AMD:s nya grafikkretsar krymper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

$400 blir ca 5 200 kr med moms, 7800 XT är ju inte alls mycket dyrare än så? Finns för ca 5 600 kr.

Hittar fyra modeller strax under 6000kr. Men detta är ju nu efter ett år som de kostar så. Vid lansering låg dom över 6700 och uppåt 8000 har jag för mig att jag sett.

Kan dom få till en prislapp om 5200 skulle jag säga att dom lyckats bra. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast ungefär så tänkte nog många om AMD processorer år 2016 också.
AMD låg på en helt okej marknadsandel när de hade riktigt bra alternativ till nvidia. Typ HD 5000 serien till 200 serien 2009-2013. Sen när Nvidia släppte gtx 980 2014 drog de ifrån rejält.
Om AMD kunde sälja ett kort som presterade 5% bättre än 5090 med ungefär samma energiförbrukning och prislapp (gärna billigare pga de måste ligga lägre för att sälja) så skulle de troligtvis gjort det, det är ganska viktigt att ha det snabbaste kortet på marknaden.
Kanske säljer dåligt först men kan de hålla i och släppa bra toppkort flera generationer kommer köparna komma.

5% över 5090 räcker inte, då släpper Nvidia 5090 Super med 20% prestanda över den på en månad. Det var så de gjorde med 1080ti, de var livrädda för Vega64 (som blev nära en flopp)

Jag tror inte det finns en marknad, absolut inte för att sälja miljoner toppkort för AMD. Många som köper den prestandaklasen vill ha sekundära användningsområden som Cuda/AI som knappt funkar på AMD

De har en stor uppförsbacke på mjukvarusidan också

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Njae, alltså går vi bak i tiden, när AMD haft bättre produkter, så har dom ju faktiskt ökat sina marknadsandelar.

https://images.anandtech.com/doci/10613/jpr_q2_2016_amd_vs_nvda_SHARE.png

TeraScale 2 var väl liksom en toppenprodukt som slog nvidia rejält på fingrarna, och med den ökade dom rejält i marknadsandaler. Backar vi dessutom hela 20år, så drog ju faktiskt Radeon om Nvidia med R300-succén.

Största problemet är väl att AMD inte haft en tekniskt bättre produkt över en lång period. Visst man kan sänka priset på sina produkter för att få en mer attraktivprodukt, men det räcker inte när man slår från underläga, speciellt inte med tanke på att man då säljer kort som är dyrare att tillverka till ett lägre pris, vilket knappast är hälsosamt i längden för själva företaget, även om det stundvis har gett oss konsumenter prisvärda kort. Den som har den tekniskt bästa produkten har också alltid möjlighet att tillverka den snabbaste, och har man kort som är billigare att tillverka i samma segment så är det också bra mycket enklare att hänga med i prissättning för att konkurrenten inte ska få ett allt för stort övertag.

Till nyheten så är det väl mer regel än undantag att kretsar krymper när man byter tillverkningsnod.

Större marknadsandelar är inte mer intäkter tyvärr. De tjänar 10x per area kisel med cpu för Epyc/Ryzen

De marknadsandelarna fick de för att de sålde korten billigt, och nådde ändå bara 30-40%, medan Nvidia tog fullpris med sämre/billigare produkter och sålde 2x så många kort. Ganska enkelt att se vilken ekvation som går ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

5% över 5090 räcker inte, då släpper Nvidia 5090 Super med 20% prestanda över den på en månad. Det var så de gjorde med 1080ti, de var livrädda för Vega64 (som blev nära en flopp)

Jag tror inte det finns en marknad, absolut inte för att sälja miljoner toppkort för AMD. Många som köper den prestandaklasen vill ha sekundära användningsområden som Cuda/AI som knappt funkar på AMD

De har en stor uppförsbacke på mjukvarusidan också

1080ti var som 980ti och 780ti ett sätt att sälja kort liknande den generationens titan lite billigare utan att sänka priset på titan. Kan inte tänka mig att Nvidia var livrädda för vega och slängde ihop 1080ti som ett svar på det.
Ja att det är en uppförsbacke förstår jag med. Men det är viktigt att ha det snabbaste kortet om man ska locka unga köpare, så jag tror de kommer släppa kort i segmentet så fort de har möjlighet att vara konkurrenskraftiga där.

Jag köpte ex som 12 åring min första dator enbart pga det var nvidia i eftersom de hade det snabbaste kortet på marknaden 6800ultra datorn jag köpte hade däremot ti4600 .

Är det så att de gett upp får vi hoppas på att intel inte gör det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Även om det här är en uppskattning som handlar om att designa en SoC, så ger det ekonomisk kontext:
<Uppladdad bildlänk>

Så om AMD ”bara” säljer en miljon av sin top-end produkt, skulle de enligt uppskattningen ovan behöva lägga på $600-700 på priset bara för att amortera designkostnaderna, medan en konkurrent som, säg, hade 85% av marknaden, bara skulle behöva lägga på $100.

Vilket naturligtvis skulle innebära att AMD i realiteten inte skulle ha en chans att nå upp till en miljon i volym.

Siffrorna är naturligtvis väldigt ungefärliga, men mekanismerna är glasklara - ju mer avancerad litografi, desto större konkurrensfördel är produktionsvolym, i synnerhet om man riktar sig mot en konsumentmarknad. Dra era egna slutsatser.

Då är de nog i mångt och mycket körda, annat än genom att få in pengar på annat vis (datacenterhårdvara exempelvis, bygga upp en kassa från processorer, enklare kretsar etc) för att sen hoppas på att en satsning framöver ger kompetenta kretsar nog att få marknadsandel så ekonomin framöver också går ihop... hepp.

Permalänk
Medlem

Varför är rubriken fortfarande att kretsarna krymper, när det sedan framgår att det är substratet som krymper? Förstår inte Sweclockers skribent skillnaden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Större marknadsandelar är inte mer intäkter tyvärr. De tjänar 10x per area kisel med cpu för Epyc/Ryzen

Så är det i vissa fall ja, men det var du som skrev marknadsandelar, och det var det jag svarade på.

Citat:

De marknadsandelarna fick de för att de sålde korten billigt, och nådde ändå bara 30-40%, medan Nvidia tog fullpris med sämre/billigare produkter och sålde 2x så många kort. Ganska enkelt att se vilken ekvation som går ihop

Nä, som sagt du skrev 20år, för 20år sedan hade dåvarande Radeon 60% av marknaden, och som sagt med TeraScale2 var det inte direkt att det var bara för att dom sålde "korten billigt", HD5870 t ex hade typ samma tdp, kretsyta och vram som 460, ändå piskade det 460 och såldes dyrare, och ökade sina marknadsandelar markant den generationen upp till 45%.

Borde AMD sålt fler kort relativt sett till nvidia när dom haft bättre produkter? Ja, säkert, men AMD har faktiskt ökat sina andelar när dom väl haft bättre produter vilket är huvudpoängen här. Sen är frågan om det ens faktiskt är rimligt att förvänta sig att så stora skillander i försäljning ska gå över en generation, det tog nvidia 10år att gå från 40 till 70%, dom har heller aldrig gjort mycket mer än 10% ökning på en generation. Det är också orimligt när man ser till OEM och systembyggare, det går mycket trögare att slå sig in där av naturliga själ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Man får hoppas att minskningen i storlek återspeglas på priset på GPUerna.
AMD behöver en "disruptiv" prissättning; prisätt korten en nivå under motsvarande kort hos Nvida.
Dvs prissätt 5070 konkurenten att kosta vad ett 5060 kostar.
Då kommer det bli fart på försäljningen får man hoppas.

Håller med. Potentialen finns men AMD brukar klanta till sina lanseringar så man kan tänka sig att de lägger sig nära 5070 vid release och sedan kommer på att det var ett dåligt pris och sänker det lite. Men då finns redan alla reviews ute som kunde varit mer positiva om de satte rätt pris direkt.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Då är de nog i mångt och mycket körda, annat än genom att få in pengar på annat vis (datacenterhårdvara exempelvis, bygga upp en kassa från processorer, enklare kretsar etc) för att sen hoppas på att en satsning framöver ger kompetenta kretsar nog att få marknadsandel så ekonomin framöver också går ihop... hepp.

Ur ekonomisk synpunkt skulle de kunna släppa add-in board marknaden helt med minimala ekonomiska konsekvenser, den står för en mycket liten del av deras revenue. I synnerhet som det finns en opportunity cost i att ha sina grafik ingenjörer engagerade i att designa produkter för en marknad de illa rustade att konkurrera på, istället för att fokusera på de områden där de faktiskt är konkurrenskraftiga som t.ex. SoCs för både Playstation och handhållna system, liksom för laptops och low-end desktop system.