Permalänk

Hjälp med datorbygge

Hej! Jag ska köpa en ny dator. Det viktiga är prisvärt och ska hålla sig. Det som kräver mest prestanda av det jag spelar är förmodligen Stellaris och path of exile i 1080p. Fått tips av en kompis med detta men är lite väl dyrt. Hade hellre sett ett pris runt 12-16k. Tips/Förslag uppskattas!

https://komponentkoll.se/bygg/qHJDA

Permalänk
Medlem
Skrivet av leaderofthislobby:

Hej! Jag ska köpa en ny dator. Det viktiga är prisvärt och ska hålla sig. Det som kräver mest prestanda av det jag spelar är förmodligen Stellaris och path of exile i 1080p. Fått tips av en kompis med detta men är lite väl dyrt. Hade hellre sett ett pris runt 12-16k. Tips/Förslag uppskattas!

https://komponentkoll.se/bygg/qHJDA

https://i.imgur.com/kVjq73E.png

Då ska vi se här, går ju att spara in några hundringar på chassi, finns bra mesh chassin som är billigare än det valda chassit. Gå ner en klass i gpu eller cpu, vet inte riktigt vilket Stellaris tjänar bäst på, eller gå ner klass på båda? Billigare nätagg, bör väl kunna spara runt 400-500. Thermalright Peerles Assasain går nog att hitta för runt 400, 1Tb ssd istället, kan alltid fylla på med mer utrymme senare.

Permalänk
Medlem

Det där är ju ett utpräglat 1440p-bygge för höga (120+) fps med höga eller t o m maxade inställningar, det är definitivt overkill för 1080p. Beror lite på vad du redan har idag (om något), men ett budget-bygge på AM4-socket med Ryzen 5 5600 + GTX 4060 och 16 Gb RAM, blygsammare PSU (850W skulle inte behövas då) och billigare M.2, och du skulle antagligen hamna nära 10k..! o.O

Inte vidare framtidssäker dock, AM4 är ju en återvändsgränd, men min erfarenhet har varit att "man" bygger helt nytt efter några år ändå, det är rätt sällan som jag åtminstone har uppgraderat enskilda komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Då ska vi se här, går ju att spara in några hundringar på chassi, finns bra mesh chassin som är billigare än det valda chassit. Gå ner en klass i gpu eller cpu, vet inte riktigt vilket Stellaris tjänar bäst på, eller gå ner klass på båda? Billigare nätagg, bör väl kunna spara runt 400-500. Thermalright Peerles Assasain går nog att hitta för runt 400, 1Tb ssd istället, kan alltid fylla på med mer utrymme senare.

Kan hålla med om allt förutom ssd.

2x 1tb ssd är dyrare och tar fler platser än ett 2tb. Bättre köra 2tb från början

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bra ut, 1080p kommer inte kräva mindre pållar i lådan i framtiden.

Finns dock billigare PSU och kylare osm är minst lika bra, men gillar du Asus PSU kolla Inets livestream i morgon där asus kommer på besök.
Men om budget är max 16k så bör du nog kika på instegs AM5. Typ såhär...

annars får du nog nöja dig med en 7600 CPU om du vill ha in ett 4070 Super/ 7800XT.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Vill du ta ner konstad, förutom vad som nämts av [Smr]BMF så antingen väljer du r5 7600/7500f, eller så går du ner till am4 med ett 5600 eller 5700x.

Går du vidare med am5, välj inte Asus Prime b650 för 1900kr när Tuf b650-plus kostar 1964kr.

Permalänk

Uppdaterat och försökt följa råden i tråden.

Fungerar dessa komponenter med varandra? Något som står ut som inte stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leaderofthislobby:

<Uppladdad bildlänk>

Uppdaterat och försökt följa råden i tråden.

Fungerar dessa komponenter med varandra? Något som står ut som inte stämmer?

Tycker det ser fint ut, vet dock inte om jag hade rekommenderat ett slutet chassi 2024. Blir lätt varmt i de rackarna även med "instegskoponenter".

Glhf!