Permalänk

Ladda en HP Zbook 14u g6 via USB-C

Tjo.
Jag har en HP Zbook som jag fick tag på begagnat.
Jag undrar om denna dator kan ta emot laddning via USB-C?
Hur många Watt bör laddaren vara på om den kan ta emot laddning via USB-C?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Tjo.
Jag har en HP Zbook som jag fick tag på begagnat.
Jag undrar om denna dator kan ta emot laddning via USB-C?
Hur många Watt bör laddaren vara på om den kan ta emot laddning via USB-C?

Du får gå in här och mata in serienumret från datorn för att veta exakt vilken modell du har: https://support.hp.com/se-sv/product/details/hp-zbook-14u-g6-...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Du får gå in här och mata in serienumret från datorn för att veta exakt vilken modell du har: https://support.hp.com/se-sv/product/details/hp-zbook-14u-g6-...

Jag kunde inte hitta någon information där förutom produktnummer som är: 4YP08AV

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag kunde inte hitta någon information där förutom produktnummer som är: 4YP08AV

Vi kommer tyvärr inte vidare till korrekt supportsida utan serienummer eller direktlänk.

Men jag ser iaf följande på supportsidan för basmodellen:

Citat:

Portar
1 USB 3.1 (laddning)

Vilket borde innebära att samtliga modeller i serien har stöd för laddning via usb-c.

Mem som sagt, ta mig inte på orden då det inte är från supportsidan för just din enhet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Jag hittade manualen. Den skall stödja laddning via USB-C/Thunderbolt.
Nästa fråga. Istället för att köpa en "Vanlig" laddare så funderar jag att köpa en Reseladdare med några USB-C uttag istället.
Jag misstänker att jag behöver en lite tjockare kabel. Eller behöver man det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag hittade manualen. Den skall stödja laddning via USB-C/Thunderbolt.
Nästa fråga. Istället för att köpa en "Vanlig" laddare så funderar jag att köpa en Reseladdare med några USB-C uttag istället.
Jag misstänker att jag behöver en lite tjockare kabel. Eller behöver man det?

Du behöver köpa en kabel som är specad för så många W som datorn kräver för att laddas.

Ska du bara ladda med kabel så räcker det att du kollar specificerad W.

Ska du även använda kabel för dataöverföring så behpver du även kolla vilken bandbredd kabeln är specad för.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Du behöver köpa en kabel som är specad för så många W som datorn kräver för att laddas.

Ska du bara ladda med kabel så räcker det att du kollar specificerad W.

Ska du även använda kabel för dataöverföring så behpver du även kolla vilken bandbredd kabeln är specad för.

Jag trodde alla kablar hade dataöverföring när du har USB-C i båda ändar.
Kommer not troligtvis hoppa över laddare för USB-C då det verkar vara en dyrare lösning än vad jag vill lägga.

Tusen tack för informationen. Då har jag lärt mig något nytt idag.

Visa signatur

Permalänk

Kommer med en fråga till gällande laddning.
Att ladda batteriet till 100% sliter en hel del på batteriet samt att det går väldigt långsamt att ladda batteriet från 80% till 100%. Och det är ju heller inte bra att ha laddaren inkopplad så att batteriet hela tiden tar emot laddning när det är laddat till 100%.
Jag hittade ett alternativ i bios där batteriet bara laddas upp till 80%.
Jag har samma funktion i telefonen som jag använder hela tiden. Jag kan även välja att inte ladda batteriet i telefonen men telefonen i sig drivs av laddaren.
Kan det finnas samma eller liknande funktion i datorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Att ladda batteriet till 100% sliter en hel del på batteriet samt att det går väldigt långsamt att ladda batteriet från 80% till 100%. Och det är ju heller inte bra att ha laddaren inkopplad så att batteriet hela tiden tar emot laddning när det är laddat till 100%.
Jag har samma funktion i telefonen som jag använder hela tiden. Jag kan även välja att inte ladda batteriet i telefonen men telefonen i sig drivs av laddaren.

Gör inte den 80% gränsen det då?
Jag menar väl uppe i 80% så slutar den ju att ladda och bar drivs direkt av laddaren.
Och som du vet så tycker ju inte ett batteriet om att vara tomt häller, så 80% är väll okej?

Om du har möjlighet så kan man se hur mycket ström som datorn drar med en enkel elmätare i mällan laddaren o väggen.
Till exempel min Lenovo laddare är på 300w och datorn drar väldigt sällan över 200w vid normal andväning och jag märker aldrig att batteriet går under eller över 60% ( den ända gräns som Lenovo ger än) och elmätaren visar visar ofta i realtid att jag inte använder mer än 50W.
Så när jag kör på en liten 45W usb laddare så händer det ibland att batteriet skunker någon procent.

Om du vill vara helt säker på att datorn bara använder laddaren. Montera ut batteriet då. 😉

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hasseman84:

Noll koll på vad HP erbjuder men både min Lenovo och Dell kunde göra detta. Lenovo krävde något eget mjukvaroprogram, Dell hade BIOS-inställning och mjukvara för att sätta max/min på laddning av batteriet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin