Krönika: Vila i frid, Chromecast!

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Vila i frid, Chromecast!

En era är över då Google lägger ner Chromecast-stickorna och André är ledsen i ögat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Svårt att tänka mig att 1400kr är en rimligt nivå för många äldre tv-apparater, och nyare har ju oftast vettiga system inbyggda… nej jag tror verkligen dessa kommer sälja bra, tror det är ett allvarligt snedsteg från deras sida

Bara en sån sak att de sålt i 100M exemplar, det är ju uppe och nosar på de mest lyckade konsolerna genom tiderna. Gemene man vet precis vad det är för något, och hur de används, även många äldre människor…

Permalänk
Medlem

Tycker Chromecast är toppen. Våra TV-apparater är 12 och 14 år gamla men fyller fortfarande våra behov perfekt tack vare de små stickorna. 😊

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Har testa alla möjliga olika media lösningar genom år från raspberry pi till olika android boxar, allt har funkat bra med lite pill här och där.
Som sagt göra en äldre tv smart så har Chromecast gjort det lätt för en vanliga svensson att hänga med på tåget.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Jag gillar min cormecast

.

Permalänk

Pengar har inget värde idag.. Men ändå 1400kr är väldigt nära pris som en AppleTv och många väljer Apple för att det är en Apple.
Så de får göra en mer prisvärd version..

Jag själv gillar enkelhet och tycker inte AppleTv är så himla enkelt att casta filmer till från en windows/linuxdator/androidmobil. Det jag dock gillar är att Apples fjärrkontroll är så otroligt hållbar, sedan gillar jag inte knappvalen.

Permalänk
Medlem

Chromecast har funnits ute väldigt länge nu. Många nya tv-apparater kommer med inbyggt stöd för chromecast och antalet äldre tv som inte redan har en chromecast är nog försvinnande få.

Menar bara att jag förstår googles beslut...

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Ja mycket märkligt beslut att kassera Chromecasten, och även Chromecast Audio som var guld värd att koppla in i vilken enkel stereo som helst. Finns väl dock Wiim Mini som värdig ersättare för Audion även om den tyvärr kostar det dubbla.

Men Google har väl en viss årlig kvot på märkliga beslut så och den här gången var det Chromecasten som blev offret denna gång.

Permalänk
Medlem

Vilka alternativa produkter finns det att ha koll på framöver?

Permalänk
Medlem

Gillar min gamla Chromecast 2nd gen, då den funkar perfekt tillsammans med min portabla projektor (Nebula Capsule II). Gen 3 hade antagligen fungerat precis lika fint.

Versionen med inbyggd Google TV går vad jag vet inte längre att driva med en simpel USB-port, utan kräver numera en extern batterieliminator.

Permalänk
Medlem

Varken har eller vet vad chromecast är, inga tårar fällda här. Någon fluga som kom och försvann antar jag

Permalänk
Medlem

Chromecast har hjälpt mig extremt mycket då jag flyttat runt till olika möblerade lägenheter enormt mycket sista 12-15åren.

Jag är dock superless på dom två jag har hemma, Gen2 och Gen3, för dom har inte funktionen att kunna ha ljudet från mina wireless hörlurar samtidigt som jag har bilden på TVn.
Det fungerar bara om TVn i sig har Google TV eller vad det nu heter och min nuvarande som stod här när jag flyttade inte har inte ens det så jag är körd gällande det.

Vet att dom nya generationerna har den funktionen då dom snarare är en sorts bärbar Google TV(eller något annat namn) men jag köpte aldrig en sån.
Kanske tur det nu då.

Edit: Eller så är det så att just Chromecast inte har denna funktion men att deras Google TV dongel med Fjärrkontroll har..
Tror den kostar typ 800kr den billigaste jag hittade sist jag kollade som har den funktionen utan att behöva köra mirror från mobilen med världens värsta kvalitet.

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Chromecast som import redan 2013 och hade innan det alltid kört XBMC (senare Kodi) på XBOX och senare en HTPC. Lite snabbspolning framåt så kan jag väl tycka att det som gjorde upplevelsen bättre var kanske inte själva chromecasten utan att fler streaming appar blev tillgänliga, och då även som Android TV / Google TV / Apple TV appar. Jag köpte även den första Nvidia Shield boxen 2015, och det här med att ha en fjärrkontroll och kunna hoppa mellan olika streaming appar är iaf för mig en bättre upplevelse än att man ska sitta och swipa runt på telefonen.

Det kan ju vara så att folk som inte gillar "Smart TV" med fjärrkontroll har bränt sig genom att använda inbyggda lösningar av Samsung, LG eller rent av dom som tryckt in Android/Google TV i TVn. Dom är ju mycket mycket långsammare på allt från att ladda bilder till att starta eller byta appar, det är inte alls samma upplevelse med en Nvidia Shield eller Google TV dongeln med fjärrkontroll heller. Så man kanske skulle prova det.

Jag brukar ta med mig en av mina Google TV donglar när man åker till fjällstugor och sånt. Jag har ett tiotal play appar på den och har samma utbud där som hemma, visade sig vara väldigt populärt nu under Olympiska spelen. En fördel är ju också att man kan inte behöver använda Google Home appen för att paira något. Det här vet ju alla som någon gång försökt använda en hotspot på samma telefon som man vill casta ifrån att det kan vara en riktigt jobbig dans att fullborda. Mycket enklare med Google TV dongeln.

Jag använde mina Chromecasts i flera år och bytte ut den sista så sent som för 1-2år sedan till fördel för en Google TV dongel istället. Jag tror inte det är svårare för nån att lära sig ett sånt gränssnitt än vad det är att lära sig att leta efter Cast iconen på telefonen. Dom var bra, men funktionaliteten finns ju iaf kvar för dom som är allergisk mot fjärrkontroller. Priset kan jag inte säga något om annat än att det lägger sig snäppet under en idag vanlig Nvidia Shield och det är väl inte helt orimligt pris, vill man inte ha den så finns dongeln för halva priset.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varken har eller vet vad chromecast är, inga tårar fällda här. Någon fluga som kom och försvann antar jag

Vet inte vad chromecast är... Vilken lögn.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag köpte en "smart tv" för några år sedan och upptäckte ganska snart att den inte var tillräckligt smart. Så det blev ett snabbt inköp av en Chromecast och har verkligen inte ångrat det.

Helt otroligt att TV apparater som kostar 11k+ (18k utan rabatt) kommer med en så klen processor!

Permalänk
Medlem

Köpte ny Samsung-TV i våras, den har inget inbyggt chromecast-stöd vad jag kan hitta, och inte heller finns det som app till den. Blir kanske att. Köpa sig en ny sticka innan de försvunnit.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Köpte en chromecast för någon hundralapp för bra många sedan för att kunna streama fotboll på tv'n. Den används dagligen än idag men av min moder.

Gillar inte min smart-tv som kom med användar-avtal som involverar spårning och reklam. Den har inte längre tillgång till något nätverk och all streaming till den sker via konsol.

Permalänk
Medlem

Har en 4K Chromecast Google TV p.g.a HBO Max:s erbjudande för 45 kr/mån för några år sen. Då skitappen inte funkade/fanns att ladda ner på min gammla Panasonic TX - 58HX810E å gör det än idag inte heller på min OLED Panasonic TX - 55LZ1000E. Skitjänsten är uppsagd för länge sen. Har även en 4K Apple TV (32 GB).

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat Chromecast, när jag sitter vid TVn så vill jag använda TV dosan och inte telefonen för att navigera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Aldrig gillat Chromecast, när jag sitter vid TVn så vill jag använda TV dosan och inte telefonen för att navigera.

Håller med. Jag använder de appar som min LG-tv har inbyggda. SkräpTVn uppe har en 4K Chromecast with Google TV, som både går att styra med tillhörande fjärrkontroll och TVns egna fjärr. Hur bra som helst, tycker jag

Kommer Google alltså sluta ge mjukvaruuppdateringar även till nyare Chromecast..? Tråkigt.. :/

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Många sitter vid mobilen, laptoppen, desktopen och grejar. Snabbt kollar in om det är något intressant att se på, när de har hittat detta så vill de casta det till tvn. Detta utan ta omvägen att öppna samma sak i någon tvbox.
Att man sedan direkt i tv/tvboxen kan kolla på filmer utan gå till datorn är också bra, men då får man ha mer än bara Crhomecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Håller med. Jag använder de appar som min LG-tv har inbyggda. SkräpTVn uppe har en 4K Chromecast with Google TV, som både går att styra med tillhörande fjärrkontroll och TVns egna fjärr. Hur bra som helst, tycker jag

Kommer Google alltså sluta ge mjukvaruuppdateringar även till nyare Chromecast..? Tråkigt.. :/

Får hoppas att dom fortsätter med det men tvivlar på det, annars får man ev köpa/beställa "Tvålen" när den lanseras den 24/9. Hade dom bara skippat AI skitet så hade blivit en given beställning.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Har 2:nd Gen på landet, Google TV med fjärr i köket, Google TV 4K med fjärr i hemmabion, Firestick Max 4K med fjärr och en 3:rd Gen i vardagsrummet.

Samsungs appar är dåliga och stödet försvinner snabbt från mindre vanliga appar så dessa stickor har en funktion, framförallt för familjemedlemmar som är mindre tekniska.

Tråkigt att dom blir dyrare, Amazon kommer kanske att sälja fler då gissar jag, särskilt som Amazon hade samma mer kraftfulla chip som den nya Google-tvålen redan i Firestick från 2021.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Den har blivit så populär pga simplicitet & lågt pris, svårslagen kombination.

Vet inte om de egentligen har svårt att hävda sig på marknaden av billiga streamingstickor pga. att de var först och att alla vet vad en chromecast är. Sen när det rör sig om några hundralappar är det nog 95/100 som inte ens ids att leta billigare alternativ.

Förstår inte riktigt varför de väljer att avveckla en så pass etablerad och välfungerande produkt. Det kan omöjligt ha med lönsamhet att göra, det är ett som är säkert.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag upplever det som bättre att använda telefonen som navigation än en tvdosa. Tex att gå via appar som playpilot och att snabbt kunna kolla lite extra genom en snabb sökning i webbläsaren (typ bra film till grabben men är den även lämplig för lilltösen).

Permalänk
Medlem

Apparna i mobilen är mycket snabbare att få upp och casta, och helt överlägsna för text input när man söker efter något. Jag blir galen på att stega runt i sega och långsamma gränssnitt på TVn, om jag ens hittar fjärrkontrollen alls i det här huset dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Chromecast är den mest värdelösa prylen jag stött på faktiskt.
Det var en helt underlägsen även för sin tid när den släpptes, och man har mjölkat konsumenterna genom åren genom inkrementella funktioner som borde varit där från dag ett: som fjärrkontroll och app store.

Permalänk

Fixar de så den kan ansluta över en captive portal utan att blanda in reserputrar, mobiler och allt vad det är så är 1400 en billig peng, annars ser jag inget som motiverar det högre priset mot tidigare lösningar.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Hej då CC, du kommer inte att vara saknad.

Det lilla jag använt en Chrome cast så har det inte direkt osas kvalité. Trött och långsam, å ungefär där så tackade jag för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frux:

Apparna i mobilen är mycket snabbare att få upp och casta, och helt överlägsna för text input när man söker efter något. Jag blir galen på att stega runt i sega och långsamma gränssnitt på TVn, om jag ens hittar fjärrkontrollen alls i det här huset dvs.

Håller med helt, slutade använda tv-fjärren för åratal sen och vet inte exakt var den är idag

Skrivet av Bozzeta:

Chromecast är den mest värdelösa prylen jag stött på faktiskt.
Det var en helt underlägsen även för sin tid när den släpptes, och man har mjölkat konsumenterna genom åren genom inkrementella funktioner som borde varit där från dag ett: som fjärrkontroll och app store.

Du verkar inte ha förstått hur den var tänkt att användas, jag har noll behov av att hålla reda på appar i en enhet till och en separat bit plast för att styra den.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem