USB-C revolutionen ett fiasko. Skräpkvalitet rakt genom.

Permalänk
Medlem

Aldrig problem för enbart laddning. Kört laddare och kabel som medföljde min Huawei P30 pro sedan 5 eller 6 år.
USB-C till externa skärmar och laptops är däremot ett heeelt annat kapitel €&*@&%@^*@^!!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Har inte haft problem med USB-C-laddare eller kablaget till dessa, men själva principen att gå från "vi har en massa olika kontakter till olika saker" till "vi har en massa likadana kontakter till olika saker" är ju inte sådär jättesmart ur ett användbarhetsperspektiv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Har inte haft problem med USB-C-laddare eller kablaget till dessa, men själva principen att gå från "vi har en massa olika kontakter till olika saker" till "vi har en massa likadana kontakter till olika saker" är ju inte sådär jättesmart ur ett användbarhetsperspektiv.

Kan du utveckla? Jag ser det som strömkontakten i väggen och i förgreningsdosor. Ja det finns lite olika, runda platta, europakontakter för 3 fas. Men generellt så är det en rund väggkontakt som går emot precis all utrustning som vanligt folk bär med sig.

Jag ser ingen poäng med olika kontakter bara för att det ska vara olika. Det måste finnas ett speciellt syfte. T.ex 3 fas 50A, så går såklart inte en vanlig kontakt. Förgreningskontakt med platt så sparar det utrymme, köparen vet då om att den offrar kompilatet för detta.

Men att ha en helt egen laddare för rakmaskin, tandborsten, skruvmejsel, telefon, hörlurar etc är bara dumheter.

Permalänk
Medlem

Som flera redan påpekat i tråden. Den enda gånger jag haft problem med USB-C på min telefon visade sig vara fickludd. Pillade ut det med en mjuk tandpetare och sen var den som ny. Har fortfarande USB-C kabeln från min första oneplus med USB-C och använder det dagligen.

Den enda gången jag haft något USB-C relaterat gå sönder var en laddare där jag fastnade med foten och sparkade ut. Där gick kabeln sönder. Men det kan ju knappast anses vara vardagsslitage.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kan du utveckla? Jag ser det som strömkontakten i väggen och i förgreningsdosor. Ja det finns lite olika, runda platta, europakontakter för 3 fas. Men generellt så är det en rund väggkontakt som går emot precis all utrustning som vanligt folk bär med sig.

Jag ser ingen poäng med olika kontakter bara för att det ska vara olika. Det måste finnas ett speciellt syfte. T.ex 3 fas 50A, så går såklart inte en vanlig kontakt. Förgreningskontakt med platt så sparar det utrymme, köparen vet då om att den offrar kompilatet för detta.

Men att ha en helt egen laddare för rakmaskin, tandborsten, skruvmejsel, telefon, hörlurar etc är bara dumheter.

Tror det han pratar om är samma som jag var inne på.

Den otroligt korkade iden att ha vissa funktioner valfria att ha med i usbc kontakten på t.ex laptops osv.

T.ex. Dp alt mode som är upp till datortillverkaren om de vill att datorn ska stödja eller inte via usbc porten.

Vilket skapet en ganska stor förvirring hos folk när de inte får sin skärm att visa bild när de kopplar den till sin laptop.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror det han pratar om är samma som jag var inne på.

Den otroligt korkade iden att ha vissa funktioner valfria att ha med i usbc kontakten på t.ex laptops osv.

T.ex. Dp alt mode som är upp till datortillverkaren om de vill att datorn ska stödja eller inte via usbc porten.

Vilket skapet en ganska stor förvirring hos folk när de inte får sin skärm att visa bild när de kopplar den till sin laptop.

Vilket är lite problemet med USB-C, i teorin är ju en standard för allt bra. Men i praktiken blir det ju bara krångligare om man både måste ha port och kabel som matchar den standarden man vill använda. Tidigare kan man ju bara veta HDMI kontakt, HDMI sladd: du får bild. Nu usb c, läs manualen om du har rätt support, sen om det ändå inte funkar behöva dra fram en kabeltestare för att få reda på om sladden är kompatibel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kan du utveckla? Jag ser det som strömkontakten i väggen och i förgreningsdosor. Ja det finns lite olika, runda platta, europakontakter för 3 fas. Men generellt så är det en rund väggkontakt som går emot precis all utrustning som vanligt folk bär med sig.

Jag ser ingen poäng med olika kontakter bara för att det ska vara olika. Det måste finnas ett speciellt syfte. T.ex 3 fas 50A, så går såklart inte en vanlig kontakt. Förgreningskontakt med platt så sparar det utrymme, köparen vet då om att den offrar kompilatet för detta.

Men att ha en helt egen laddare för rakmaskin, tandborsten, skruvmejsel, telefon, hörlurar etc är bara dumheter.

Förstår inte riktigt frågan, du jämför med något där det är samma funktion men olika kontakter.

USB-C däremot används ju till *olika funktioner* men har samma kontakt, därav problemet och likaledes skillnaden jämfört det du jämför med.

Det kan finnas USB i kontakten, det kan finnas Thunderbolt, det kan finnas HDMI, det kan finnas bara ström, det kan... ja.. du fattar. Så det gäller ju att veta vad som förväntas av enheterna och välja port (och sladd!) därefter, om det finns en passande port.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Förstår inte riktigt frågan, du jämför med något där det är samma funktion men olika kontakter.

USB-C däremot används ju till *olika funktioner* men har samma kontakt, därav problemet och likaledes skillnaden jämfört det du jämför med.

Det kan finnas USB i kontakten, det kan finnas Thunderbolt, det kan finnas HDMI, det kan finnas bara ström, det kan... ja.. du fattar

Ok, jag förstod nu bättre, även efter ha läst andras svar.

Jag själv har aldrig haft dessa problem. Alla nya "vettiga" laptop har en usb c port för skärm, väljer man bara en grov usb c kabel så har det alltid fungerat för mig.
Problemet har varit att jag i början valde en tunn usb c kabel, där denna saknade datakablar. (d.v.s. den är endast för laddning). Men det har jag lärt mig. Om man sedan vill ha en usb c kabel för 144Hz 4K etc, så har jag ej krånglat med det.
Det är dumt säkerhetsmässigt att ha usb c kabel med datakablar som laddkabel.

Men hdmi-kablar har bråkat något förbaskat, jag har ej satt mig in i röran. Men jag hade problem att spela upp vissa filmer från AppleTvn för något drm skydd krånglade. (kanske var det HDCP) Sedan soundbar som krånglar. Jag har nu köpt dyra hdmi kablar och det fungerar och jag vill ej röra dem mer. Det är även lurt på tvn vilken port man sätter dem i, då alla hdmi portar ej är desamma.

Skillnaden är dock att jag använder usb c kabel till enkla saker. HDMI till mer komplicerade och det är därför den krånglar.

Permalänk
Medlem

Min upplevelse av USB-C är rätt bra, fram tills senaste inköpet, bytte mobil till en med endast usb, ville kunna fortsätta använda AUX-3.5mm port i en bil så jag köpte en adapter. Då jag såklart vill ha telefonen laddad under tiden så blev det en Y-splitter med usb-c i ena änden och usb-c + 3.5mm i andra.
Funkade inte alls, den ena telefonen (pixel) jag har säger ingenting, tar ingen laddning och inget ljud ut. (iaf inte automatiskt, har inte grävt i inställningar)

Den andra telefonen jag har (samsung s20) säger "The connected usb device isn't supported"

Har även en usb-c y-splitter för data och power och den funkar alldeles utmärkt. Men det är väl just det, ska man behöva forska i manualer och supported devices så blir det ju inte så smidigt

Föresten, tar gärna tips på var jag kan köpa en fungerande Y-splitter usb-c/3.5mm!

Permalänk
Medlem

Jag sitter och kopplar in och ut telefoner till datorn 10-20 ggr om dagen och använder just nu en kabel som är säkert 5-6 år gammal.

Har aldrig haft bekymmer med en enda kabel eller laddare sedan USB-C kom.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nazedo:

Min upplevelse av USB-C är rätt bra, fram tills senaste inköpet, bytte mobil till en med endast usb, ville kunna fortsätta använda AUX-3.5mm port i en bil så jag köpte en adapter. Då jag såklart vill ha telefonen laddad under tiden så blev det en Y-splitter med usb-c i ena änden och usb-c + 3.5mm i andra.
Funkade inte alls, den ena telefonen (pixel) jag har säger ingenting, tar ingen laddning och inget ljud ut. (iaf inte automatiskt, har inte grävt i inställningar)

Den andra telefonen jag har (samsung s20) säger "The connected usb device isn't supported"

Har även en usb-c y-splitter för data och power och den funkar alldeles utmärkt. Men det är väl just det, ska man behöva forska i manualer och supported devices så blir det ju inte så smidigt

Föresten, tar gärna tips på var jag kan köpa en fungerande Y-splitter usb-c/3.5mm!

Underlig elektrisk funktion, en liten portabel laddocka med ett ljudkort hängande i telefonen, låter som en pryl som garanterat skulle förstöra telefonen mekaniskt, dessutom så lär det inbjuda asiattillverkare att göra en ren kabel utan elektronik vilket kan leda till att man förstör laddare, telefon och hörlurar i ett svep när man koppla ihop det.
Bli modern och anslut lurarna via BT.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Använder sällan USB-C men har hittills inte haft några dåliga erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Tror nog att en del av problemet säkert kan vara att en skräpladdare från kina kan kosta 20kr på ebay, men en skräpladdare från kina kan även kosta 350kr på elgiganten, och detta har inget med usb-c att göra utan har varit en grej med laddare och elektronik överlag.

Ett perfekt exempel är billiga möss och tangentbord
Som detta, går förmodligen att hitta exakt samma tangentbord på ebay/wish/temo för 100kr
https://nya.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

eller denna mus som är baserad på grymma edge 3200 och dessa kina varianter brukar gå att hitta för 50-100kr
https://www.kjell.com/se/produkter/tv-spel-gaming/gaming-moss...

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Aldrig haft ett enda problem någonsin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mc68000:

Det kan mycket väl vara just detta som är orsaken till dina problem. Det var en artikel någonstans nyligen som starkt rekommenderade att ansluta laddaren i väggen först, sedan ansluter du kabel (som har elektronik i sig) och saken som skall laddas. Under din livstid så är det de senaste 10 åren som vi har aktiv elektronik som styr laddningen, förr fungerade allt helt enkelt enligt Ohms lag, dvs för låg resistans -> värme och magisk rök. (D.v.s. man såg tydligt var felkällan var!)

Jag gör precis så och har alltid gjort. Först laddaren i väggen för att stabilisera spänningarna, sedan kabeln i apparaten. För extra säkerhet går de via grenuttag med transientskydd.

Inte lyckats förstöra en enda USB-C kabel eller laddare, men så köper jag bara kända märken och senaste åren enbart Googles (PD), Apples (PD) eller Huaweis (proprietära) egna laddare. Aldrig några mysko kablar heller typ "uhivomegaultra" från Amazon. Tycker prisskillnaderna är för små i förhållande till vad telefonerna kostar att det är värt att chansa för att spara någon hundralapp som mest. Google 30W köpte jag en till nu för 250kr, annars 300. Apple 20W har jag köpt flera för runt 225kr.

USB-C är den bästa kontakt jag använt och då har jag testat och regelbundet använt alla varianter av USB.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Upplever också usb-c som en sämre kontakt än föregångaren micro-usb.

har hittills gjort av med mer sladdar på 2-3 år sen jag började använda usb-c på telefonen. än jag gjorde på 10 år med micro-usb.

usb-c och samma fel varje gång, de blir dåliga vid övergången från kabel till usb-c kontakten minsta skav och kabeln ger upp direkt.

visst micro var inte benådad från detta heller men inte lika känslig och man kunde i princip har nakna kablar och den tuffade alltid på ändå har micro usb kablar jag fått med div telefoner som fortfarande funkar utmärkt trots daglig användning i säkert 10 år så inte typen som direkt misshandlar mina kablar heller något onormalt.

för att inte tala om usb-c standarden över lag med alla jäkla alternativa stöd om tillverkaren vill rena djungeln att veta vvad som funkar eller inte...

gör som intel med sin Thunderbolt standard antingen får tillverkaren inkludera alla funktioner eller skita i att använda usb-c helt.

PD med PPS ger 20V och strömmar på 3+A (effekt 60+W) eller mer beroende på vad som laddas, till skillnad från mikro-USB som gav max 5V och 2A (10W). Därför går det inte att ha nakna ledare med USB-C, men det ska man aldrig ha ändå. Trodde inte det behövde sägas. Att fortsätta använda trasiga kablar är att be om problem och skador på utrustningen.

Jag vill påstå att USB-C är en bättre rent faktiskt om man ser till elektrisk och mekanisk prestanda och dessutom mer lättanvänd kontakt. Dina problem har inget med standarden att göra utan undermålig kvalitet eller misshandel där du fortsätter använda uppenbart trasiga saker.

Någon särskild djungel är det inte heller. Power Delivery är klart vanligast och sedan finns det vissa/enstaka märken som tyckt att de ska använda egna protokoll eftersom PD inte utvecklades tillräckligt snabbt (som enbart en förklaring).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har köpt ett gäng 45W på IKEA nu, då någon sa han använt ett par i flera år utan problem. Så får jag undersöka hur det fungerar.
En vid sängen, en vid datorn, och ett par jag inte kopplat in än. Den vid datorn gav felmeddelande om skräp i kontakten och gick 33/33/33 till ingen laddning/laddning/snabbladdning på tidigare adapter.
Kopplade in IKEA och gick direkt på supersnabb laddning, med samma kabel.

Så får hålla ögonen öppna, och med detta inlägg dokumenterat datumet.

edit: gick ner till vanlig "laddning" efter någon minut.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med USB-C. Nött av en kabel som var två år gammal pga oaktsamhet. Använt de kablar som fölt med telefonerna. Det har varit snabbladdande kablar 100-120watt.

Till och med barnens kablar håller helt plötsligt. Micro-USB var riktigt uselt. Där kunde barnen ha sönder massor med kablar som glappade till slut.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White