Asus AiMesh och placera router utomhus

Permalänk
Medlem

Asus AiMesh och placera router utomhus

Hej,

Jag har en Asus RT-AX55 Wi-Fi 6 i min fritidsbostad. Dock är det välisolerade moderna fönster så wifi signalen räcker knappt någon meter utanför huset. (hur bra täckning som helst inomhus dock).

Jag skulle behöva ha wifi täckning utomhus. Jag har ett förråd utomhus som ligger bra till där jag har el och jag har rör som jag kan dra en lan-kabel i till förrådet.

Jag tänkte komplettera Asus routern med billigaste möjliga Asus router/accesspunkt som också stöder AiMesh och placera den i förrådet. (T.ex. Asus Asus RT-AX53U )

Förrådet är inte isolerat eller uppvärmt. Kan man ha utrustning likt en router utomhus, året runt? Kan man sätta den i någon tätt försluten box för att undvika fukt/kondens?

Har någon erfarenhet av att koppla ihop två (eller fler) Asus routrar och använda deras AiMesh-teknik? Funkar Asus AiMesh bra? Jag har inga höga krav på meshnätverket, roamingen mellan accesspunkterna ska fungera bara (vad man nu mer kan ha för höga krav på ett mesh-nätverk).

Andra tankar?

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk

Har haft en huawei e5186 i en stor lada, fullt med glipor i väggarna, i över ett år utan problem. Har inte stängt in den i någon låda. Är det bara skyddat från regn och någorlunda torrt går det nog bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Har haft en huawei e5186 i en stor lada, fullt med glipor i väggarna, i över ett år utan problem. Har inte stängt in den i någon låda. Är det bara skyddat från regn och någorlunda torrt går det nog bra

Ja, det är skyddat från regn och blåst så att säga. Men det är nära havet så luften är ev. mer fuktig än andra platser.

Men en "tätare" box kanske inte hjälper, kanske blir kondens och liknande då istället?

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Medlem

Inga problem, jag har kört flera äldre APs utomhus i många år och det funkar utmärkt. Dock är det bara 2.4Ghz eftersom den externa större antennen jag har bara stödjer den frekvensen.

Luftfuktighet är inte ett problem då de flesta relativt moderna cpus i routers etc (typ från 2010) och framåt inte producerar någon större mängd värme. Det är snarare positivt då det håller enheten mer fri från fukt de årstider då det är mer fukt i luften. Däremot sitter mina enheter skyddade från regn, en sitter i en farstukvist uppskruvad på insidan upp närmare taket. En annan sitter på en vind med två kortare RP-SMA kablar ut till två antenner som sitter monterade på taknock på utsidan som blir blöta av regn. Men själva enheten har klarat sig bra. Däremot blir det en del regn som droppar från själva kabel slacken vid regn.

Jag har också högre luftfuktighet mer närhet till vattnet, inte varit något problem ännu så jag säger kör på, det kan inte bli värre än att enheten går sönder men det är värre med regn och snö än fukt anser jag.

Vad gäller mesh, så länge du kan köra med RJ45 backhaul kommer det funka bättre dvs att du använder kabel och inte kör trådlöst för att koppla ihop mesh systemet. Men kan du använda RJ45 kabel och fixa med 230v uttag så är det guld för då är du helt oberoende och kan välja precis den lösning du vill ha oavsett vilken tillverkare av prylar du använder eller vill byta till i framtiden.