Out of the loop, dags att uppgardera från i7-8700K?

Permalänk
Medlem

Out of the loop, dags att uppgardera från i7-8700K?

Hej!

Jag har inte hållit så bra koll på processorer och dess utveckling under se senaste åren men börjar nu fundera på om det är dags att uppgradera min dator.
Just nu sitter jag på en i7-8700K, som varit en riktig trotjänare både när det kommer till spelande och rendering av film. Jag sökte lite online men lyckades inte finna något prestandaindex där jag kan jämföra processorer.

Så jag tänkte höra om det finns mycket vinning i att uppgradera processorn eller står den sig fortfarande bra för att spela och rendera film i After effects och Premiere pro? Om den fortfarande står sig kan man lägga mer krut på GPUn.

Så kort och gott, står sig en i7-8700k som inte är överklockad än idag för spel och filmskapande på amatörnivå?

MvH MaP

Permalänk
Medlem

Det korta svaret är ja.
Den klarar av ett bra grafikkort för spel, så ska du ha ett nytt så köp ett du ska ha ett tag och uppgradera din cpu senare.

Det mer realistiska svaret är att du köper en ny cpu och gpu då du ska redigera med. Du vill ha prestandan en bättre cpu ger dig där.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaP:

Hej!

Jag har inte hållit så bra koll på processorer och dess utveckling under se senaste åren men börjar nu fundera på om det är dags att uppgradera min dator.
Just nu sitter jag på en i7-8700K, som varit en riktig trotjänare både när det kommer till spelande och rendering av film. Jag sökte lite online men lyckades inte finna något prestandaindex där jag kan jämföra processorer.

Så jag tänkte höra om det finns mycket vinning i att uppgradera processorn eller står den sig fortfarande bra för att spela och rendera film i After effects och Premiere pro? Om den fortfarande står sig kan man lägga mer krut på GPUn.

Så kort och gott, står sig en i7-8700k som inte är överklockad än idag för spel och filmskapande på amatörnivå?

MvH MaP

Vilken upplösning spelar du i? Cpun är fortfarande bra i 4k men i lägre uppläsningar kommer den då problem att låta vissa gpuer att sträcka på sig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vilken upplösning spelar du i? Cpun är fortfarande bra i 4k men i lägre uppläsningar kommer den då problem att låta vissa gpuer att sträcka på sig

2560x1600 brukar det bli.
Hur menar du att CPUN kan bli problematisk i lägre upplösningar?

Mitt grafikkort är ett 3060 TI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaP:

I 4k är det gpu som är bottleneck, under det får cpun jobba avsevärt mer.
Titta på prestanda index över cpu (välj valfri cpu här på swec) och titta på 4k listan över fps 😊
Den är som en rak linje med 1-3fps över alla cpuer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaP:

Det är egentligen inte upplösningen som påverkar utan fps:en, men högre upplösning brukar i regel leda till lägre fps och därmed lägre CPU-belastning. Men spel har ju ofta stora möjligheter att justera grafikinställningarna utöver upplösning också.

När det gäller dina andra användningsområden så är det som du säger svårt att hitta bra jämförelser eftersom få recensenter jämför med så gamla CPUer. Men en sida som testar just såna program är Puget Systems (som tillverkar datorer för kunder som använder såna program), och de har bl.a. rekommendationer för Premiere Pro och After Effects.

Puget har inte med 8700K i sina tester, men deras benchmark finns att ladda ner gratis. Så du kan köra det på din egen dator och sen jämföra med deras resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaP:

Hej!

MvH MaP

Du behöver inte gå så långt för att få prestandatester som jämför din CPU med nyare! Du är inne på Sweclockers och här finns informationen redan!
Du kan börja på denna sidan och se hur din CPU står sig. Välj sedan ut en eller ett par CPUer och kika på nästa test i Sweclockers digna testlistor. På så sätt kan du bilda dig en uppfattning om var du hamnar när du är framme vid tester av de aktuella CPUer som finns idag.

https://www.sweclockers.com/test/31553-intel-core-i9-11900k-c...