Hjälp med fläkt på egenbyggd (ej jag själv) dator

Permalänk

Hjälp med fläkt på egenbyggd (ej jag själv) dator

Hej!
Har problem med en fläkt som låter i en hemmabygd dator. Jag har inte byggt den själv utan har köpt den på blocket av en kille i somras. Den fungerar klockrent och är snabb och tyst för ändamålet.
Självklart förstår jag att datorn måste hållas så dammfri som möjligt och jag använder luftspray för att rensa fläktarna. I förra veckan började dock en fläkt att skramla och låta och till och från så har den tystnad. I går kväll gick den igång igen. Ibland låter det som något är löst? Jag är kunnig på datorer men ett hemmabygge har jag ingen större kunskap om. Idag har jag monterat loss den och gått ut på balkongen och blåst rent ordentligt. Och när jag startade upp den så öppnade jag med F1 för att kolla. men i och med att jag inte har någon kunskap om bios mm så vet jag inte riktigt vad jag håller på med. Körde dock en optimering av fläktarna och ändrade inställningen till speldator. Nu har fläkten tystnat (peppar peppar) men är rädd att den ska börja låta igen. Och behöver då tips om vad jag kan göra?

Detta är info från säljaren:

Operativsystem: Windows 10
Skärm: 24 tum AOC
Processor: intel core i5 4 kärnor
Processorkylare:
Moderkort:Asus strix gaming k1
Minne: 16gb, 4x4 gb corsair vengance
Grafikkort: asus geforce gtx 770 directcu2
SSD/Hårddisk: 1tb+250gb
Nätaggregat:corsair tx 850 m
Chassi:
Övriga komponenter: 4 fläktar

Permalänk
Medlem

Är det bara en fläkt? Köp en ny o byt ut den.
Du kunde ju uppenbarligen skruva ut den o blåsa rent. Så du kan du oxå byta ut den själv mot en ny. Ingen mening med att försöka laga en fläkt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

För att vara extra tydlig, är det datorn eller bara fläkten du har blåst ren?
Visa bild på vilken fläkt det är så kan du säkert få hjälp att hitta en ny du kan byta med.

Permalänk
Skrivet av Pake:

För att vara extra tydlig, är det datorn eller bara fläkten du har blåst ren?
Visa bild på vilken fläkt det är så kan du säkert få hjälp att hitta en ny du kan byta med.

Tack! Detta är fläkten och det var hela lådan jag blåste ur

Permalänk
Skrivet av bettanboop:

Hej!
Har problem med en fläkt som låter i en hemmabygd dator. Jag har inte byggt den själv utan har köpt den på blocket av en kille i somras. Den fungerar klockrent och är snabb och tyst för ändamålet.
Självklart förstår jag att datorn måste hållas så dammfri som möjligt och jag använder luftspray för att rensa fläktarna. I förra veckan började dock en fläkt att skramla och låta och till och från så har den tystnad. I går kväll gick den igång igen. Ibland låter det som något är löst? Jag är kunnig på datorer men ett hemmabygge har jag ingen större kunskap om. Idag har jag monterat loss den och gått ut på balkongen och blåst rent ordentligt. Och när jag startade upp den så öppnade jag med F1 för att kolla. men i och med att jag inte har någon kunskap om bios mm så vet jag inte riktigt vad jag håller på med. Körde dock en optimering av fläktarna och ändrade inställningen till speldator. Nu har fläkten tystnat (peppar peppar) men är rädd att den ska börja låta igen. Och behöver då tips om vad jag kan göra?

Detta är info från säljaren:

Operativsystem: Windows 10
Skärm: 24 tum AOC
Processor: intel core i5 4 kärnor
Processorkylare:
Moderkort:Asus strix gaming k1
Minne: 16gb, 4x4 gb corsair vengance
Grafikkort: asus geforce gtx 770 directcu2
SSD/Hårddisk: 1tb+250gb
Nätaggregat:corsair tx 850 m
Chassi:
Övriga komponenter: 4 fläktar

genrellt en skramlande fläkt brukar betyda slutkört fläktlager aka fläktrotorn vibrerar i glappet på lagret och den är dax att byta ut.

med tanke på åldern på komponenterna (baserat på grafikkortet och fyrkärnig processor som nog inte varit aktuellt senaste 7-10 åren iaf) så gissar jag att även fläkten troligen har bortåt 10-15 nånting på nacken vid detta laget.

dessa brukar funka bra som ersättare välj prisklass och utseende efter smak.
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4814030,5949463,4990...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

genrellt en skramlande fläkt brukar betyda slutkört fläktlager aka fläktrotorn vibrerar i glappet på lagret och den är dax att byta ut.

med tanke på åldern på komponenterna (baserat på grafikkortet och fyrkärnig processor som nog inte varit aktuellt senaste 7-10 åren iaf) så gissar jag att även fläkten troligen har bortåt 10-15 nånting på nacken vid detta laget.

dessa brukar funka bra som ersättare välj prisklass och utseende efter smak.
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4814030,5949463,4990...

Tack så mycket!

Permalänk

Hej igen, en föjdfråga,i och med att jag är helt novis i detta så frågar jag. Det är i princip bara att byta ut den, dra ut strömkabeln, skruva loss den och sätta dit den nya? Ska nämligen ut idag och köpa en ny och har kollat på lite Youtube videos.

Permalänk

Nått liknande det du säger troligen.

Dock troligt att du inte behöver skruva loss något alls och fläkten bara sitter där med typ en bracket av nå slag som man hakar fast i kylartornet men fästningen kan variera lite beroende på vilken kylare det handlar om.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack snälla för snabbt svar!