Permalänk
Medlem

Hjälp, PSU började ryka

Hej, har mekat med gamla dator komponenter i några månader och försöker sätta ihop en pc. Men när jag satt ihop allt började det ryka i PSU.
Nu går fläktarna sakta och ryckigt. Ska jag testa med en ny PSU, eller hur felsöker jag? Alla delar är typ 10 år gamla.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska montera tillbaka röken
Var det i nätdelen behöver du byta den för då är det troligen en trasig kondensator som är grundproblemet och eftersom du frågar om det kan du inte nog mycket om elektronik för att byta den.

Var det någon kontakt så kanske det bara är den som är trasig eller att du inte monterat den riktigt men är nätdelen 10 år är det ändå dags att byta ut den mot en ny.

Har du tur skadades inga andra delar men nätdelen kan ha skadat nått mer men det märker du när du provar med en ny nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kasta nätagget driekt och du ska inte försöka felsöka nätagget då det direkt kan vara farligt om du inte vet vad du gör. Prova med en ny psu och hoppas att dina resterande komponenter inte gick sönder.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

10 år gammal, då skulle jag säga kasta och byt till ett nytt, samt att hoppas att inget annat tog skada.

Har det gamla några modulära kablar? Se även till att rensa bort dem också, så att man inte råkar ut för några problem ifall de nya nätaggregatet råkar ha kontakter som passar fysiskt men inte elektriskt.

Permalänk
Medlem

Vad fint, tack. Det skulle vara kul å byta en kondensator som pajat, men jag kan så lite, så då kommer det bli ett projekt i stället för att sätta ihop en pc. Jag vet inte ens vad modulära kablar är får något. Tack för hjälpen, då köper kag ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Vad fint, tack. Det skulle vara kul å byta en kondensator som pajat, men jag kan så lite, så då kommer det bli ett projekt i stället för att sätta ihop en pc. Jag vet inte ens vad modulära kablar är får något. Tack för hjälpen, då köper kag ett nytt.

Modulära kablar är när man får lösa kablar som man kopplar mellan nätaggregatet och moderkort, gpu, hårddiskar, etc., istället för att alla sitter fast i nätaggregatet.
Fördelen är att man slipper en hel hög med kablar som man inte använder som man måste gömma någonstans utan man bara har kablarna man behöver. Nackdelen är att det inte finns någon standard på uttagen på nätaggregaten, vilket kan göra att delar kan få sönder ifall man blandar kablar från olika nätaggregat.
Klart värt det att ha, men man får ha nackdelen i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Modulära kablar är när man får lösa kablar som man kopplar mellan nätaggregatet och moderkort, gpu, hårddiskar, etc., istället för att alla sitter fast i nätaggregatet.
Fördelen är att man slipper en hel hög med kablar som man inte använder som man måste gömma någonstans utan man bara har kablarna man behöver. Nackdelen är att det inte finns någon standard på uttagen på nätaggregaten, vilket kan göra att delar kan få sönder ifall man blandar kablar från olika nätaggregat.
Klart värt det att ha, men man får ha nackdelen i åtanke.

Aha, vad bra å veta. Jag har litet itx chassi, och har fästen för atx psu. Men undrade verkligen hur kablarna skulle få plats. Då ska jag kolla på ett med modulära kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska montera tillbaka röken
Var det i nätdelen behöver du byta den för då är det troligen en trasig kondensator som är grundproblemet och eftersom du frågar om det kan du inte nog mycket om elektronik för att byta den.

Var det någon kontakt så kanske det bara är den som är trasig eller att du inte monterat den riktigt men är nätdelen 10 år är det ändå dags att byta ut den mot en ny.

Har du tur skadades inga andra delar men nätdelen kan ha skadat nått mer men det märker du när du provar med en ny nätdel.

Lite OffT:
Ha ha, det minner mig om när jag startade ett nätagg som legat på hyllan länge. Köpt som reserv ifall ett annat agg skulle ge upp.
För länge sen så klarade inte nätaggen att köra utan last, man måste ha en viss minsta last för att agget skulle klara hålla spänningarna ok. Detta agg hade dock inget krav på minsta last.

Så när jag startade det kom det efter en liten stund en rökslinga ur agget. Visade sig vid närmare koll vara ett motstånd inne i agget för att generera den minsta last som agget egentligen krävde. Det motståndet blev rätt varmt och det som rök var det lilla damm som hamnat på motståndet under tiden det legat på hyllan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Lite OffT:
Ha ha, det minner mig om när jag startade ett nätagg som legat på hyllan länge. Köpt som reserv ifall ett annat agg skulle ge upp.
För länge sen så klarade inte nätaggen att köra utan last, man måste ha en viss minsta last för att agget skulle klara hålla spänningarna ok. Detta agg hade dock inget krav på minsta last.

Så när jag startade det kom det efter en liten stund en rökslinga ur agget. Visade sig vid närmare koll vara ett motstånd inne i agget för att generera den minsta last som agget egentligen krävde. Det motståndet blev rätt varmt och det som rök var det lilla damm som hamnat på motståndet under tiden det legat på hyllan

Haha kan det vara så enkelt Själv är jag lite rädd för el-prylar, men kan inte låta bli om jag ser några datordelar som ligger och skräpar på återvinningen.