Problem med ljuddrivrutin

Permalänk
Medlem

Problem med ljuddrivrutin

Jag har precis byggt en ny rigg med bland annat: Msi B650 gaming plus wifi, och jag har något problem relaterat till ljudet.
Ljudet fungerar dock i både högtalare och headset, så det är något annat som är knas.

När jag kör DXdiag får jag följande felmeddelande: Fel: Det gick inte att hämta extra ljudinformation.

Jag kan inte heller starta PUBG, för att det vid start-up säger: Dsound.dll error.

När jag försöker installera nya druvrutiner för ljudet får jag förljande felmeddelande: An error (-5001 : 0x80070002) has occured while running the setup.
Please make sure you have finished andy previous setup and closed other applications. If the error still occurs, please contact your vendor:.

Jag har testat att installera om windows 11, att ta bort alla ljudenheter i enhetshanteraren, installera dom igen och uppdatera drivrutinerna via windows update.
Men problemen kvarstår.
Har också googlat en del, men hittar ingenting som hjälper mig vidare, så nu vänder jag mig hit.

Är det någon som har en aning om vad som kan vara fel - och vad jag kan göra åt det?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Jag har precis byggt en ny rigg med bland annat: Msi B650 gaming plus wifi, och jag har något problem relaterat till ljudet.
Ljudet fungerar dock i både högtalare och headset, så det är något annat som är knas.

När jag kör DXdiag får jag följande felmeddelande: Fel: Det gick inte att hämta extra ljudinformation.

Jag kan inte heller starta PUBG, för att det vid start-up säger: Dsound.dll error.

När jag försöker installera nya druvrutiner för ljudet får jag förljande felmeddelande: An error (-5001 : 0x80070002) has occured while running the setup.
Please make sure you have finished andy previous setup and closed other applications. If the error still occurs, please contact your vendor:.

Jag har testat att installera om windows 11, att ta bort alla ljudenheter i enhetshanteraren, installera dom igen och uppdatera drivrutinerna via windows update.
Men problemen kvarstår.
Har också googlat en del, men hittar ingenting som hjälper mig vidare, så nu vänder jag mig hit.

Är det någon som har en aning om vad som kan vara fel - och vad jag kan göra åt det?
Tack på förhand!

Var är högtalarna/hörlurarna inkopplade? I moderkortet eller frontpanelen? Fungerar ljudet rent generellt och ger ett felmeddelande eller har du inte ljud alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Var är högtalarna/hörlurarna inkopplade? I moderkortet eller frontpanelen? Fungerar ljudet rent generellt och ger ett felmeddelande eller har du inte ljud alls?

Högtalarna bak i moderkortet, hörlurarna fram. Allt ljud fungerar som det ska - det är bara att jag får dessa felmeddelanden. Och att PUBG inte kan starta pga det.
Jag vet inte om dom hänger ihop, men jag tänker att jag nämner allt jag har märkt av som är konstigt.

Permalänk

Har samma bekymmer med en dator med samma moderkort, windows 11 (har provat 22h2/23h2 samt 24h2, ingen skillnad).
Detta problem uppstår endast med spel som körs via Epic Launcher (Fortnite, Hell let loose) vad vi har märkt.
Övriga spel via Steam etc. är det inga problem med.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du installerat både chipset-drivrutiner och senaste ljud-drivrutiner?

Det råkar inte vara N-versionen av Windows?

Säkerställ också att du extraherar installationsprogrammet för Realteks drivrutiner innan du kör dem, istället för att köra det innifrån zip-filen som du laddat ner från MSI. Kan tydligen leda till det felmeddelandet du fick.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Jag antar att du installerat både chipset-drivrutiner och senaste ljud-drivrutiner?

Det råkar inte vara N-versionen av Windows?

Säkerställ också att du extraherar installationsprogrammet för Realteks drivrutiner innan du kör dem, istället för att köra det innifrån zip-filen som du laddat ner från MSI. Kan tydligen leda till det felmeddelandet du fick.

Det stämmer, N-version, förklara gärna varför det ska ha betydelse 😊
Senaste chipset-drivrutiner samt Realteks är installerade korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontforget:

Det stämmer, N-version, förklara gärna varför det ska ha betydelse 😊
Senaste chipset-drivrutiner samt Realteks är installerade korrekt.

Rörande N-versionen så såg jag några sökträffar som hävdade att de behövde installera något extra för att lösa problemet. Tyvärr var nerladdningslänken till Microsoft trasig så det framgick inte vad det var de länkade till.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Rörande N-versionen så såg jag några sökträffar som hävdade att de behövde installera något extra för att lösa problemet. Tyvärr var nerladdningslänken till Microsoft trasig så det framgick inte vad det var de länkade till.

Aha, tack för svar 😊

Permalänk
Skrivet av Zelian:

Men problemen kvarstår.

Tack på förhand!

Kör du PUBG via Epic Launcher?

Permalänk
Medlem

Jo, det är N-versionen jag kör. Ska testa att blåsa om allting en tredje gång nu och köra den utan N. En vän nämnde att N tydligen hade rykte om sig att kunna ge ett helvete med vissa ljudfiler och DirectX. Så ska testa det!

Men i övrigt, ja, jag har senaste drivrutinerna för allt

Återkommer med resultat senare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Jo, det är N-versionen jag kör. Ska testa att blåsa om allting en tredje gång nu och köra den utan N. En vän nämnde att N tydligen hade rykte om sig att kunna ge ett helvete med vissa ljudfiler och DirectX. Så ska testa det!

Men i övrigt, ja, jag har senaste drivrutinerna för allt

Återkommer med resultat senare idag.

Testa det här först:
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/media-feature-pac...

Skrivet av Microsoft:

På Windows 11 N: Välj Start-knappen och välj sedan Inställningar > Appar > Valfria funktioner. Välj Visa funktioner bredvid Lägg till en valfri funktion och välj sedan Media Feature Pack i listan över tillgängliga valfria funktioner.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Testade det igår - funkade inte. Fick felmeddelande i slutet på installationen.

Nu har jag formaterat disken igen, installerat windows (Utan N!!) och håller på att ladda ned PUBG.
Får inget felmeddelande i dxdiag nu iaf - men återstår att se ifall det fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Testade det igår - funkade inte. Fick felmeddelande i slutet på installationen.

Nu har jag formaterat disken igen, installerat windows (Utan N!!) och håller på att ladda ned PUBG.
Får inget felmeddelande i dxdiag nu iaf - men återstår att se ifall det fungerar...

Hade du gjort några andra ändringar i Windows? Jag minns att en polare hade mycket problem med diverse spel efter att ha tagit bort massa, vad han tyckte var, "bloat". Allt från Xbox-appen till diverse registerposter och andra regler.

Men ja, det lär lösa sig genom att sluta använda N-versionen av Windows.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nix, hade inte avinstallerat något alls. Det enda jag gjorde vara att tanka drivers, en ny webläsare och discord.
Jäkla märkligt problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Nix, hade inte avinstallerat något alls. Det enda jag gjorde vara att tanka drivers, en ny webläsare och discord.
Jäkla märkligt problem!

Problemet ligger i att spelet kräver funktioner som finns i det Mediapack jag länkade. Men eftersom du inte kunde installera det av någon anledning så blir det ju tokigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ny installation av Windows (Utan N!) löste problemet! Hurra!

Permalänk
Skrivet av Zelian:

Ny installation av Windows (Utan N!) löste problemet! Hurra!

Att ladda ner Mediapack + graphic pack löste även det problemet om man har/behåller Windows N 👍

Tack för hjälpen!