Permalänk
Medlem

DIY NAS / Homelab

Hej alla!

Hade tänkt göra 2025 till mitt DIY homelab/NAS år. min nuvarande nas är en köpt NAS av mycket gammal modell, så behöver byta ut den emot något modernare. När jag tittade på priserna av synology och vad man faktiskt får så känns de rätt överprisade.

Så tänkte gå en DIY route istället, och på samma gång ersätta endel lösa maskiner på nätverket i ett homelab istället.

Hade behövt hjälp med att hitta en bra case som fungerar också i vardagsrum (då det är där jag har routern, och vill ej dra långa kablar över lgh).

Har först tittat på Jonsbo N2 / N3, som verkar grymma. Men alla m-ITX moderkort jag hittar har bara stöd för en PCI plats, hade behövt 2 (ett för en extra SATA controller, och 1 för nätverklskort 10 Gbit).

Så funderar på om man skall gå upp till mATX istället, men har inte hittat någon bra "NAS" case där än, någon som har något tips?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Jonsbo N4 verkar ju lovande, hittade det nu hos Inet, någon som testat bygga i det (med mATX bräda)?
https://www.inet.se/produkt/6910261/jonsbo-n4-svart

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jonsbo N4 verkar ju lovande, hittade det nu hos Inet, någon som testat bygga i det (med mATX bräda)?
https://www.inet.se/produkt/6910261/jonsbo-n4-svart

Just det chassit har fått en del skit, se div. youtube-videor! Sen om det är helt förtjänt eller ej vågar jag inte sia om, men kika denna för lite åsikter och ett alternativ jag sett många tala gott om: https://www.youtube.com/watch?v=fjqKEmNot_M

Dock finns den inte på någon svensk sida, alternativet :/

Permalänk

N4 har en lite konstig uppsättning platser där de gjort stor utrymme för 2x2.5'' av någon anledning.

Klicka för mer information
Visa mer

N5 kanske är ett alternativ? Hittar du ett ITX-kort med 10Gbit inbyggt eller nöjer dig med 2.5 Gbit funkar N3 också. Det kör jag men vill egentligen byta upp jag till ATX eller M-ATX jag också, pga PCI-e platserna.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S | Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White | 16GB DDR4 | SF750 |
Plexserver: Jonsbo N3 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB DDR5 | SF450 | LSI 9341-8i |

Permalänk
Medlem

Jag har idag ett node 304 där jag har 6HDD och 4st SSD diskar. Det blir lätt kladdigt om man vill hålla det litet och ha många diskar men det fungerar

Nästa steg är väl deras 804

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Just det chassit har fått en del skit, se div. youtube-videor! Sen om det är helt förtjänt eller ej vågar jag inte sia om, men kika denna för lite åsikter och ett alternativ jag sett många tala gott om: https://www.youtube.com/watch?v=fjqKEmNot_M

Dock finns den inte på någon svensk sida, alternativet :/

Måste säga att jag gillar alternativet (Sagittarius) ! Kanske får bli en order till AliExpress för den, även om frakten är nästan lika dyr som lådan.

Får se om det dyker upp några fler tips i tråden.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har idag ett node 304 där jag har 6HDD och 4st SSD diskar. Det blir lätt kladdigt om man vill hålla det litet och ha många diskar men det fungerar

Nästa steg är väl deras 804

skall se om jag kan hitta en video för 804 chassit. större = lättare att bygga / expandera. men tar ju mer platsi vardagsrummet med.

Skall ta en kik! tack för tipset

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

skall se om jag kan hitta en video för 804 chassit. större = lättare att bygga / expandera. men tar ju mer platsi vardagsrummet med.

Jag införskaffade själv precis ett 804, det är ärligt en smula gigantiskt. Inte på höjd men bredd. Hade antagligen letat efter något mindre själv men fick en bra deal, så eh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Jag införskaffade själv precis ett 804, det är ärligt en smula gigantiskt. Inte på höjd men bredd. Hade antagligen letat efter något mindre själv men fick en bra deal, så eh.

Är dealen fortfarande tillgänglig?

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk

Har också ett 804, och jag hatar det!!
Kommer dock använda det ändå till en backup maskin i garaget där jag slipper se det..

Hur man kan göra ett så stort chassi och inte använda utrymmet bättre till hårddiskar är närmast en gåta, vill man däremot ha ett fullsize graffekort intryckt så kan man göra det (varför man nu skulle vilja ha det i ett naschassi begriper jag inte heller)

Permalänk
Medlem

Hur många hårddiskplatser behöver du och vad ska den användas till?

Jag har varit påväg såååå många gånger att klicka hem en QNAP med plats för 2st 3.5" och 2st NVME men lyckats stoppa mig själv, vilket jag är glad för. För min del räcker det med 1st NVME och 1st 2.5" och valet föll därför på en Lenovo Tiny Gen 3 med 16GB ram, 256GB NVME, Intel I5-12400T + 4TB 2.5", 1st 2.5Gbe NIC samt väggfäste. NICen ersätter befintligt WiFi-kort och tanken är att köra en bond mellan inbyggd NIC för lastbalansering. Kanske slänger in mer ram i framtiden om det behövs. Totalt för allt (exkl 4TB) blev det 3500 kr.

Nu har vi säkert helt olika use-cases, men som Homelab, Plex-server, Docker, duger ovanstående fint. Redundans på lagringsdisken behövs ej i mitt fall.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Jag har en Jonsbo N3 och en nvme->8x sata.
Då moderkortet har plats för två nvme och 4 sata så innebär det att jag har 12 sata totalt + 1 nvme vilket räcker gott och väl.

Blir lite tight med ett 3060 i lådan med, men i övrigt väldigt trevlig.

Uppdatering: Denna har jag, https://www.aliexpress.com/item/1005005252318579.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorbiten:

Kommer dock använda det ändå till en backup maskin i garaget där jag slipper se det..

Hur man kan göra ett så stort chassi och inte använda utrymmet bättre till hårddiskar är närmast en gåta, vill man däremot ha ett fullsize graffekort intryckt så kan man göra det (varför man nu skulle vilja ha det i ett naschassi begriper jag inte heller)

Jellyfin + Transcode:a saker "on the fly" till alla dina enheter.

Slängde in mitt gamla 4070 i servern för att transcoda via jellyfin.

Permalänk

har kört jellyfin i en vm tidigare, utan grafikkort! gick bra även på telefonen vilket jag antar betyder att eventuell transcoding fungerade?

Helt ärligt så håller jag gärna isär saker som jellyfin från nas lagringen, nasen skall lagra filer varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det riktigt är ett sånt du är ute efter eller om det passar ditt ändamål, men ett chassi som skulle kunna göra sig ganska snyggt i ett vardagsrum är ju Fractal Design North

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Xtrfy MZ1 RGB Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

Har beställt ett jonsbo n5 chassi från inet för mitt NAS projekt. Hoppas det blir bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Hur många hårddiskplatser behöver du och vad ska den användas till?

Jag har varit påväg såååå många gånger att klicka hem en QNAP med plats för 2st 3.5" och 2st NVME men lyckats stoppa mig själv, vilket jag är glad för. För min del räcker det med 1st NVME och 1st 2.5" och valet föll därför på en Lenovo Tiny Gen 3 med 16GB ram, 256GB NVME, Intel I5-12400T + 4TB 2.5", 1st 2.5Gbe NIC samt väggfäste. NICen ersätter befintligt WiFi-kort och tanken är att köra en bond mellan inbyggd NIC för lastbalansering. Kanske slänger in mer ram i framtiden om det behövs. Totalt för allt (exkl 4TB) blev det 3500 kr.

Nu har vi säkert helt olika use-cases, men som Homelab, Plex-server, Docker, duger ovanstående fint. Redundans på lagringsdisken behövs ej i mitt fall.

Riktigt bra pris på en sån kopempetent maskin för att köra homelab på, kollade runt lite om jag kunde hintta matchande, men ser ut som det inte ligger något ute på 12th gen för det priset just nu. Det hade kunnat varat en idé att splitta på homelab och NAS om man fått en kompetent homelab dator för så lite.

Skrivet av svalle:

Nu vet jag inte om det riktigt är ett sånt du är ute efter eller om det passar ditt ändamål, men ett chassi som skulle kunna göra sig ganska snyggt i ett vardagsrum är ju Fractal Design North

Håller med, den är riktigt snygg! Dock så har den datorn har för lite hårddisk platsen för mitt usecase.

Hade tänkt bygga ett kombinerat homelab / NAS server.
NAS för filesharing, och homelab för selfhosting.

Hade viljat köra hypervisor OS i grunden (proxmox) sen virtualisera vissa servrar / maskiner, och sen köra mesta andra direkt som containers i Proxmox.

just nu, så är de enda maskinerna jag kommer virtualisera, home assistant och truenas.
Sen kommer jag köra mesta andra som containers.
tänkte tilldela TrueNAS 16Gb ram 2 cores, och HAOS 1 core 8Gb ram (kanske kommer beefa upp med mer cores/ram senare, ifall jag kommer börja köra kamera system etc via home assistant).

i dagsläget kommer jag lägga in 4-6 drives, så vill ha lite utrymme för expansion, så 8 3.5 tums vore bra.
Samtidigt vill jag ha 1 nVME för hypervisor / containers / vm installationer, och allra helst en cache nVME för trueNAS.

Till att börja med kommer jag nog köra på inbyggda nätverkskortet som kommer på mobo:t, men vill inte "bygga in mig" så jag vill kunna trycka i ett 10g kort när det behövs.
Samma med extra sata portar, verkar relativt lätt att hitta ett mobo med 6 sata portar (om man kör mATX), så då kan det vara bra att ha expansions slot för ett sata kort i framtiden med.

för hardware transcoding så hade jag tänkt köra med det inbyggda grafikkortet i processorn. skulle det visa sig att jag har för många streams igång samtidigt så kan man igen (med mATX) trycka i ett grafikkort ifall det hade behövts.

Så för mig kan man säga kraven på låda är följande:
låda som sväljer mATX (för att inte bygga in mig när det gäller expansion), 8 st drive bays (mer är ok, så länge lådan passar in i vardagsrummet). Gärna snygg (eller diskret) då den skall stå i vardagsrummet.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av yompe:

Har beställt ett jonsbo n5 chassi från inet för mitt NAS projekt. Hoppas det blir bra

Såg du håller på att göra dig av med din gamla dedikerade NAS, vad är det som inte riktigt funkar i den som gör att du går DIY route? eller är det bara att du "växt ur den" så du behöver fler drive bays?

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Såg du håller på att göra dig av med din gamla dedikerade NAS, vad är det som inte riktigt funkar i den som gör att du går DIY route? eller är det bara att du "växt ur den" så du behöver fler drive bays?

Dels att jag växt ur systemet. Sen vill jag kunna komma ner i förbrukning så gott det går. denna guide håller jag på att snegla på och kan bli något liknande. Plex gillar ju också intel mer än annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Är dealen fortfarande tillgänglig?

Det var privat, dök upp på Marketplace

Permalänk
Medlem
Skrivet av yompe:

Dels att jag växt ur systemet. Sen vill jag kunna komma ner i förbrukning så gott det går. denna guide håller jag på att snegla på och kan bli något liknande. Plex gillar ju också intel mer än annat

hade vart kul om du bör en bygg blogg eller något. Jonsbo N5 är riktigt fet låda. Tror den är i största laget för mig. Men man lär ju inte få slut på plats när man kör den

tror dock med så många diskar så blir det svårt att komma ner i låg idle, iaf ifall du har hög uptime (spinning) på dina diskar.

det där med att plex gillar intel mer än något annat har jag sett på många håll, men ofta ett par år gamla videos. Verkar som nyare AMD system skall kunna köra hardware transcoding på sina inbyggda GPU:er i Plex med. Tittar själv på ett AMD system med en 8600G processor (AM5 så man kan byta sen om man växer ur den). då jag tror jag klarar mig på 6 cores 12 threads ett ganska bra tag.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

hade vart kul om du bör en bygg blogg eller något. Jonsbo N5 är riktigt fet låda. Tror den är i största laget för mig. Men man lär ju inte få slut på plats när man kör den

tror dock med så många diskar så blir det svårt att komma ner i låg idle, iaf ifall du har hög uptime (spinning) på dina diskar.

det där med att plex gillar intel mer än något annat har jag sett på många håll, men ofta ett par år gamla videos. Verkar som nyare AMD system skall kunna köra hardware transcoding på sina inbyggda GPU:er i Plex med. Tittar själv på ett AMD system med en 8600G processor (AM5 så man kan byta sen om man växer ur den). då jag tror jag klarar mig på 6 cores 12 threads ett ganska bra tag.

Skulle nog kunna starta ett build när jag får chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Riktigt bra pris på en sån kopempetent maskin för att köra homelab på, kollade runt lite om jag kunde hintta matchande, men ser ut som det inte ligger något ute på 12th gen för det priset just nu. Det hade kunnat varat en idé att splitta på homelab och NAS om man fått en kompetent homelab dator för så lite.

Här är annonsen på Blocket

Här är länk till 2.5Gbe NIC som ska passa

Här är länk till fästet

😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymt hittat! Kontaktat annons ägaren redan. Hämtar imorgon ifall de är hemma.

Får jag denna för detta priset, så blir det homelab servern, så kör jag en mindre kraftfull dedikerad nas separat istället.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorbiten:

har kört jellyfin i en vm tidigare, utan grafikkort! gick bra även på telefonen vilket jag antar betyder att eventuell transcoding fungerade?

Så gott som alla telefoner, surfplattor, TV-apparater etc från 5+ år tillbaks har stöd för H.265, så transcoding är inte lika nödvändigt längre.
Är väl mest om man är på resande fot och vill kunna spara på surfpotten, eller om man har någon enhet som är kinkig med ljudcodecs t.ex.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB 3600c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Grymt hittat! Kontaktat annons ägaren redan. Hämtar imorgon ifall de är hemma.

Får jag denna för detta priset, så blir det homelab servern, så kör jag en mindre kraftfull dedikerad nas separat istället.

Nice, hoppas du blir nöjd. Min kommer från samma säljare på tisdag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det stämmer
Lycka till!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorbiten:

Det var väl inte riktigt tänkt som NAS chassi när det släpptes för över 10 år sen. Utan det var ju vanligare att man hade mycket lagringsutrymme lokalt på maskinen. Men ja i dagens mått mätt har det ju blivit ganska omodernt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Nice, hoppas du blir nöjd. Min kommer från samma säljare på tisdag...

Vart och hämtat den nu, jäklar vad liten den var.
Skall ladda bilen lite bara, så skall jag hem och testa koppla in den, sen beställa delar

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Vart och hämtat den nu, jäklar vad liten den var.
Skall ladda bilen lite bara, så skall jag hem och testa koppla in den, sen beställa delar

Nice! Vad blir det för delar? Ska du köra Proxmox? Jag har aldrig lekt med det så det blir spännande att se hur det funkar när jag väl får hem den…

Ska renovera ett hemmakontor till sommaren - funderar starkt på att köpa en liknande maskin för uteslutande game streaming.

Visa signatur