AI-funktioner leder inte till fler sålda Iphone

Permalänk
Melding Plague

AI-funktioner leder inte till fler sålda Iphone

Enligt en analytiker syns ingen effekt av ”Apple Intelligence” i Iphone-försäljningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Liten geografisk del som fått ta del av funktionerna hjälper ju inte heller till direkt.

Permalänk
Medlem

Jag tror dom som har årligen råd med nya Iphone också är dom som har levt tillräckligt länge för att åtminstone inte helt blint köpa nya hypes/gimmicks. Och dom som uppdaterar mer sällan så är ju knappast onboard AI så pass viktigt att man inte kan vänta ett eller två år till. Det finns ju redan tillgängligt via andra aktörer.

Permalänk

Jag minns 3G motståndet som det vore igår. En 3G mobil kom dock med en drös nackdelar. Ai mobil så får man det på köpet. Apples Ai har dock försenas rejält. Jag tror på mycket på Ai på mobil där användaren inte ens vet om att den använder Ai.

T.ex jag väntar på bussen och tar upp min bussapp för att se tider. Denna App borde ha som default varifrån och vart jag vill resa, det är inte alls svårt att gissa rätt baserat på vad jag brukar göra. Nu när jag väljer från en viss hållplats till centrum så får jag välja vilken centrum för vilken stad. Ja, allt en Ai gör går koda manuellt. Men Ai kan lösa det enklare.

Så min åsikt är vi får ge Ai lite mer tid. Detta gäller speciellt Apples Ai då den har blivit försenad så få använder den. Det tog för övrigt en j-vla tid innan folk började använde det där ”onödiga” 3G nätet.

Permalänk
Medlem

Fortfarande väldigt begränsade AI-funktioner på iPhone och iPad inom EU.

Finns det ens här idag utan en massa workarounds?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Fortfarande väldigt begränsade AI-funktioner på iPhone och iPad inom EU.

Finns det ens här idag utan en massa workarounds?

Nej.

Permalänk
Medlem

Jag har "AI-funktioner" i min S24. Det var en kul gimmick att prova i ett par dagar. Kunde inte bry mig mindre om dem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror på mycket på Ai på mobil där användaren inte ens vet om att den använder Ai.

Den gruppen lär vara rätt omfattande... "allt bara funkar, helt automagiskt" o gratis också, skitsmidigt juh...

Personligen tillhör jag den betydligt mindre gruppen som aktivt motverkar att min teknik i allmänhet och min telefon i synnerhet blir "smart", eftersom jag tänker aningen längre än den stora fårskocken som bara jublar över att allt är smidigt, automagiskt och gratis.
Jag inser att priset är betydligt högre än vad jag är villig att betala

Jag gör istället allt jag kan för att hålla min telefon så "dum" som det bara går t.ex genom att stänga av alla funktioner som kartlägger mitt beteende och rörelsemönster. Jag använder inte heller tjänster ifrån "Big-tech" så som t.ex Google, Apple, Microsoft eller Meta för att nämna de värsta...
Jag vill dock tro att någon form av kollektivt uppvaknande är i sin linda när det gäller just detta, man hör o läser mer o mer om t.ex algoritmer och filterbubblor även i gammelmedia. Företag säljer och missbrukar användardata hit o dit... Folk överlag börjar inse att det är något att fundera på.

Att då i det läget komma o försöka "sälja in" AI som funktion till den breda massan lär bli ett jobb i uppförsbacke, speciellt när folk i allmänhet inte ens riktigt förstår vad det är, eller vad det kan göra.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

AI-funktionernas faktiska värde åsido, så är inte Apple ensamma om dem. Kan konkurrensen erbjuda samma sak, så blir de ju av naturliga skäl ingen avgörande anledning att välja iPhone framför något annat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Den gruppen lär vara rätt omfattande... "allt bara funkar, helt automagiskt" o gratis också, skitsmidigt juh...

Personligen tillhör jag den betydligt mindre gruppen som aktivt motverkar att min teknik i allmänhet och min telefon i synnerhet blir "smart", eftersom jag tänker aningen längre än den stora fårskocken som bara jublar över att allt är smidigt, automagiskt och gratis.
Jag inser att priset är betydligt högre än vad jag är villig att betala

Jag gör istället allt jag kan för att hålla min telefon så "dum" som det bara går t.ex genom att stänga av alla funktioner som kartlägger mitt beteende och rörelsemönster. Jag använder inte heller tjänster ifrån "Big-tech" så som t.ex Google, Apple, Microsoft eller Meta för att nämna de värsta...
Jag vill dock tro att någon form av kollektivt uppvaknande är i sin linda när det gäller just detta, man hör o läser mer o mer om t.ex algoritmer och filterbubblor även i gammelmedia. Företag säljer och missbrukar användardata hit o dit... Folk överlag börjar inse att det är något att fundera på.

Att då i det läget komma o försöka "sälja in" AI som funktion till den breda massan lär bli ett jobb i uppförsbacke, speciellt när folk i allmänhet inte ens riktigt förstår vad det är, eller vad det kan göra.

Man loggas till den förbannelse idag. Jag kommer inte ens i min bostad utan hyresvärden har detta i dens passerlogg. Det känns lite sådär. Men då loggar jag själv också för att ha en egen loggdata som skulle kunna visa annat.

Sedan aktiverar jag allt på mina Appleeheter och dessa är både säkrare samt att jag inte har något speciellt på dem.

Ai kommer gå trögt, det mesta kommer upplevas som roligt för stunden. Jag har sett många tekniker som folk har argumenterat emot som fönsterhissar i bil, kunna surfa och ta foto från mobiltelefonen etc. Det har tagit många år innan folk har ändrat sig, Ai kommer också ta mycket tid.
Även bränsleinsprutning på bil argumenteras det emot, folk skrattade och sa att dessa bilar blir ej roliga att servera om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Den tankebubblan kan jag lova spricker när du pratar med ”vanligt folk”.
Människor i grupp är det mest korkade fenomenet som finns och följer strömmen - det krävs något radikalt för att den strömmen ska ändra kurs och där är vi inte än…

Jag håller annars med dig, men jag tror att lägga någon som helst tillit på att den stora massan ska förhindra att något sker eller blir mäkta värre än vad det redan är får nog anses vara snudd på naivt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Stängde av alla AI grejer på min Android. Så jävla meningslöst.

Permalänk
Medlem

Tror detta är den minst förvånande nyheten 2025 än så länge.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Jag har avaktiverat all AI skit på min oneplus 12. Ser ingen nytta med det förutom att dela data med kineserna och högre batterianvändning

Är utvecklare själv och använder chatgpt lite i jobbet men ser inte poängen med att baka in det i telefonens OS.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Känner ingen som blir genuint hypad av AI till olika prylar och då jobbar jag ändå som utvecklare och känner en hel del tech intresserade.

Permalänk
Medlem

En stor anledning tror jag är att de redan sålt AI till kunderna en gång (Siri/Bixby) och det var inte imponerande. Nu måste de lyckas övertala tekniskt ointresserade kunder att denna gången är det verkligen verkligen AI.

Permalänk
Medlem

Well no shit...

50% av användarna tycker det är coolt i 3-5 veckor sen kommer 99% av dom helt glömma bort funktionen och röra den en gång per år..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tror många är väldigt trötta på funktioner som inte efterfrågas och som i det här fallet dessutom antagligen innebär ytterligare ett sätt för företag att genomföra datainsamling om ens vanor osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well no shit...

50% av användarna tycker det är coolt i 3-5 veckor sen kommer 99% av dom helt glömma bort funktionen och röra den en gång per år..

Hade Siri kunnat använda detta på något vis så hade man ju kanske använt det på en iPhone.
Men nu är hon dummare än tåget och kan inte ens svara på de enklaste frågorna, och när dessutom Apple har indirekt erkänt att Siri visst lyssnar på dina samtal så dalar intresset ännu mera antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder chatGPT på min nya Pixel 9 Pro XL på samma sätt som jag använder appen på min Galaxy S20 FE. I övrigt är efterbehandlingen av de bilder tagna med pixeln alldeles för aggressiva. Men den sortens funktioner har funnits i evigheter innan det började kallas AI. Magiskt suddgummi är rätt värdelöst. Har hittills aldrig behövt använda det. Och när jag väl provat för prövandets skull så har det funkat dåligt. Video boost som kommer med pixeln påstår telefonen själv att det ska funka trots att man har backup till Google photos avstängt. Men det korta svaret är att det inte alls fungerar. Det är en scam till att försöka få folk att betala för molnlagring. När Google photos gratislagring blir full, så blir telefonen typ oanvändbar skulle jag tro utan att köpa mer lagring i molnet. Så vill inte chansa att ha det på. Och frigör man utrymme i molnet så raderas det man har i telefonen. Helt värdelöst.

Vad är det som säger att Apple inte hade sålt färre telefoner om de inte hade sin AI-marknadsföring? Det är som sagt inget folk vill betala för oavsett. Det jag kan tänka mig att betala för är bättre optik, större sensor och högre kvalitet vid hög zoom. Typ 50x eller mer. Känner redan att jag vuxit ur min Pixel på bara några veckor. Vill ha Vivo x100 Ultra eller bättre. Och det verkar det inte finnas någon tillverkare som erbjuder. Sen vill jag ha möjlighet att tweaka efterbehandlingen som telefonen automatiskt justerar. Pixeln känns generationer efter i det avseendet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Apple kändes stressade över att få ut AI snabbt och jag tycker det märks av. Av de funktionerna jag har sett på YT så ser det riktigt haffsigt ut och funktionerna är inte ens speciellt användbara. Vi är väl dock i den fasen av AI där allt ska testas och i slutändan kanske vi får ut 5% nyttiga och värdefulla funktioner.

Halvt OT men IOS är inte vad det en gång var. Jag upplever det mycket mindre stabilt än back in the days. Om det är för att AI tar resurser vet jag inte men det låter ju ganska troligt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag minns 3G motståndet som det vore igår. En 3G mobil kom dock med en drös nackdelar. Ai mobil så får man det på köpet. Apples Ai har dock försenas rejält. Jag tror på mycket på Ai på mobil där användaren inte ens vet om att den använder Ai.

T.ex jag väntar på bussen och tar upp min bussapp för att se tider. Denna App borde ha som default varifrån och vart jag vill resa, det är inte alls svårt att gissa rätt baserat på vad jag brukar göra. Nu när jag väljer från en viss hållplats till centrum så får jag välja vilken centrum för vilken stad. Ja, allt en Ai gör går koda manuellt. Men Ai kan lösa det enklare.

Så min åsikt är vi får ge Ai lite mer tid. Detta gäller speciellt Apples Ai då den har blivit försenad så få använder den. Det tog för övrigt en j-vla tid innan folk började använde det där ”onödiga” 3G nätet.

Står jag och väntar på bussen vet jag redan när nästa går med de elektoniska tavlor som finns vid busshållplatsen. Så när hemsidan för bussarna plockas upp (det här är ju så pass enkel info att nån jävla app inte alls behövs) så är det för att se hur en anknytning ligger till och var skall jag byta, det finns ofta flera alternativ och som van att åka med kommunala komunikationer så har man av erfarenhet vetskapen i hur man skall åka för att resan skall bli så effektiv som möjligt för mina behov och det är nödvändigtvis inte på samma sätt som senaste eller ens gången innan dess och definitivt inte som alla andra. Det är inte AI som behövs utan tankeläsning.

3G motståndet är inget jag känner igen, men det beror väl på ens umgänge...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Känns ju inte som AI behövs för att hämta platsinfo och spara en del info om vilka resor man brukar göra.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Hade Apple tagit betalt för det hade det blivit en måste ha grej för alla som lever i Apple modet. Oavsett hur dåligt det fungerat hade det tagits emot som världens bästa AI.

Permalänk
Medlem

Man loggas till den förbannelse idag. Jag kommer inte ens i min bostad utan hyresvärden har detta i dens passerlogg. Det känns lite sådär. Men då loggar jag själv också för att ha en egen loggdata som skulle kunna visa annat.

Sedan aktiverar jag allt på mina Appleeheter och dessa är både säkrare samt att jag inte har något speciellt på dem.

Ai kommer gå trögt, det mesta kommer upplevas som roligt för stunden. Jag har sett många tekniker som folk har argumenterat emot som fönsterhissar i bil, kunna surfa och ta foto från mobiltelefonen etc. Det har tagit många år innan folk har ändrat sig, Ai kommer också ta mycket tid.
Även bränsleinsprutning på bil argumenteras det emot, folk skrattade och sa att dessa bilar blir ej roliga att servera om några år.

Har ni låscylinder vilket ni bör ha så är det ju lätt att komma ifrån loggandet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dingan:

Tror många är väldigt trötta på funktioner som inte efterfrågas och som i det här fallet dessutom antagligen innebär ytterligare ett sätt för företag att genomföra datainsamling om ens vanor osv..

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Men nu är hon dummare än tåget och kan inte ens svara på de enklaste frågorna, och när dessutom Apple har indirekt erkänt att Siri visst lyssnar på dina samtal så dalar intresset ännu mera antar jag.

Jag brukar aldrig försvara företag och är alltid på konsumentens sida, men här måste jag faktiskt flika in och säga att det inte riktigt stämmer. Att Apple förlikade och betalar ut pengar i grupptalan som var i USA innebär inte att dom indirekt har erkänt det, även om det ofta används på det sättet.

https://www.apple.com/newsroom/2025/01/our-longstanding-priva...

Men sen väljer man förstås själv vad man vill tro. Jag tycker att Apple gör mycket konstigt och snackar mycket skit ibland, men just när det gäller det här så tror jag på Apple.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag väntar på iPhold

Permalänk
Medlem

Misstaget är att annonsera ut det till en model som fick det efter releasen, samt att det inte släpptes över hela världen.

Borde ha släppts samtidigt som modellen och överallt.

Permalänk
Medlem

Intressant med tanke på hur universal tilltron är till att alla pengar som bokstavligen kastas på AI ska återbetala sig.

Kommer aldrig att ske, men det kanske borde ringa en varningsklocka hos Apple, Google, Microsoft m.fl.