Hjälp mig i snåriga IT-djungeln... Behöver migrera mejlkonto från Google workspace till Microsoft 365 professional

Permalänk

Hjälp mig i snåriga IT-djungeln... Behöver migrera mejlkonto från Google workspace till Microsoft 365 professional

Hej,

Jag behöver desperat hjälp ! Jag är egenföretagare. Jag har idag lagt 5- 6 timmar på detta! Ringt och skrivit till MS värdelösa kundtjänst typ 5-6 ggr idag, utan att nå fram.

Det handlar om två stycken mejlkonton. Jag har självklart alla administratörsrättigheter.

Har försökt på tre olika vis. Men lyckas inte. Varje gång vill man att jag sätter upp s k ”endpoints”, men det går inte att hitta hur man gör detta!?

Kan någon snälla tipsa hur man gör detta på lättaste vis? Jag har inte tid eller råd att sitta med detta själv!

Vill allra helst försöka få detta gjort idag eftersom min prenumeration med nya årskostnader förnyas idag vid midnatt… Det är denna (GWS) jag avser kunna avsluta eftersom det är en extrakostnad när jag redan har hela office 365 prenumerationen som också ger mailkonto.

Jag har GoDaddy som domän och jag har prenumererat på GWS genom Squarespace.

Jag är rejält förvirrad och min IT-situation är rätt snårig. Detta är därför mitt första steg att försöka förenkla genom att få bort åtmionstone ett konto/leverantör...

Med vänlig hälsning, Erik

Permalänk
Medlem

Vilket verktyg/hur har du försökt/vart har du fastnat så kanske vi kan hjälpa till att lista ut hur dessa endpoints ska sättas upp.

Vill du ha ett verktyg som kan sköta flytten och du inte har något emot att betala några kronor så ta en titt på
BitTitan
Som även har en guide för hur du använder deras tjänst för att flytta från Google till Microsoft
https://help.bittitan.com/hc/en-us/articles/360049370794-G-Suite-Gmail-API-to-Exchange-Online-Microsoft-365-Migration-Guide#h_01HAMWZ83J32EESZB1YMYCP07E

Ett annat alternativ om du vill göra det helt själv är att du lägger in både ditt Microsoft konto samt ditt Google konto i outlook/thunderbird och sen bara dra alla mail/mappar du vill flytta från det ena kontot till det andra.

Permalänk

Tack för snabbt svar. Beskriver nedan i detalj hur det gått för mig. Men först en enklare fråga:

Jag har alltså sedan tidigare min egna domän på GWS. Vi kan kalla den "@mindomän.se".

Jag betalade häromdagen ett microsoft 365 pro konto och använde då som username "namn@mindomän.se".

Men om jag avslutar min prenumeration på GWS nu kommer ju min mailadress upphöra att fungera, oavsett vad min microsoft-inloggning är.

Eller tänker jag fel här?

Har försökt dessa processer:

Dels:
https://learn.microsoft.com/en-us/exchange/mailbox-migration/...

Och dels: den s k Microsoft 365 Migration Administrator som är ett verktyg byggt inne i admin console så kan ej länka till det.

för denna sistnämnda är det dessa steg man ska göra:

Step 1 - Add a batch
Name your batch and set the migration path.

Step 2 - Add users
Upload a list of users to migrate in this batch.

Step 3 - Set endpoints
Create connection settings for the servers in this migration.

Step 4 - Complete settings & set schedule
Finish remaining settings before starting this batch.

Detta är halvautomatiskt. Första delarna görs av wizarden (även om det krävdes en hel del uppläsande och djupt rotande i GWS för att det skulle gå). Närmare bestämt gör den detta:

Create a Google Workspace project
Create a Google Workspace service account in the project
Create a service key
Enable all APIs - Gmail, Calendar, Contacts

Detta har alltså gått bra. Därefter klickar man vidare och kommer då till:

Set a migration endpoint

Migration endpoints are connection settings for the server that you want to migrate users to or from. They can be associated with any migration batch. Select or create the migration endpoint describing the connection to the remote environment.

Learn more about migration endpoints: https://learn.microsoft.com/en-us/previous-versions/exchange-...

Och så ett val: antingen "select migration endpoint" och en rullista, (som är tom) eller "create a new migration endpoint".

Om jag väöljer det andra alternativet kommer jag vidare till "Migration endpoint name", och där kan jag döpa den samt bestämma "Maximum concurrent migrations" och "Maximum concurrent incremental syncs" vilka är förifyllda med värdena 20 resp 10. (Nu handlar det som sagt om 2 st mailkonton för mig.)

Jag hittar på ett namn, klickar next, och kommer då till:

Gmail migration configuration

Enter the settings related to service account providing access to your Google Workspace tenant. These settings will be available for other Gmail migration batches.

Här ska jag fylla i min super admin adress samt ladda upp en JSON-fil, som tidigare i processen skapades. Detta gör jag också.

Finns också en checkbox här som heter "skip verification" som man kan klicka i om man vill. Vet inte vad det gör men har provat både med och utan.

Klickar next och då kommer

Check endpoint setup status

Här står det "endpoint is saving" i ca 0,5 sek, och sedan endast ett rosa fält med ett rött kryss. Ingen text...

Har sökt runt överallt för att hitta inställningar för endpoints i admin console, utan framgång... Hittat någon tutorial som tyvärr inte överenstämmer med hur min interface ser ut.

Frustrerande...

Tack för länken också. Jag läser där i BitTitans guide punkt 7: "Select G Suite (Gmail API) endpoint from the source drop-down menu. If an endpoint has not been created, click New."

Finns kanske risk att jag betalar för tjänsten och sedan blir det samma problem ändå...?

Permalänk
Medlem

Peka om mx för din domän och skapa dina två epost-konton på ny nytt, tror jag blir enklast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HejsanSvejsanABC:

Tack för snabbt svar. Beskriver nedan i detalj hur det gått för mig. Men först en enklare fråga:

Jag har alltså sedan tidigare min egna domän på GWS. Vi kan kalla den "@mindomän.se".

Jag betalade häromdagen ett microsoft 365 pro konto och använde då som username "namn@mindomän.se".

Men om jag avslutar min prenumeration på GWS nu kommer ju min mailadress upphöra att fungera, oavsett vad min microsoft-inloggning är.

Eller tänker jag fel här?

Då jag inte har squarespace själv så är jag inte helt 100 på hur det ser ut där men du borde kunna komma åt DNS inställningar som denna t.ex visar
https://support.squarespace.com/hc/en-us/articles/205812348-Accessing-your-Squarespace-managed-domain-s-DNS-settings
Där inne behöver du peka om inställningarna och skapa dina egna poster som pekar mot Microsoft.
Har du även köpt 365 genom godaddy eller har du köpt det direkt från Microsoft?

Skrivet av HejsanSvejsanABC:

Har försökt dessa processer:

Dels:
https://learn.microsoft.com/en-us/exchange/mailbox-migration/...

Och dels: den s k Microsoft 365 Migration Administrator som är ett verktyg byggt inne i admin console så kan ej länka till det.

för denna sistnämnda är det dessa steg man ska göra:

Step 1 - Add a batch
Name your batch and set the migration path.

Step 2 - Add users
Upload a list of users to migrate in this batch.

Step 3 - Set endpoints
Create connection settings for the servers in this migration.

Step 4 - Complete settings & set schedule
Finish remaining settings before starting this batch.

Detta är halvautomatiskt. Första delarna görs av wizarden (även om det krävdes en hel del uppläsande och djupt rotande i GWS för att det skulle gå). Närmare bestämt gör den detta:

Create a Google Workspace project
Create a Google Workspace service account in the project
Create a service key
Enable all APIs - Gmail, Calendar, Contacts

Detta har alltså gått bra. Därefter klickar man vidare och kommer då till:

Set a migration endpoint

Migration endpoints are connection settings for the server that you want to migrate users to or from. They can be associated with any migration batch. Select or create the migration endpoint describing the connection to the remote environment.

Learn more about migration endpoints: https://learn.microsoft.com/en-us/previous-versions/exchange-...

Och så ett val: antingen "select migration endpoint" och en rullista, (som är tom) eller "create a new migration endpoint".

Om jag väöljer det andra alternativet kommer jag vidare till "Migration endpoint name", och där kan jag döpa den samt bestämma "Maximum concurrent migrations" och "Maximum concurrent incremental syncs" vilka är förifyllda med värdena 20 resp 10. (Nu handlar det som sagt om 2 st mailkonton för mig.)

Jag hittar på ett namn, klickar next, och kommer då till:

Gmail migration configuration

Enter the settings related to service account providing access to your Google Workspace tenant. These settings will be available for other Gmail migration batches.

Här ska jag fylla i min super admin adress samt ladda upp en JSON-fil, som tidigare i processen skapades. Detta gör jag också.

Finns också en checkbox här som heter "skip verification" som man kan klicka i om man vill. Vet inte vad det gör men har provat både med och utan.

Klickar next och då kommer

Check endpoint setup status

Här står det "endpoint is saving" i ca 0,5 sek, och sedan endast ett rosa fält med ett rött kryss. Ingen text...

Har sökt runt överallt för att hitta inställningar för endpoints i admin console, utan framgång... Hittat någon tutorial som tyvärr inte överenstämmer med hur min interface ser ut.

Frustrerande...

Tack för länken också. Jag läser där i BitTitans guide punkt 7: "Select G Suite (Gmail API) endpoint from the source drop-down menu. If an endpoint has not been created, click New."

Finns kanske risk att jag betalar för tjänsten och sedan blir det samma problem ändå...?

Ja det var ju inte det tydligaste meddelandet vad som gick fel.
Har fått lite liknande fel förut själv när jag försökt använda Microsofts egna verktyg för att flytta mail där det ibland bara fungerar efter någon dag utan anledning så svårt att säga om det bara är Microsoft som ställer till det eller något i din Workspace uppsättning.
Har du råd att eventuellt förlora några hundralappar så hade jag iaf testat BitTitan.