteriet antagligen hade svällt upp. Jag gick till en reperationsbutik i närheten vilket jag vet inte har ett bra ryckte men vill bara få veta var det var för något. Han där instämde om att det var ett svullet batteri och att dem skulle kunna byta det för 700kr. Jag valde att fundera lite på det och väntar nu.

Borde jag vara orolig för att den ska fatta eld eller explodera?

Permalänk
Medlem

Dom flesta batterier har en ventilations funktion, att den sväller är en del av den funktionen, chansen för att den kommer att explodera eller fatta eld är väldig liten.

Om du vill vara helt säker, lägg den i källaren på en platta av metall, packa inte in den i nåt.

Permalänk
Medlem

Tänker du fortsätta att använda din iPhone ett par år till, ge den lite kärlek - byt ut batteriet.
Tänker du att byta din mobiltelefon, gör det inom kort.

Om chansen att det svulllna batteriet ska fatta eld eller explodera, är bara 0,01%, kommer du att må bättre om det är just "du" som ska stå för den trista statistiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VilgotLind:

Hej! Idag på förmiddagen tog jag av skalet på min iPhone xs och insåg att skärmen hade släppt från ramen i ena hörnet. Efter en liten stund insåg jag att batteriet antagligen hade svällt upp. Jag gick till en reperationsbutik i närheten vilket jag vet inte har ett bra ryckte men vill bara få veta var det var för något. Han där instämde om att det var ett svullet batteri och att dem skulle kunna byta det för 700kr. Jag valde att fundera lite på det och väntar nu.

Borde jag vara orolig för att den ska fatta eld eller explodera?

Ett svullet batteri ska INTE användas alls. Batteriet har nått sin livslängd och bör ersättas så fort som möjligt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ett svullet batteri ska INTE användas alls. Batteriet har nått sin livslängd och bör ersättas så fort som möjligt.

Så jag bör byta batteri direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VilgotLind:

Så jag bör byta batteri direkt?

Ja! Eller sluta använda telefonen. Ett svullet batteri ska ej användas mer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Som ovan säger släng ut den utomhus nånstans där det inte gör nått om det ev skulle explodera och låt den ladda ur batteriet så mycket som möjligt och sen släng den eller byt batteri innan du använder den igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Som ovan säger släng ut den utomhus nånstans där det inte gör nått om det ev skulle explodera och låt den ladda ur batteriet så mycket som möjligt och sen släng den eller byt batteri innan du använder den igen.

Jag har inte råd att bara slänga ut den direkt.

Permalänk
Skrivet av VilgotLind:

Jag har inte råd att bara slänga ut den direkt.

Nu menade jag inte bokstavligen att du skulle yeeta den... Men lägg den på nått stället där den kan explodera bäst den vill utan att skada nått och låt den ladda ur batteriet helt tills du bytt batteriet.

Lär bli dyrare om den börjar brinna eller exploderar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hej, jag märkte att Face ID funkade lite dåligt så jag tänkte att jag kanske skulle uppdatera den. Jag återställde Face ID och när jag skulle scanna in ansiktet på nytt så hittade den inget ansikte.

Kan Face ID modulerna skadats av det svullna batteriet?

Permalänk
Skrivet av VilgotLind:

Hej, jag märkte att Face ID funkade lite dåligt så jag tänkte att jag kanske skulle uppdatera den. Jag återställde Face ID och när jag skulle scanna in ansiktet på nytt så hittade den inget ansikte.

Kan Face ID modulerna skadats av det svullna batteriet?

Ja. Det är väl ett av kännetecknen har jag för mig att batteriet är svullet.

Även fingeravtryck brukar väl sluta fungera till sist också.

Men som sagt är högst rekommenderat att inte använda den alls tills batteriet är utbytt just pga brand och explotionsrisken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja. Det är väl ett av kännetecknen har jag för mig att batteriet är svullet.

Även fingeravtryck brukar väl sluta fungera till sist också.

Men som sagt är högst rekommenderat att inte använda den alls tills batteriet är utbytt just pga brand och explotionsrisken.

Men tror du att Face ID kommer bli bra efter ett batteribyte eller behöver dem också bytas?

Permalänk
Skrivet av VilgotLind:

Men tror du att Face ID kommer bli bra efter ett batteribyte eller behöver dem också bytas?

Beror väl på hur mycket de byter tror jag.

Måste displayen bytas så måste den programmeras också vill jag minnas och då måste det vara orginaldelar vilket det sällan är hos hassans runt hörnet använder.

Och då är det licencierad apple reparatör som gäller om de äns lagar xs längre är de inte typ skitgammla nu?

Edit: var 4 se jag fick upp i huvet den där är betydligt nyare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Beror väl på hur mycket de byter tror jag.

Måste displayen bytas så måste den programmeras också vill jag minnas och då måste det vara orginaldelar vilket det sällan är hos hassans runt hörnet använder.

Och då är det licencierad apple reparatör som gäller om de äns lagar xs längre är de inte typ skitgammla nu?

Tror att den släpptes 2019 men det stället som jag kolla på sa att dem inte skulle behöva byta skärmen

Permalänk
Skrivet av VilgotLind:

Tror att den släpptes 2019 men det stället som jag kolla på sa att dem inte skulle behöva byta skärmen

Har ingen större koll på iphone mer än att jag fullkommligt avskyr ios...

Men kan nog va så då även om det är hassans runt hörnet så borde de veta hur man öppnar den och vad som behöver bytas.

Men räkna inte med att få ett orginal batteri utan nått random kinesium som kanske håller ett par år eller ett begagnat (refurbished) orginal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows