TSMC-grundaren dissar Intel under Gelsinger

Permalänk
Melding Plague

TSMC-grundaren dissar Intel under Gelsinger

Kan inte avgöra om Intels avgående VD haft dåliga strategier eller brustit i genomförandet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte intel kommer gräva sig ur kvicksanden på ett tag, frågan är om deras gpu satsningar kan vara räddaren i nöden.

Permalänk
Medlem

TSMC börjar bli systemfarliga. Det är lätt skrämmande hur företagets ledning får mentala sammanbrott om en person säger fel saker, och gör affärer därefter (läs: Pat sa något taskigt om Taiwan, då fick Intel dåliga priser).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Det är komplicerat att förespå framtiden. När ett större företag gör en satsning påverkar de också marknaden, hade Intel konkurrerat emot Nvidia på Ai så kunde Ai sänka priserna och då kanske inte Intel hade funnits kvar.

Det är ett felaktigt tanke att tro att om något går bra för någon, så kommer det gå lika bra för en annan.
Jag vet en person som på en väldigt liten ort har en "special butik", det gick rätt så bra för denna, då folk i orten handlade där. Då valde en släkting till denna person att öppna en butik i samma ort som i princip sålde exakt samma saker. Och resultatet blev att båda butikerna i princip fick samma omsättning tillsammans som den första butiken hade innan.
Där min poäng är att Intel satsning inom Ai inte nödvändigtvis skulle leda till att det såldes dubbelt (Nvidia + Intel)så mycket kretsar till detta.

Jag vet inte vad Intel ska göra. Det jag ser är att det blir fler konkurrenter. Och allt fler privatpersoner gör inte så mycket på sin dator lokalt, de skiter egentligen vad de privata datorerna är bara de fungerar bra.
Inom denna kategori så ligger Arm med deras energieffektivitet väldigt bra, resultatet blir tysta, små och kompakta datorer med väldigt bra batteritid.

Permalänk
Medlem

Intel har länge gjort saker åt fanders.

Envisades länge att enbart ha 4 kärnor.
Vägrade lyssna på kunderna om att kylningen var dålig pga deras TIM.
Körde katastrofalt länge på 14nm.
Nya cpu var bara marginellt snabbare än förra generationen och ibland med nackdelar.
Många säkerhetsbrister.
Osv.

Detta är vad jag tänker på. Inte AI.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Så Chang menar att han inte vill ha några konkurrenter 🤷‍♂️

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

För 15 år sedan var Intel marknadsledande inom kretstillverkning med bred marginal, då hade varit en bättre tid att satsa på kontraktstillverkning

Nu när inte ens Intels egna produkter tillverkas i deras egna fabriker är väl loppet kört rent av? Finns inget att bygga på efter fadäsen som stavas 10nm

Permalänk
Skrivet av superapan:

TSMC börjar bli systemfarliga. Det är lätt skrämmande hur företagets ledning får mentala sammanbrott om en person säger fel saker, och gör affärer därefter (läs: Pat sa något taskigt om Taiwan, då fick Intel dåliga priser).

Är det verkligen vad Gelsinger sade som var problemet, eller var det helt enkelt en ursäkt för att sätta taskiga priser på ett företag som uppenbarligen var helt beroende av TSMC medan de aktivt arbetade på lösningar för att konkurrera med TSMC i deras egen nisch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är det verkligen vad Gelsinger sade som var problemet, eller var det helt enkelt en ursäkt för att sätta taskiga priser på ett företag som uppenbarligen var helt beroende av TSMC medan de aktivt arbetade på lösningar för att konkurrera med TSMC i deras egen nisch?

Vem vet? Jag tycker inte att det förändrar första meningen.

En sidnot kring vad Pat pratade om; det kan också utvecklas precis hur som helst när Kina tar över Taiwan…för ingen tror väl på allvar att det aldrig kommer ske?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Vem vet? Jag tycker inte att det förändrar första meningen.

En sidnot kring vad Pat pratade om; det kan också utvecklas precis hur som helst när Kina tar över Taiwan…för ingen tror väl på allvar att det aldrig kommer ske?

Vi lever i 2000-talet. Folk är för smarta för att starta krig nu. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vi lever i 2000-talet. Folk är för smarta för att starta krig nu. 🙄

Visst tror vi till +100% på dig

Oavsett så gav Morris Chang, Pat Gelsinger en tänkvärd pensions gratulation

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Skulle säga att det inte var taskigt, utan realistiskt. Företag så stora och viktiga bör sprida sina risker.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är komplicerat att förespå framtiden. När ett större företag gör en satsning påverkar de också marknaden, hade Intel konkurrerat emot Nvidia på Ai så kunde Ai sänka priserna och då kanske inte Intel hade funnits kvar.

Det är ett felaktigt tanke att tro att om något går bra för någon, så kommer det gå lika bra för en annan.
Jag vet en person som på en väldigt liten ort har en "special butik", det gick rätt så bra för denna, då folk i orten handlade där. Då valde en släkting till denna person att öppna en butik i samma ort som i princip sålde exakt samma saker. Och resultatet blev att båda butikerna i princip fick samma omsättning tillsammans som den första butiken hade innan.
Där min poäng är att Intel satsning inom Ai inte nödvändigtvis skulle leda till att det såldes dubbelt (Nvidia + Intel)så mycket kretsar till detta.

Jag vet inte vad Intel ska göra. Det jag ser är att det blir fler konkurrenter. Och allt fler privatpersoner gör inte så mycket på sin dator lokalt, de skiter egentligen vad de privata datorerna är bara de fungerar bra.
Inom denna kategori så ligger Arm med deras energieffektivitet väldigt bra, resultatet blir tysta, små och kompakta datorer med väldigt bra batteritid.

Hehe. AMD (Lisa) var den där släktingen (vilket ju till och med stämmer på riktigt) som hoppade på tåget med AI-kretsar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Saker kan ändras fort idag. Säg att kina lessnar på Taiwan och tar över statsapparaten. Då är det plötsligt Intel som inte sitter med Svarte Petter utan TSMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Saker kan ändras fort idag. Säg att kina lessnar på Taiwan och tar över statsapparaten. Då är det plötsligt Intel som inte sitter med Svarte Petter utan TSMC.

USA kommer inte gå med på det så länge som det ser ut som det gör. Frågar du mig handlar USAs tjat om att "Europa ska stå på egna ben" när det kommer till försvar mycket om att de själva ska kunna förflytta sin kapacitet till Asien istället. Kina är ju uppenbarligen det större hotet i längden.

Sen håller jag med om att det kan svänga fort, och jag tror USA kommer backa Intel tills det vänder. Dvs bara kasta pengar på de tills de får ordning på skiten. Om det händer nu med 18A eller om 10 år kommer inte stoppa Uncle Sam.

Permalänk
Medlem

Jag tar gärna jobbet som ny VD för Intel.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Köper billiga aktier då den har rasat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Konstig tolkning. Intel positionerar sig som direkt konkurrent till TSMC, och Gelsinger spelar geopolitik-kortet för att misskreditera dem. De drog då tillbaka en rabatt de hade erbjudit tidigare.

Att kalla det ett "mentalt sammanbrott" är en klar överdrift, men det är väl så vi kommunicerar nu för tiden antar jag. En sida måste vara ond och en god.

Permalänk
Medlem

Att hitta en ny strategi är väl inte så svårt när alla pratar om AI. Svårare i så fall att hitta en ny lämplig CEO (Intel har väldiga problem just nu, så lär inte vara vem som helst som kan ta sig an utmaningen). Men med det sagt är jag inte alls orolig för Intel. De lär komma tillbaka förr eller senare. Precis som AMD lyckades med.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Köper billiga aktier då den har rasat.

Undrar vad som händer den dagen Kina gör verklighet av sina hot, då kanske man borde sitta på en del Intel för att ha något att trösta sig med i alla fall.

Permalänk
Medlem

Intels största prioritering måste vara att få ordning på deras tillverkning. Det har alltid varit Intels styrka att de både designar och tillverkar sina egna chip. Gör de bara en av de grejerna finns det andra företag som gör det bättre. De kommer förmodligen att behöva kapa en massa folk och döda produkter. Hoppas de håller kvar i GPU:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Konstig tolkning. Intel positionerar sig som direkt konkurrent till TSMC, och Gelsinger spelar geopolitik-kortet för att misskreditera dem. De drog då tillbaka en rabatt de hade erbjudit tidigare.

Att kalla det ett "mentalt sammanbrott" är en klar överdrift, men det är väl så vi kommunicerar nu för tiden antar jag. En sida måste vara ond och en god.

Frågan är om inte Intel borde sälja av sin tillverkning också. Det blir väldigt konstigt när de både är konkurrenter och kund till TSMC samtidigt. Men framförallt är tillverkningen ett enda stort svart hål av kostnader.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Väldans vad många i denna tråd som hoppas att demokratin Taiwan skall bli erövrad av dikaturen Kina.
Tror ni TSMC finns kvar alls efter detta? Statsledningen kommer garanterat demolera alla avancerade industrier hellre än att låta Kina få dem.

Permalänk
Skrivet av superapan:

Har du trovärdiga källor som stödjer att detta inträffade på grund av vad Pat Gelsinger sa under en intervju?

En mer djupgående analys visar att TSMC erbjöd sina wafers till andra kunder till ett betydligt högre pris eftersom de knappt kan möta efterfrågan. Varför skulle de ge Intel 40% rabatt i det läget?

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pepsin:

Frågan är om inte Intel borde sälja av sin tillverkning också. Det blir väldigt konstigt när de både är konkurrenter och kund till TSMC samtidigt. Men framförallt är tillverkningen ett enda stort svart hål av kostnader.

Bär mig verkligen emot att länka till MLID, men i hans show "Broken Silicon" finns ibland spännande gäster och i detta avsnitt är det WikiChip grundaren Daniel Nenni (som är en veteran inom krets-industrin) som är med.

Daniel Nenni ger flera exempel på varför Intel vore rätt "meh" utan sin kisel-tillverkning. Han nämner också en lång rad kritiska upptäcker som alla gjorts av Intel, men som rent krasst TSMC kunnat "kopiera" och göra långt mer affärsmässigt framgångsrikt.

TSMC är det odiskutabla ledaren jus nu, men Intels fabriker är också lika odiskutable närmaste konkurrent till TSMC med Samsung som lika klar 3:a.

En sak som förvånande mig i denna intervju är att Daniel Nenni flera gånger trycker på att Intels (och AMDs) designteam helt klart är högst kompetenta, men enligt honom är de idag inte lika vassa som designteam:en hos dels Apple och Nvidia (Tom på MLID fick nog bita sig i tungan varje gång hans gäst sa att Apple har i nuläget världens bästa SoC).

Men Daniel Nenni hävdar också att designteam:en hos "hyperscalers" (Google, Meta, Amazon, Microsoft) är mer lockade för de bästa designers idag jämfört med Intel/AMD. Kort och gott, han anser att som CPU-designer är Intel "bra" men de är inte längre bäst. Han pekade bl.a. på denna generations CPUer där båda AMD och Intel använder TSMC. Det är då väldigt jämnt skägg, så de är jämnbördiga med varandra men ingen av dem är "bäst".

Att vara helt vertikalt integrerad, likt hur Intel varit under väldigt lång tid, är en superkraft när det fungerar. Problemet att det bara fungerar när alla delar gör bra ifrån sig och kostnaderna att driva bleeding-edge kretsfabriker är på en nivå att det snabbt blir ett "bet-the-company" läge om det börjar gå illa och man behöver göra stora justeringar (likt vad Intel nu gör).

Det är i nuläget fullt realistiskt att Intel går KK, något som bl.a. syns i att de åter igen fått sänkt kreditbetyg. Men det är nog ändå Intels "best bet" om de vill fortsätta vara en ledare inom branschen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer