Tips M2 ssd - Fastnar på bootskärmen i evighet

Permalänk
Medlem

Tips M2 ssd - Fastnar på bootskärmen i evighet

Hej!

Köpte en begagnad dator till sonen (Lenovo Legion med en Ryzen 5) så vi ska kunna spela fortnite tillsammans.
Den saknade hårddisk och hade en M2 slot så slog till på en PNY 500gb på inet som var rätt kurs.

Men med den installerad så fastnar den på bootlogon "Legion" och kommer inte vidare.

Tar jag ut disken så bootar den iallafall "no bootable media"

Har testat ta ut och sätta in igen, kan det vara så att detta moderkot är kinkigt med vad som funkar?
Nåt tips vad man kan göra? 😅

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Ta ut den igen. Gå in i Bios, stäng av fast boot, show boot logo...så du kan se vad som händer vid boot och om den visar något fel kod.

Har du modell nr på datorn och på den nya disken, kolla så att de har samma standard på M2 ssd som stöds.

https://www.atpinc.com/blog/what-is-m.2-M-B-BM-key-socket-3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Ta ut den igen. Gå in i Bios, stäng av fast boot, show boot logo...så du kan se vad som händer vid boot och om den visar något fel kod.

Har du modell nr på datorn och på den nya disken, kolla så att de har samma standard på M2 ssd som stöds.

https://www.atpinc.com/blog/what-is-m.2-M-B-BM-key-socket-3

Hej!

Har testat, finns inga inställningar om fast boot i bios tyvärr.. :/
Såg det fanns en biosupdate från 2023 och den som är installerad är 2019.. tyvärr behöver man ju windows för att uppdatera..

Modellen är Lenovo T530-28APR - Hårddisken är PNY CS1030 M.2 NVMe SSD 500GB
Vad jag googlat mig till är att det är åtminstone NVME som ska sitta i datorn.. var rädd det vare en m2 sata port..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Installerade win10 på en gammal 2,5 mekanisk disk, uppdaterar bios får vi se om det gör något.. håller tummarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte.. direkt jag pluggar in m2 disken så fast på bootscreen igen.. skit också 😥

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Hej!

Har testat, finns inga inställningar om fast boot i bios tyvärr.. :/
Såg det fanns en biosupdate från 2023 och den som är installerad är 2019.. tyvärr behöver man ju windows för att uppdatera..

Modellen är Lenovo T530-28APR - Hårddisken är PNY CS1030 M.2 NVMe SSD 500GB
Vad jag googlat mig till är att det är åtminstone NVME som ska sitta i datorn.. var rädd det vare en m2 sata port..

inte så att det är en m.2 SATA slot på moderkortet?

Oem kan va lite luriga att jobba med och kan komma med diverse udda saker som inte varit aktuella på flera år eller inte alls.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte så att det är en m.2 SATA slot på moderkortet?

Oem kan va lite luriga att jobba med och kan komma med diverse udda saker som inte varit aktuella på flera år eller inte alls.

Kollade databladet och det stod NVME där.. men kanske bara är att lenovomoderkortet inte gillar PNY..

Löste det som såhär.. köpte en vanlig SSD på elgiganten för 349:-

Stoppade M2 disken i min andra dator som hade en plats ledig, fungerade direkt..

Så inget fel på den iallafall..

Så det får duga med en vanlig ssd tillsvidare får vi se om man vågar sig på en M2 i framtiden..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Kollade databladet och det stod NVME där.. men kanske bara är att lenovomoderkortet inte gillar PNY..

Löste det som såhär.. köpte en vanlig SSD på elgiganten för 349:-

Stoppade M2 disken i min andra dator som hade en plats ledig, fungerade direkt..

Så inget fel på den iallafall..

Så det får duga med en vanlig ssd tillsvidare får vi se om man vågar sig på en M2 i framtiden..

Det brukar inte vara särskilt stor skillnad mot vanlig Sata SSD och Nvme när det kommer till spel så inte någon större förlust.
Eller är jag utdaterad kanske annat i vissa nyare spel? Tycker inte det märks om jag spelar spel på min PCIE4 7000MB/S ssd mot min sata 550MB/S. Kanske syns om man kör båda sida vid sida men inte annars.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det brukar inte vara särskilt stor skillnad mot vanlig Sata SSD och Nvme när det kommer till spel så inte någon större förlust.
Eller är jag utdaterad kanske annat i vissa nyare spel? Tycker inte det märks om jag spelar spel på min PCIE4 7000MB/S ssd mot min sata 550MB/S. Kanske syns om man kör båda sida vid sida men inte annars.

Det kommer säkert funka utmärkt, jag tänkte bara när det ändå finns så likes använda skiljer ju så lite i pengar 😊

Men får bli retur, tack för hjälpen 😊

Visa signatur