Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Fråga om HDMI-kabelkvalitet för 4K i högre bildrutor...

Permalänk
Medlem

Fråga om HDMI-kabelkvalitet för 4K i högre bildrutor...

Jag har en HDMI-kabel som klarar av att köra min LG OLED55A13LA TV i 1080p@120Hz från dator (genom ett AMD 290-kort). När jag byter upplösning till 2160p klarar TV:n av att visa upplösningen men Hertzen begränsas i Win10 till 30Hz max. Detta gissar jag är en grafikkortsbegränsning, inte sladdbegränsning?

Det jag hoppas är att om min HDMI-kabel redan klarar 120Hz i 1080p borde den väl klara 120Hz i 2160p, bara jag skaffar ett nytt (begagnat) grafikkort?

Jag vill slippa köpa en ny sladd om jag köper nytt kort, då plånboken är sargad.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

När jag byter upplösning till 2160p klarar TV:n av att visa upplösningen men Hertzen begränsas i Win10 till 30Hz max. Detta gissar jag är en grafikkortsbegränsning, inte sladdbegränsning?

Korrekt, kabeln begränsar inte upplösningen utan det är datorn och TV:n som kommer överens om vad som stöds. Om kabeln sen inte klarar av bandbredden som behövs så får du helt enkelt ingen bild eller andra problem som att anslutningen bryts då och då.

I det här fallet har grafikkortet HDMI 1.4 vilket bara klarar 2160p@30Hz som mest. TV:n har dock bara HDMI 2.0 och klarar 2160p@60Hz, så du kommer inte få ut 2160p@120Hz även med ett nytt grafikkort. Men det kan ju ändå vara värt en uppgradering för att åtminstone få 60Hz i den upplösningen.

Skrivet av Arnkell:

Det jag hoppas är att om min HDMI-kabel redan klarar 120Hz i 1080p borde den väl klara 120Hz i 2160p, bara jag skaffar ett nytt (begagnat) grafikkort?

Det är inte bara uppdateringsfrekvensen som spelar roll utan bandbredden som krävs bestäms av antalet pixlar x uppdateringsfrekvensen. 2160p kräver fyra gånger högre bandbredd än 1080p vid samma frekvens, så 2160p@120Hz fungerar oftast inte med äldre kablar (särskilt inte om de är längre än ca 2m). 2160p@60Hz är mindre krävande, men fortfarande dubbelt så krävande som 1080p@120Hz och inte garanterat att fungera med din nuvarande kabel.

Kortare kablar som är Ultra High Speed-certifierade (d.v.s. certifierade att de klarar full bandbredd för HDMI 2.1) kostar bara runt en hundralapp, t.ex. från Nördic. Behöver du en längre kabel så kan dock priset dra iväg en del.

Tillägg: R9 290 klarar förresten 2160@60Hz via DisplayPort, så en aktiv DP->HDMI-adapter likt denna skulle kunna vara ett alternativ till att köpa ett nyare grafikkort om du är nöjd med ditt 290 i övrigt. Notera bara att det måste vara en aktiv adapter, majoriteten är passiva och skulle inte fungera i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Korrekt, kabeln begränsar inte upplösningen utan det är datorn och TV:n som kommer överens om vad som stöds. Om kabeln sen inte klarar av bandbredden som behövs så får du helt enkelt ingen bild eller andra problem som att anslutningen bryts då och då.

I det här fallet har grafikkortet HDMI 1.4 vilket bara klarar 2160p@30Hz som mest. TV:n har dock bara HDMI 2.0 och klarar 2160p@60Hz, så du kommer inte få ut 2160p@120Hz även med ett nytt grafikkort. Men det kan ju ändå vara värt en uppgradering för att åtminstone få 60Hz i den upplösningen.
Det är inte bara uppdateringsfrekvensen som spelar roll utan bandbredden som krävs bestäms av antalet pixlar x uppdateringsfrekvensen. 2160p kräver fyra gånger högre bandbredd än 1080p vid samma frekvens, så 2160p@120Hz fungerar oftast inte med äldre kablar (särskilt inte om de är längre än ca 2m). 2160p@60Hz är mindre krävande, men fortfarande dubbelt så krävande som 1080p@120Hz och inte garanterat att fungera med din nuvarande kabel.

Kortare kablar som är Ultra High Speed-certifierade (d.v.s. certifierade att de klarar full bandbredd för HDMI 2.1) kostar bara runt en hundralapp, t.ex. från Nördic. Behöver du en längre kabel så kan dock priset dra iväg en del.

Tillägg: R9 290 klarar förresten 2160@60Hz via DisplayPort, så en aktiv DP->HDMI-adapter likt denna skulle kunna vara ett alternativ till att köpa ett nyare grafikkort om du är nöjd med ditt 290 i övrigt. Notera bara att det måste vara en aktiv adapter, majoriteten är passiva och skulle inte fungera i det här fallet.

Tack så mycket för fina uppställningen, jag behövde informationen i den ordning du gav det. Jag har faktiskt en DP-sladd jag tror jag betalade 400 kr för och har aldrig testat den med TV:n, bara skärmen! Ska laborera.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Tack så mycket för fina uppställningen, jag behövde informationen i den ordning du gav det. Jag har faktiskt en DP-sladd jag tror jag betalade 400 kr för och har aldrig testat den med TV:n, bara skärmen! Ska laborera.

TV:n har tyvärr inte DP, i TV-tillverkarnas värld är det bara HDMI som existerar. Så du behöver som sagt en DP->HDMI-adapter om du vill gå den vägen, men då blir det normalt HDMI-kabel man kör med tillsammans med adaptern.

Permalänk
Medlem

Får man vara lite småfräck som ny medlem och passa på att fråga här i tråden om en rekommendation av HDMI-kabel på ca 10 meter som fungerar bra för 4K 120Hz?

Har en kabel av okänt märke som tyvärr inte klarar mer än 1080p 60Hz. Försöker jag välja en högre upplösning/frekvens så blir det ingen bild.

Den här som KJELL o CO säljer har jag kikat på: https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-ti...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Crimson One:

Får man vara lite småfräck som ny medlem och passa på att fråga här i tråden om en rekommendation av HDMI-kabel på ca 10 meter som fungerar bra för 4K 120Hz?

Har en kabel av okänt märke som tyvärr inte klarar mer än 1080p 60Hz. Försöker jag välja en högre upplösning/frekvens så blir det ingen bild.

Den här som KJELL o CO säljer har jag kikat på: https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-ti...

10 meter då kör man en AOC-kabel (Active Optical Cable) alltså precis den typ av kabel du länkar till

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crimson One:

Kabeln i fråga verkar dock inte vara UHS-certifierad, och verkar potentiellt strulig om man kollar recensionerna. (Framför allt den som har problem med avbrott, den andra skulle jag tro beror på annat än sladden.)

Tror det finns andra AOC-kablar på Amazon som folk har goda erfarenheter av för bra pris. Annars kan jag för ett par hundra till rekommendera Nördics AOC-kabel som är certifierad. Har kört den mellan dator och TV (4K 120 Hz med och utan HDR) typ 1.5 år eller så nu, fullkomligt felfritt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

10 meter då kör man en AOC-kabel (Active Optical Cable) alltså precis den typ av kabel du länkar till

ARC har jag ju hört talas om och vet vad det är.

Men AOC var något nytt för mig. Är det alltså någon form av aktiva adaptrar i kabelns kontakter då som omvandlar signalen till ljus som överförs i fiberoptisk kabel istället?

Då borde sådana kablar kunna göras av ganska lång längd och vara i det närmaste störningsfria. Kontakterna lär ju dock vara mer känsliga för fysisk påverkan såklart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crimson One:

ARC har jag ju hört talas om och vet vad det är.

Men AOC var något nytt för mig. Är det alltså någon form av aktiva adaptrar i kabelns kontakter då som omvandlar signalen till ljus som överförs i fiberoptisk kabel istället?

Då borde sådana kablar kunna göras av ganska lång längd och vara i det närmaste störningsfria. Kontakterna lär ju dock vara mer känsliga för fysisk påverkan såklart.

Exakt så på alla punkter.
10 meter är jäkligt tufft för en kopparkabel om man kräver hög bandbredd (som 4K 120 Hz gör), men enkelt för AOC (Active Optical Cable).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Exakt så på alla punkter.
10 meter är jäkligt tufft för en kopparkabel om man kräver hög bandbredd (som 4K 120 Hz gör), men enkelt för AOC (Active Optical Cable).

Vill minnas att det kunde vara problem redan vid längder på 5 meter förr, när HDMI var lite mer av en nyhet. Eller jag kanske minns fel där?

Var inne på netonnet för att köpa ett nytt trådlöst tangentbord och mus. Såg då att de hade den här kabeln https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/hdmi-kablar/nedis...

Så jag köpte den, eftersom den inte var så dyr. Och så slapp jag åka in i city. Den fungerar problemfritt. Enda nackdelen var att den är lite onödigt lång, så det blir mycket extra kablage bakom tv-bänken. Får nog överväga att införskaffa en modell på 10 m trots allt. Men vi kör så här så länge. 😁

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Crimson One:

Vill minnas att det kunde vara problem redan vid längder på 5 meter förr, när HDMI var lite mer av en nyhet. Eller jag kanske minns fel där?

Var ett väldigt bekymmer att köra 4K över långa kablar för några år sedan. För 10 år sedan kamp att köra 1080p över långa kablar. Allt det där ändrades när AOC-kablar kom in på marknaden. Nu köper man AOC-kabel, thats it.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crimson One:

Så jag köpte den, eftersom den inte var så dyr. Och så slapp jag åka in i city. Den fungerar problemfritt. Enda nackdelen var att den är lite onödigt lång, så det blir mycket extra kablage bakom tv-bänken. Får nog överväga att införskaffa en modell på 10 m trots allt. Men vi kör så här så länge. 😁

Kör du verkligen 4K 120 Hz då? Sladden är inte rätt sort för det tyvärr, den är High Speed-certifierad vilket är 18 Gbit/s, medan du behöver mer än det dubbla; med HDR blir det c:a 40 Gbit/s du behöver.
Kabeln lär inte vara optisk; dels står det ingenstans, dels står det att den är skärmad, vilket bara gör nytta för koppar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kör du verkligen 4K 120 Hz då? Sladden är inte rätt sort för det tyvärr, den är High Speed-certifierad vilket är 18 Gbit/s, medan du behöver mer än det dubbla; med HDR blir det c:a 40 Gbit/s du behöver.
Kabeln lär inte vara optisk; dels står det ingenstans, dels står det att den är skärmad, vilket bara gör nytta för koppar.

Måste kika på vad inställningarna säger när jag kommer hem imorgon. Är dock ganska säker på att jag ställde dem på 120Hz då tv:n klarar det som max. Annars kör jag 144Hz på ordinarie bildskärmen, vilket såklart resulterade i ”no signal” vid första skiftet av skärmutgång.

Det sitter ett 1080 Ti i datorn. Tror inte det kortet stödjer HDR? Osäker, för bildskärmen jag har vet jag är en icke HDR iallafall.

Permalänk
Bildexpert 📺

1080Ti är old-school och klarar max 18 Gbps och då kan långa passiva kablar fortfarande fungera bra.

18 Gbps vilket räcker på en 4K/120-TV till 120 Hz 1440p och med god marginal till 1080p/120. 4K kör man i max 60 Hz men man kan ofta nå högre genom att ta ned färgupplösningen. 4K/120 Hz med 8 bitar 4:2:0 YCbCr går precis in i 18 Gbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

1080Ti är old-school och klarar max 18 Gbps och då kan långa passiva kablar fortfarande fungera bra.

18 Gbps vilket räcker på en 4K/120-TV till 120 Hz 1440p och med god marginal till 1080p/120. 4K kör man i max 60 Hz men man kan ofta nå högre genom att ta ned färgupplösningen. 4K/120 Hz med 8 bitar 4:2:0 YCbCr går precis in i 18 Gbps.

Sådär ser det ut i inställningarna.

Fungerar som sagt bra nu. Iallafall till mitt ändamål, vilket är att kunna slösurfa lite när jag sitter i soffan. Tröttnade på att använda skärmdelning från mobilen. Man är så begränsad där jämfört med en vanlig dator. Lite filmtittande kommer det väl bli också, då uppspelningen ifrån NAS:en ofta går lite hackigt via nätverket.

Så får jag se till o skaffa en bättre kabel när jag införskaffar ett nytt grafikkort, om behovet uppstår framöver. Spelar mest på Xbox numera, och de få spel jag spelar på datorn är inte allt för krävande.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser texten OK ut? "YCbCr420" betyder att den skickar färginformationen i lägre upplösning, vilket brukar ge rätt ordentligt kass bildkvalitet för skrivbordsanvändning och sådär. Funkar bra för film dock, det mesta materialet är i 4:2:0 redan. (Googla på "chroma subsampling" för mer info.)
"RGB" står det när det är som det brukar vara (4:4:4 istället för 4:2:0).

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

4:2:0 på text är faktiskt ofta mer skonsamt än 4:2:2 eftersom färginformationen från Cleartype är typ bortsamplad och texten nu nästan monokrom.

Däremot kan skrivbordsikoner se extra märkliga ut. Men det kommer man ofta runt genom att skala gränssnittet, särskilt på 200% Lägger man till avståndet till TV:n så kan det vara så att man inte märker av detta alls. Ja, tills någon påpekar fenomenet och ger en testbilder som visar den försämring som sker. Då kan det plötsligt bli väldigt synligt.