Erbjudanden från Amazon Prime Days!

Generation Z förvånansvärt dålig på att skriva på tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Generation Z förvånansvärt dålig på att skriva på tangentbord

Ungdomar födda mellan slutet av 1990-talet och början av 2010-talet är betydligt sämre på maskinskrivning än äldre generationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag räknas väl som Gen X och tycker inte om att skriva på pekskärm

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Något udda vid första anblick, men klart att om man är van vid att använda pekskärmar får man ju inte mycket träning att använda tangentbord.

Gen Y, egen dator sedan jag var 9 år och avskyr också att skriva på pekskärmar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag räknas väl som Gen X och tycker inte om att skriva på pekskärm

Skrivet av e1m1:

Något udda vid första anblick, men klart att om man är van vid att använda pekskärmar får man ju inte mycket träning att använda tangentbord.

Gen Y, egen dator sedan jag var 9 år och avskyr också att skriva på pekskärmar.

Skriva på pekskärm är bara ett nödvändigt ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ungdomar födda mellan slutet av 1990-talet och början av 2010-talet är betydligt sämre på maskinskrivning än äldre generationer.

Läs hela artikeln här

Anser mig själv vara bra på att skriva på tangebord. Men har haft ett, i någon form, i mitt liv att leka med sedan 80 talet.

Med det sagt är min handstil fruktansvärd. Rent utav pinsam.

Permalänk
Medlem

Så hade vi också maskinskrivning som ämne i skolan

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Dom är ena jävlar på att skriva på telefoner dock, har jag intrycket av. En annan får ju nått fel när man ska skriva på touch-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Med det sagt är min handstil fruktansvärd. Rent utav pinsam.

Vi kan bilda klubb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Vi kan bilda klubb.

Samfundet Våga Vägra Penna.

VI ÄR FÖDDA SÅHÄÄÄÄR!

Permalänk
Medlem

Född 80talet o skriver bra på tangentbord. hatar skriva på pekskärmar oxå. tom telefonen är dryg o skriva på.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Avskyr pekskärmar, där skriver jag långsamt. Antar att det är tvärtom för den generationen.

Men med tangentbord är det fart, dock kan jag inte använda sifferpanelen effektivt då min Amiga 600 inte hade den. Sedan blev det aldrig av att jag lärde mig den. Men är snabb med siffrorna och tecknen i den övre raden istället.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Så hade vi också maskinskrivning som ämne i skolan

Jepp. Och ingen maskin hemma att sedan fortsätta skrivandet på.

Jag är förvånad över resultatet, jag trodde snarare tvärt emot att dagens ungdomar skriver riktigt snabbt. Och när jag ser på alla exjobbare jag har haft så har inte precis någon behövt leta efter en tangent.

Permalänk
Medlem

Jag född på 80-talet och jag skulle säga att jag är halvbra på tangentbord och pekskärm. På jobbet skriver jag på tangentbord men fritiden är det mest på telefonen sedan några år tillbaka.

Sett folk skriva fortare och långsammare på båda så skulle säga medelbra på båda sakerna inte expert på något.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Måste vara för att nya generationer får väl inget datorkörkortsutbildning eller datorkörkort öht.
Självklart kommer de ju vara lite ovana med sådant som ctrl+c och ctrl+v med ett tangentbord då.

Permalänk
Medlem

Skriver rätt OK på touch, förutsatt att det är en telefon i landkapsläge så ligger båda tummarna bra. Kan nästan inte alls skriva i porträttläge. Det blir ganska många feltryck dock, rättstavare och ordförslag är inget för mig då jag byter mellan olika språk för ofta. Blir irriterande att skriva något längre stycke text även om det går.

Född tidigt på 90-talet. Föredrar skarpt fysiskt tangentbord.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Folk är säkert jäkligt snabba här, men hur snabba är ni egentligen? Kör gärna en vända på https://monkeytype.com/ så har ni lite att jämföra med varandra

Fungerar ju även på telefonen om man vill visa att man är snabb på att pilla

Edit:
Mitt resultat, engelska 30 sec gen Y:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Vi lärde oss hur man skulle hålla händerna och skriva på tangentbord i högstadiet, men då var det redan försent. Eftersom jag började med datorer när jag var 7-8 så hade redan pekfingervalsen satt sig. Använder ring och lillfinger väldigt lite, bara till ctrl tror jag.

Men jag använder tummar och långfingrar, men det är väl typ pekfingervals ändå.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hur många är det som verkligen behöver skriva i rasande fart egentligen...Fullständigt onödigt skulle jag säga, såvida man inte jobbar som något slags sekreterare eller med liveöversättning. Varför skulle man behöva skriva svinfort?
Och varför skulle man behöva skrivstil, som man tragglade i skolan när man var barn. Aldrig behövt det heller..

Jag skriver en hel del rapporter i mitt jobb och det är inte som att långsamt eller ineffektivt skrivande på något sätt begränsar utan det är tankeprocesser, kolleger och mail som stör. På möten tar jag anteckningar på laptopen och där är det inte heller så att jag begränsas av att inte kunna skriva 10 000 ord i minuten.

Permalänk
Medlem

Personligen så skriver jag som en kratta på skärm, men har inte lärt mig det från början som 80-talist. Det är väl ett logiskt steg framåt när fysiskt tangentbord blir ovanligare. Jag ser hellre att man satsar på att lära ut skrivstil med penna bättre än att haka upp sig på tangentbord. Det är nog viktigare att kunna kommunicera analogt vid behov än att kunna sjuttioelva digitala verktyg. Att lärare förutsätter att barn bara ska kunna saker spontant vittnar väl om hur kass skolan och didaktiken är idag, tyvärr. Men så har jag också studenter på högskolan som kommer från gymnasiet utan att kunna läsa och skriva sammanhängande mer än ett par ord innan de bryter ihop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

Måste vara för att nya generationer får väl inget datorkörkortsutbildning eller datorkörkort öht.
Självklart kommer de ju vara lite ovana med sådant som ctrl+c och ctrl+v med ett tangentbord då.

Känns lite som att det om inte allt för många år kommer att vara ännu svårare att hitta personal som har någorlunda datorvana och som kan jobba hyggligt självgående vid en dator...

Tråkig utveckling tyvärr. Jag tror tyvärr utveckligen kommer att fortsätta åt det här hållet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Hur många är det som verkligen behöver skriva i rasande fart egentligen...Fullständigt onödigt skulle jag säga, såvida man inte jobbar som något slags sekreterare eller med liveöversättning. Varför skulle man behöva skriva svinfort?
Och varför skulle man behöva skrivstil, som man tragglade i skolan när man var barn. Aldrig behövt det heller..

Jag skriver en hel del rapporter i mitt jobb och det är inte som att långsamt eller ineffektivt skrivande på något sätt begränsar utan det är tankeprocesser, kolleger och mail som stör. På möten tar jag anteckningar på laptopen och där är det inte heller så att jag begränsas av att inte kunna skriva 10 000 ord i minuten.

Det är bra om fingrarna hänger med tanken, och man får ett flyt i skrivandet som man är bekväm i.

Men att knattra iväg som Ulla-Bella sekreterare utan att tänka är nog en överleva från då alla skulle skolan in i kontorsindustrin på 60-70-80-talen.

Permalänk

Hade aldrig kunnat ana att Fortnite, surfplattor och TikTok inte ger datorvana.

Permalänk
Medlem

För er som tycker det är jobbigt att skriva på telefonen och vill ha mer precision (och som inte är rädd för att lära sig något nytt) så rekommenderar jag tOndO.

Någon dag inlärning men sen kan man skriva utan att kolla på skärmen.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.foschia.ton...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Gen X här.
Började med dator på 90 talet så kom in lite sent i svängen trots att jag hade åldern inne, var då runt 25-30, har aldrig lärt mig skriva ordentligt på tgt bord, men senare ansträngnigar med diverse metoder har inte hjälpt särskilt mycket heller, måste snegla när jag skriver. Blir ganska imponerad av folk som skriver samtidigt som de pratar och tittar på någon annan. Dottern skriver snabbt, men fel, och har försökt få henne att lära sig rätt, men den jefla Z-tjejen lyssnar inte

Ligger på 35 wpm på monkeytype...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

19 WPM, haha. Jag ligger stadigt på 150+. Måste vara ofattbart svårt för dem att jäkta med ett kontorsarbete.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Kan konstatera att snabbhet på vissa tangenter (exempelvis W, A, S, D) inte full ut kompenserar långsamheten på andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag har nytta av att skriva snabbt varje dag. Blir mycket noteringar och knappa siffror, som inte direkt kräver tankeverksamhet. I de fall jag behöver tänka går jag igenom vad som ska skrivas i huvudet, sen plitar jag ner det. Då kan jag låta fingrarna köra på autopilot medan jag pratar med kollegor.

Annars är det stor fördel att bara kunna navigera snabbt med mus och tangentbord. Märks stor skillnad mellan dem som är vana datoranvändare och de som inte är det.

Nu kan man förvisso göra ett bra jobb utan att vara blixten McQueen, men det är en klar fördel.

Permalänk
Medlem

Är denna generation bra på något förutom att vara mini-skådespelare på Insta och Youtube?

Permalänk
Medlem

Unga blir rätt förvånade när de kommer ut i arbetslivet och det handlar om någotsånär kvalificerade arbeten att det är tangentbord och skärm som gäller för att sköta sitt arbete.

Var inne på ett nyrenoverat kontor i city nyligen och alla arbetsplatser hade skärm (ultrawide curved)/tangentbord/mus, var smakfullt färgsatt och grymt bra ljuddämpning. Inget IT-relaterat/media kontor utan helt annan inriktning där.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är förvånad över resultatet, jag trodde snarare tvärt emot att dagens ungdomar skriver riktigt snabbt. Och när jag ser på alla exjobbare jag har haft så har inte precis någon behövt leta efter en tangent.

Rent allmänt är det väl svårt att komma riktigt rätt utan undervisning? Man hittar till slut en metod som fungerar, men man upptäcker troligen inte alla knep och metoder. Att lära sig var tangenterna sitter är inte särskilt svårt, men det är lätt att hamna i ”snabb pekfingervals” om man inte aktivt försöker ändra. Det kommer typisk också bli en jobbig period innan man ser nyttan.

Skrivet av kelthar:

Vi lärde oss hur man skulle hålla händerna och skriva på tangentbord i högstadiet, men då var det redan försent. Eftersom jag började med datorer när jag var 7-8 så hade redan pekfingervalsen satt sig.

Det är nog aldrig för sent. Vi hade en kort kurs i gymnasiet och det var inga problem. Så svårt är det inte, men det gäller att gå över helt.