Tele2 uppkopplingsgaranti via 4G kräver att fibern fungerar först?!

Permalänk
Hedersmedlem

Tele2 uppkopplingsgaranti via 4G kräver att fibern fungerar först?!

Detta är väl något av det dummaste jag har hört...

Föräldrarnas internetuppkoppling (Tele2 FiberLAN 500/500) gick ner strax efter lunch sjätte Mars och har varit stendöd sedan dess. Mediaboxen har betett sig konstigt; först verkade den få/tappa kontakt med några sekunders mellanrum (men internet gick aldrig att nå från datorn, ens några sekunder), sedan lös enbart PWR och LAN2 några dagar, och när jag kollade senast blinkade alla lampor gult utom PWR och USB, som båda var helt släckta.

De uppgraderade nyligen till 500/500 och har därmed Tele2:s uppkopplingsgaranti, dvs att man ska kunna surfa via ett 4G-modem som sitter i routern, som automatiskt används när fibern går ner -- men de var bortresta vid övergången, så det blev installerat först igår. Själva routern installerade jag dock innan det gick ner, och den fungerade fint och i rätt hastighet några dagar innan det gick ner.

Deras uppkoppling fungerar fortfarande inte, och enligt Tele2:s support är problemet att fibern är nere -- fibern måste fungera först, och sedan när den går ner kan den växla över till 4G. Så nu har deras internet och TV varit nere i 10 dagar (medan de varit bortresta), och kommer fortsätta vara nere (nu när de är hemma) minst tills på tisdag, då en tekniker ska kolla på det hela.

Jag föreslog att plugga i dongeln i dator istället, som Tele2 säger ska fungera (t ex om det är strömavbrott), men enligt supporten ska inte det heller fungera förrän fibern gått igång...
Det är dock ingen bra lösning då det inte löser TV-problemen, eller något med telefoner och plattor.

Vet någon om det här stämmer, och om det går att komma runt?
Vet inte exakt hur de menar, om 4G-grejen måste aktiveras en gång -- isåfall kanske man kan ta routern+4G-modemet till mig (som har Bahnhof) och få igång det så?

Alternativt måste det alltid vara en övergång från fiber-4G medan routern har ström, isåfall är det ju kört.

Alternativt har supporten fel och det går att gå runt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Det sista alternativet var det rätta.
Jag vägrade tro att det är så dumt att det inte går att sätta 4G-dongeln i datorn (speciellt när Tele2 säger att det ska gå när t ex vid strömavbrott), och mycket riktigt så gick det att få igång den vägen.
Kände mig förstås inte nöjd med att en dator har internet, när det viktiga för dem är TV och surfplattor, så jag testade vidare att flytta dongeln till routern, och det gick också igång till slut, sannolikt för att dongeln/SIM blev aktiverat för första gången.

Nu har de åtminstone internet via 4G på alla enheter tills fibern är fixad.

Däremot verkar routern inte köra några port forwards via 4G. Har rätt IP och samma inställningar som förut, men jag kan inte nå min dator bakom routern utifrån.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Som vanligt så har de som svarar i telefon hos operatörerna inte den blekaste i hur tekniken fungerar.

Man får helt enkelt tänka så här när man pratar med dem...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

4G modemet borde fungera att sätta i en dator, sedan konfa den så att den fungerar som en AP.
https://support.microsoft.com/en-us/windows/use-your-windows-...

Att få Fiber routern att växla till 4G kräver att den konfigurerad för det, om det bara är Tele2 som kan göra detta utifrån så är det kört.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Däremot verkar routern inte köra några port forwards via 4G. Har rätt IP och samma inställningar som förut, men jag kan inte nå min dator bakom routern utifrån.

Det högst troliga är att du har hamnat bakom CGNAT med det mobila bredbandet och då kan man inte göra port-forwards. Du skulle kunna använda VPN för att nå datorn utifrån.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prelatur:

4G modemet borde fungera att sätta i en dator, sedan konfa den så att den fungerar som en AP.
https://support.microsoft.com/en-us/windows/use-your-windows-...

Att få Fiber routern att växla till 4G kräver att den konfigurerad för det, om det bara är Tele2 som kan göra detta utifrån så är det kört.

Fast det funkar ju i fiber-routern nu.

Skrivet av nu1mlock:

Det högst troliga är att du har hamnat bakom CGNAT med det mobila bredbandet och då kan man inte göra port-forwards. Du skulle kunna använda VPN för att nå datorn utifrån.

Jag tänkte också så, men den har åtminstone inte en sådan IP, utan en i formen 90.x.x.x.
Kör ironiskt nog med VPN, men det är den datorn som är server.
Sitter bakom NAT själv så jag kan inte köra åt andra hållet. Men det är inget större problem i några dagar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tänkte också så, men den har åtminstone inte en sådan IP, utan en i formen 90.x.x.x.
Kör ironiskt nog med VPN, men det är den datorn som är server.
Sitter bakom NAT själv så jag kan inte köra åt andra hållet. Men det är inget större problem i några dagar.

Hade också spontant gissat att deras 4G är bakom CGNAT. Får du den där IP:n i routerns gränssnitt?

Det kan ju också bara så att de underliggande NAT- och brandväggsregler som dina portforwording-regler resulterar i kanske sätts enbart för ditt normala WAN-interface, inte för det 4G-interface som du just nu kör.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Hade också spontant gissat att deras 4G är bakom CGNAT. Får du den där IP:n i routerns gränssnitt?

Det kan ju också bara så att de underliggande NAT- och brandväggsregler som dina portforwording-regler resulterar i kanske sätts enbart för ditt normala WAN-interface, inte för det 4G-interface som du just nu kör.

Jo, det var någon slags NAT ändå, tänkte fel och kollade på fel sätt. (Kunde iofs inte kolla på rätt sätt då jag inte var på plats då.)
Var förbi dem idag och kollade direkt på 4G-modemet, som hade en 10.x.x.x-IP på WAN. (Inte 100.x.x.x dock!)
Det hade dock även en IPv6-adress, men det har jag inte hemma istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, det var någon slags NAT ändå, tänkte fel och kollade på fel sätt. (Kunde iofs inte kolla på rätt sätt då jag inte var på plats då.)
Var förbi dem idag och kollade direkt på 4G-modemet, som hade en 10.x.x.x-IP på WAN. (Inte 100.x.x.x dock!)
Det hade dock även en IPv6-adress, men det har jag inte hemma istället.

Aha, ok. Det förklarar saken.

Ja, det hade förmodligen fungerat fint över IPv6-adressen men tyvärr ligger ju Sverige ganska långt efter när det gäller IPv6-utrullning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q