Hej!
Har problem med en fläkt som låter i en hemmabygd dator. Jag har inte byggt den själv utan har köpt den på blocket av en kille i somras. Den fungerar klockrent och är snabb och tyst för ändamålet.
Självklart förstår jag att datorn måste hållas så dammfri som möjligt och jag använder luftspray för att rensa fläktarna. I förra veckan började dock en fläkt att skramla och låta och till och från så har den tystnad. I går kväll gick den igång igen. Ibland låter det som något är löst? Jag är kunnig på datorer men ett hemmabygge har jag ingen större kunskap om. Idag har jag monterat loss den och gått ut på balkongen och blåst rent ordentligt. Och när jag startade upp den så öppnade jag med F1 för att kolla. men i och med att jag inte har någon kunskap om bios mm så vet jag inte riktigt vad jag håller på med. Körde dock en optimering av fläktarna och ändrade inställningen till speldator. Nu har fläkten tystnat (peppar peppar) men är rädd att den ska börja låta igen. Och behöver då tips om vad jag kan göra?
Detta är info från säljaren:
Operativsystem: Windows 10
Skärm: 24 tum AOC
Processor: intel core i5 4 kärnor
Processorkylare:
Moderkort:Asus strix gaming k1
Minne: 16gb, 4x4 gb corsair vengance
Grafikkort: asus geforce gtx 770 directcu2
SSD/Hårddisk: 1tb+250gb
Nätaggregat:corsair tx 850 m
Chassi:
Övriga komponenter: 4 fläktar