Geforce RTX 5000-serien kan få högre effektuttag

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 5000-serien kan få högre effektuttag

Fler uppgifter pekar mot ett ökat effekttak för Nvidias nästa generations grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej snälla, någon, få det att sluta!

Har redan undvikit att spela vissa kvällar innan sängen denna sommaren eftersom datorn blir som ett element och där blir +30 grader i rummet. Om Nvidia och Intel fortsätter öka effektuttagen så kommer något att smälta här inne till slut, och risken är att det blir jag själv...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Hade hoppats på lite progress i utvecklingen snabbare men mer energieffektivt.
Verkar bara gå åt ett håll med effektuttaget, var skall det sluta?

Permalänk
Medlem

Snälla, nej. Nvidias kort är bra nog på sistone att de garanterat leder marknaden även om de sänker effekten rejält. Snälla, sänk istället och lämna ställandet av högre power target till användarna om de så vill.

Finns ingen elegans eller gkädje i dessa kokande monster.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Är väl i sig inte så förvånande, ligger dom kvar på i princip samma nod så har man inte så mycket val om man vill öka prestandan mer än vad själva arkitektur-förändringen ger.

"Korten baseras på en nedskalad version av arkitekturen Blackwell"

Vad menas med detta? Är väl ingen skillnad från Ampere, GA100 användes inte heller i några konsumentkort. Eller är det något speciellt i arkitekturen som saknas?

Permalänk
Medlem

Love it

https://www.sweclockers.com/nyhet/39210-lagre-stromtak-an-van...

"Kort sagt blir det en ökning över hela familjen jämfört med föregående generation"

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl i sig inte så förvånande, ligger dom kvar på i princip samma nod så har man inte så mycket val om man vill öka prestandan mer än vad själva arkitektur-förändringen ger.

"Korten baseras på en nedskalad version av arkitekturen Blackwell"

Vad menas med detta? Är väl ingen skillnad från Ampere, GA100 användes inte heller i några konsumentkort. Eller är det något speciellt i arkitekturen som saknas?

Nä, det menas inget mer än att det inte är de fullfeta AI-kretsarna som används och att det ofta kan skilja i vissa detaljer arkitektoniskt som inte behövs på konsumentkorten.

Permalänk
Medlem

Synd om folk som behöver sitta i badbyxor när man skall lira lite..
Hela världen fokuserar på mindre energiförbrukning men GPUer är ett tragiskt undantag.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MinscS2:

Har redan undvikit att spela vissa kvällar innan sängen denna sommaren eftersom datorn blir som ett element och där blir +30 grader i rummet. Om Nvidia och Intel fortsätter öka effektuttagen så kommer något att smälta här inne till slut, och risken är att det blir jag själv...

Sänk profilen då? På sommaren

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Blir inte Greta glad när vi bidrar till den globala uppvärmningen.

Se hur mycket mer de kommer dra.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus Strix 4080S - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Väntar tålmodigt när Nvidias RTX xx90 ligger på 1 kW och slår sig på bröstet och säger att våra grafikkort är "strömsnåla"...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sänk profilen då? På sommaren

Men... då sjunker ju min fps!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Synd om folk som behöver sitta i badbyxor när man skall lira lite..
Hela världen fokuserar på mindre energiförbrukning men GPUer är ett tragiskt undantag.

Gå tillbaka 10år och kolla vad folk satt med för quad-sli system, 1000W+ system har vi haft jättelänge. Så länge varje generation har högra effektivitet än tidigare så fattar jag inte vad du menar alls faktiskt, vill man ha ett säg 200W grafikkort, så köper man ett 200W grafikkort. Konsollerna kommer ändå ligga och hålla någon basnivå för vad som krävs för att "lira lite", och inga monsterkort kommer behövas inom en överskådlig framtid.

Sen kanske man kan tycka att det ska förbjudas, men då får man gärna ta prestandabilar och bastu och annan "onödig" energi först.

Permalänk
Viking
Skrivet av MinscS2:

Det hade den gjort om NVidia gjorde det också

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att 5090 och kanske 5080 får dubbla 16 pins kontakter då, eller omarbetad kontakt, dagens 16 pins klarar inte specad effekt på 600watt, knappt 500 heller....hur bra den än sitter intryckt...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Hade hoppats på lite progress i utvecklingen snabbare men mer energieffektivt.
Verkar bara gå åt ett håll med effektuttaget, var skall det sluta?

Fast de har ju ständigt blivit snabbare och effektivare. 4000-serien är vad jag vet den mest energieffektiva och snabbaste generationen någonsin.

Sen må det vara hänt att det är lite dryg att korten är effekttörstiga. Å andra sidan är kylarna ofta rejält tilltagna så har man utrymmet, och inte spelar under högsommaren, funkar det rätt bra. Mitt 4080 är det tystaste grafikkortet jag haft i modern tid, tack vare en överdimensionerad kylare.

Permalänk
Medlem

chassibyggare få väl börja designa chassi med plats för 2 PSUs. en för datorn övriga delar och en för GPU:n.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är eget val du gör?
Vill du inte ha ett som drar massa så köp ett graffe som drar mindre eller så kan du själv ställa in topnivån?

Permalänk
Medlem

Så länge effektiviteten ökar dvs energi/arbete är lägre så är det ju inga problem. Om man då köper ett kort som ger mer värme än man klarar av så är det ju ens eget fel. Lite pli får man väl ha på sina egna begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Väntar tålmodigt när Nvidias RTX xx90 ligger på 1 kW och slår sig på bröstet och säger att våra grafikkort är "strömsnåla"...

Nvidia brukar inte säga low power utan energy efficient är två olika saker.

RTX 4090 är väldigt energi effektivt för prestandan man får ifall man är villig att förlora 5% av prestandan så kan kan man sänka ström förbrukning med ca 15-20%

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Instämmer! Sitter i exakt samma sits. Enda positiva är att jag kan spara in på elräkningen när jag spelar på vintern.

Känns helt sjukt att man bara pumpar mer ström i grafikkorten och att vi nu är uppe i mer än en DUBBLAD ökning i effektuttag, jämfört med förr. Från GTX 780 Ti till 2080 Ti så låg det stabilt vid 250W för grafikkort i absoluta toppsegmentet, sen började det spåra ur med 30-serien.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Håller på och bygger ny dator på sidan om, köper på mig delar som inte är cpu eller gpu på rea medans jag väntar på RTX 5090.

Kanske får lägga till 1000-1200W PSU i köplistan.

Permalänk
Medlem

Bara hoppas att deras serverhallar har bra kylning så att jag får det kvickt till Geforce Now

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att SLI är dött så vill ni ha möjlighet till den prestandan SLI gav förr i tiden får man öka effekt uttaget. Det är lättare sagt än gjort för nu ska du kyla effekten av 2 kort på bara 1 kort. Jag är helt med på att i framtiden ha 90/90Ti/Titan kort med 600w. Vill man inte ha "SLI" prestanda och värmen därefter köp ett eller två kort under.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Tur att jag har säkrat upp och installerat ett trefasuttag i kontorsrummet

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Flyttade in mitt skrivbord i en liten Harry Potter-skrub typ. Det blev jättemysigt, men tänkte inte riktigt på värmen... Har på allvar funderat på om man ska försöka blåsa ut datorns värme i ett ventilationsrör och dumpa det antingen utomhus eller i ett annat rum

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Trevligt med nya produkter 🫶
Det går säkerligen att sänka w med 20% genom undervolting och behålla i stort samma prestanda.

Idag går det med de nya korten. Och antar då att de framtida går samma?

Gäller att hitta sin egna sweetspot

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Undevolta? Samma fps lägre temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Flyttade in mitt skrivbord i en liten Harry Potter-skrub typ. Det blev jättemysigt, men tänkte inte riktigt på värmen... Har på allvar funderat på om man ska försöka blåsa ut datorns värme i ett ventilationsrör och dumpa det antingen utomhus eller i ett annat rum

Exakt så gjorde jag hemma. Köpte lite ventilationsgrejer på bygghandeln och hålsåg för min kattvind. Rätt ut ba. Nå flexrör som skräpa i garaget. Silvertejp var ju såklart med i bilden å. Funkade faktiskt bra

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nvidia brukar inte säga low power utan energy efficient är två olika saker.

RTX 4090 är väldigt energi effektivt för prestandan man får ifall man är villig att förlora 5% av prestandan så kan kan man sänka ström förbrukning med ca 15-20%

Precis! Då hade det varit lämpligt att ha 15-20% lägre från fabrik, så kan de som absolut vill ha de sista 5 procenten överklocka själva (som det var förr).

De flesta fattar nog inte hur dåligt effektiviteten skalar för att få några sista enstaka FPS, alternativt orkar/kan inte undervolta, varpå de får bastu i rummet, högljudd dator och onödigt hög elräkning helt i onödan.