Moderkort till i5-9600(K) med fler 16x/8x PCI-E

Permalänk
Medlem

Moderkort till i5-9600(K) med fler 16x/8x PCI-E

Överväger att köpa ett Intel i5-9600 (eller i5-9600K) men har svårt att hitta något moderkort med fler än 2st 16x som har något annat än flera 1x utöver dem.

Den ska användas till en NAS och det jag behöver från start är åtminstone 2st 8x till HBA + Expander samt 1x till extra nätverkskort. Men vill gärna framtidssäkra lite så något extra 16x eller 1-2st 8x till hade ju varit fenomenalt.

Huruvida detta ens finns har jag ingen aning om. Jag har åtminstone inte lyckats.

Så tänkte jag kastar ut frågan här för att se om den samlade expertisen här har koll på om det finns något som skulle passa. Behöver ju inte vara exakt så som jag skrev men jag behöver ju i alla fall få plats mer det jag har för tillfället + någon form av framtidssäkert antal av PCI-E slots då jag kanske kastar i något annat i framtiden också..

Om det är så att det inte finns till moderkort med socket 1151 för intel, så tar jag i så fall gärna emot tips på CPU + moderkort (intel CPU) som har åtminstone 16 PCI-E Lanes och som har tidigare nämnt antal PCI-E slots (+ framtidssäkert) som utöver så billigt som möjligt och hyfsat strömsnålt inte ska göra så mycket mer än driva 24 diskar (ingen docker/vm eller liknande) i unraid.

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Det är begagnat som gäller om du vill köpa lga 1151-2 till gen9 cpu vilket kommer bli svårt att hitta just de du söker, mitt tips är att kolla på lga 1700.

I3 12100 har 20 PCIe. Up to 1x16+4, 2x8+4
Pentium Gold G7400 20 PCie. Up to 1x16+4, 2x8+4

Här är ett moderkort som ser ut att ha många PCIe till ok pris.
https://www.inet.se/produkt/1904013/gigabyte-b760-ds3h-ddr4

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan.
Det är begagnat som gäller om du vill köpa lga 1151-2 till gen9 cpu vilket kommer bli svårt att hitta just de du söker, mitt tips är att kolla på lga 1700.

Tack för tipset!
Har också sneglat på det där samt i5-12400 CPU.

Problemet är ju att en sådan CPU är ca 1000:- dyrare än om jag köper en i5-9600 på eBay. Moderkortet är väl dock bara en 500:- dyrare, om ens det.

Men är kanske värt att köpa nytt med garanti för de 1500:- extra. Utöver de extra PCI-e slotsen så är det inte mycket mervärde i 12th gen för min del mot att köpa 9th gen dock. Möjligt att den nyare CPUn är lite strömsnålare.

Permalänk
Medlem

Varför behöver du en i5 12400 om du tittar på nyare platform?
Behöver du mer cpu kraft än vad i3 eller pentium klarar?

Nyfiken fråga.
Vad räknar du med att få betala för en i5 9600/9600k på ebay, kollade lite snabbt och såg inga riktiga fynd priser för att vara begagnat och plus frakt m.m

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Varför behöver du en i5 12400 om du tittar på nyare platform?
Behöver du mer cpu kraft än vad i3 eller pentium klarar?

Nyfiken fråga.
Vad räknar du med att få betala för en i5 9600/9600k på ebay, kollade lite snabbt och såg inga riktiga fynd priser för att vara begagnat och plus frakt m.m

Nej du har rätt, en i3 lär duga mer än väl i den generationen. De priserna som jag nämnde innan var vad jag hittar med frakt inräknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan.

Ser nu att kollar man manualen så verkar bara en av PCi-e slotsen ha 16x lanes. Övriga slots har bara 1x lanes.

Osäker också huruvida någon av de där 1x slotsen blir avstängda om man använder någon av M2-slotarna för nvme-lagring istället för sata ssd. Framgick inte i manualen..

Permalänk
Medlem

@naaw: När det gäller vanliga konsumentplattformar så är det i regel mellan 16x och 24x PCIe från CPUn, där x16 används till antingen en (x16) eller två (x8/x8) PCIe-portar och resterande till M.2-portar.

Sen har styrkretsarna extra PCIe-banor, de som har flest är Intels Z790 med 20 PCIe 4.0 + 8 PCIe 3.0 och AMDs X670 med 12 PCIe 4.0 + 8 PCIe 3.0. Bandbredden mellan styrkretsen och CPUn är dock begränsad (PCIe 4.0 x8 för Z790, PCIe 4.0 x4 för X670), och PCIe-banorna används till mycket annat än rena PCIe-portar.

Du kommer med andra ord inte hitta vanliga konsumentmoderkort med mer än en PCIe-port som är kopplad som x16. Vill du ha många PCIe-banor så är det istället serverplattformarna eller HEDT (t.ex. Threadripper) du blir tvungen att kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@naaw: När det gäller vanliga konsumentplattformar så är det i regel mellan 16x och 24x PCIe från CPUn, där x16 används till antingen en (x16) eller två (x8/x8) PCIe-portar och resterande till M.2-portar.

Sen har styrkretsarna extra PCIe-banor, de som har flest är Intels Z790 med 20 PCIe 4.0 + 8 PCIe 3.0 och AMDs X670 med 12 PCIe 4.0 + 8 PCIe 3.0. Bandbredden mellan styrkretsen och CPUn är dock begränsad (PCIe 4.0 x8 för Z790, PCIe 4.0 x4 för X670), och PCIe-banorna används till mycket annat än rena PCIe-portar.

Du kommer med andra ord inte hitta vanliga konsumentmoderkort med mer än en PCIe-port som är kopplad som x16. Vill du ha många PCIe-banor så är det istället serverplattformarna eller HEDT (t.ex. Threadripper) du blir tvungen att kolla.

Ok, tack för förklaringen. Men jag hade nog nöjt mig med 2st 8x och resten 1x. Så man har lite svängrum.

Bara massa 1x kan man inte göra så mycket med.
Tänker om jag vill slänga in en HBA till istället för expander eller liknande. Men det får väl vara som det är.

Du råkar inte ha koll på hur det är med PCI-e slotsen om man använder m2 diskar på det moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Ok, tack för förklaringen. Men jag hade nog nöjt mig med 2st 8x och resten 1x. Så man har lite svängrum.

Bara massa 1x kan man inte göra så mycket med.
Tänker om jag vill slänga in en HBA till istället för expander eller liknande. Men det får väl vara som det är.

Ok, moderkort med 2 st 8x är inget problem att hitta, fast man kan behöva kolla på lite dyrare moderkort då. Intels B-styrkretsar har t.ex. inte stöd för att dela processorns PCIe-banor på det sättet, utan där får man kolla på Z eller H. För AMD är det A-styrkretsarna som inte har stöd för det, medan B och X har det. Men sen gäller det förstås att tillverkaren utnyttjar det också, de flesta lite billigare moderkort brukar bara ha en x16-kopplad port oavsett.

Skrivet av naaw:

Du råkar inte ha koll på hur det är med PCI-e slotsen om man använder m2 diskar på det moderkortet?

De påverkas inte alls vad jag kan se. B760 har 10 PCIe 4.0 + 4 PCIe 3.0, och en M.2 + 4 st x1-portar = 8 PCIe 4.0. Så Gigabyte har valt portarna så att de inte behöver dela bandbredd, om t.ex. en av x1-portarna istället hade varit x4 så hade PCIe 4.0-banorna inte räckt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ok, moderkort med 2 st 8x är inget problem att hitta, fast man kan behöva kolla på lite dyrare moderkort då. Intels B-styrkretsar har t.ex. inte stöd för att dela processorns PCIe-banor på det sättet, utan där får man kolla på Z eller H. För AMD är det A-styrkretsarna som inte har stöd för det, medan B och X har det. Men sen gäller det förstås att tillverkaren utnyttjar det också, de flesta lite billigare moderkort brukar bara ha en x16-kopplad port oavsett.
De påverkas inte alls vad jag kan se. B760 har 10 PCIe 4.0 + 4 PCIe 3.0, och en M.2 + 4 st x1-portar = 8 PCIe 4.0. Så Gigabyte har valt portarna så att de inte behöver dela bandbredd, om t.ex. en av x1-portarna istället hade varit x4 så hade PCIe 4.0-banorna inte räckt till.

Ok, men det är två M.2 på moderkortet. Betyder inte det att det inte räcker till med PCI-e 4.0-banor för alla x1 slotsen då om jag använder två M.2-diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Ok, men det är två M.2 på moderkortet. Betyder inte det att det inte räcker till med PCI-e 4.0-banor för alla x1 slotsen då om jag använder två M.2-diskar?

En av M.2-portarna är "gratis" via PCIe-banorna från CPUn. Moderna CPUer har som sagt extra PCIe-banor utöver de klassiska x16 för just det ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En av M.2-portarna är "gratis" via PCIe-banorna från CPUn. Moderna CPUer har som sagt extra PCIe-banor utöver de klassiska x16 för just det ändamålet.

Ah just det. Hade huvudet på paus där en stund. Visste ju att den ena M.2-sloten gick direkt mot CPU.

Tack för hjälpen!
Håller mig nog till gigabyte B760 då. Billigast och klarar mig tillsvidare på det. Sannolikt lär jag väl ändå inte slänga in andra grejer (annat än något/några 1x NIC). Och behöver jag ändå fler lanes någon gång i framtiden så får jag väl leta annat kort och byta då.

Permalänk
Medlem

Annars finns ju gammla servrar/arbetsdator billigt med xeon cpu som har 40 PCIe.
Kollade upp lite snabbt och för runt 2000kt har du en komplett dator att leka med.

Lenovo ThinkStation P700 ser ut att fungera.

https://www.tradera.com/item/1202/637331938/lenovo-thinkstati...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Annars finns ju gammla servrar/arbetsdator billigt med xeon cpu som har 40 PCIe.
Kollade upp lite snabbt och för runt 2000kt har du en komplett dator att leka med.

Lenovo ThinkStation P700 ser ut att fungera.

https://www.tradera.com/item/1202/637331938/lenovo-thinkstati...

<Uppladdad bildlänk>

Grymt snällt att du tar dig tid att kolla upp det där!

Tyvärr så har ju den där processorn en TDP på 140w, mot tex i3-12100 som har 60w. Så blir billigare nu men lite dyrare i längden.

Sen saknar den integrerad grafikkrets så blir ytterligare en del watt från grafikkortet.

PSUn är också långt ifrån tillräckligt för att driva alla diskar. Så behöver ändå använda det PSU jag köpt (1000w) och då blir det istället lite tight att använda xeon processorn med watt-budgeten, åtminstone vid spin-up.

I övrigt är den säkert bra och duger säkert till mitt ändamål.