Permalänk
Medlem

Använda BNC-kabel som TV/radioantenn

Går det att använda BNC-kablage som TV-antennkabel?

Har 10 meter BNC med runda nätverkskontakter i båda ändarna... (RG58 tror jag de heter, vanliga... 10mbitare).

Hur gör man?

Kan man använda det som radiokabel också för mottagning av FM-radio?

BNC har ju låsningskontakter vilket borde göra TV-mottagandet något mer stabilt, iaf gällande kontakterna som annars kan vara lite slipperislappa...

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

det borde inte vara några problem... Min gammla coag har jag nu som SPDIF-sladd mellan dator och hemmabioreciever.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Går bra.. Du kan göra en fattigmans-dipol:

Räkna ut (300/frekvensen i MHz)*0,96
Dela detta med 4
Skala av en så lång bit (i meter) av plasten.
Vik ner skärmen över den bit hel kabel som finns kvar.
Fäärdig :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att RG58 har 50 ohms impedans, vilket kan ge störningar.
En vanlig tv-antennkabel har 75 ohm.

Permalänk
Medlem

det är moståndet man kopplar på som är 50ohm, kabeln i sig har så lågt motstånd som möjligt

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
det är moståndet man kopplar på som är 50ohm, kabeln i sig har så lågt motstånd som möjligt

Impedans min gode vän :). Det är grov skillnad på impedans och motstånd ;).

Helt rätt. Vanlig TV-kabel är på 75Ohm. Dock kan jag tänka mig att det spelar mindre roll. Men jag kan ha fel. Han får prova och delge oss resultaten :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Går bra.. Du kan göra en fattigmans-dipol:

Räkna ut (300/frekvensen i MHz)*0,96
Dela detta med 4
Skala av en så lång bit (i meter) av plasten.
Vik ner skärmen över den bit hel kabel som finns kvar.
Fäärdig :).

Um hum ummm...

Är detta för att omvandla en BNC-kabel till en fullskalig TV-antenn som tar emot så bra som möjligt på den valda frekvensen?

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

För att få bra bild måste antennen, koaxialkabeln och TV-mottagaren vara elektriskt anpassade till varandra. Antenner och TV-mottagare har ju en impedans på 75 ohm. Kabeln ska då också vara på 75 ohm. Om kabeln är på 50 Ohm så kommer en del av signalen att reflekteras tillbaka in i sändaren, och ge konstiga fenomen. Med en kort kabel så så ser då jag ingen skillnad mellen 50 och 75 Ohm, kanske om man har en väldig bra TV med väldigt bra mottagning.

Gäsp......gonatt!

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
Um hum ummm...

Är detta för att omvandla en BNC-kabel till en fullskalig TV-antenn som tar emot så bra som möjligt på den valda frekvensen?

Nej. För att ta emot TV bör man konstruera en antenn med större riktverkan och rikta mot sändaren.

För att ta emot radio fungerar en dipol alldeles utmärkt, jag har byggt en som ger hyfsad mottagning även här nere i källaren. Men jag ska ta och bygga en bättre som går att sätta utomhus, då borde det bli ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Jag använder en 30m lång gammal coaxkabel för att få upp tv i min lilla lya, fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
Um hum ummm...

Fullskalig och fullskalig. Den fungerar ju. Men precis som Ghost säger bör man ha riktantenn till TV. Men har du nära till sändaren så ser jag ingen anledning till att det inte skulle fungera. Prova vetja :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett problem med TV-sädningar är att de använder olika frekvensband, på både VHF och UHF. Därför krävs 2 antenner och någon typ av combiner som kombinerar ihop signalerna till en kabel.

Ovanstående gäller analoga sändningar, för digital-TV är det möjligt att bara ett band används, och då är det bara att räkna ut en dipol efter bandmittfrekvensen.

För att uppnå ökad riktverkan kan flera dipoler stackas, två dipoler placeras 0.25 våglängder från varandra. Dipolerna ska anslutas till en gemensam punkt där kabeln till den ena är 0.25 våglängder längre än den andra.

Yagi-antennen är betydligt enklare att konstruera än "riktiga" stackade dipoler. Dipolerna placeras fortfarande 0.25 våglängder från varandra men kabeln ansluts bara till en av dem.

Observera att TV-sändningar är horisontellt polariserade varför antennelementen skall vara horisontella, precis som en "riktig" TV-antenn.