Konstiga problem med olika spel/program, vad kan ha varit felet?

Permalänk
Medlem

Konstiga problem med olika spel/program, vad kan ha varit felet?

Själva problemet/felet är redan löst, genom att jag efter 4 dagar kom på att göra det långsökta försöket att starta om internet-routern (det kändes som en långsökt lösning då problemet visade sig på så konstiga vis). Jag skriver denna tråd för att höra om någon kunnig har en gissning vad felet var. Så den som inte vill läsa lite meningslöst snurrigt babbel kan hoppa över detta

Det handlar om en modern dator i bra skick, med Windows 11.
Problemet visade sig i helt olika spel och program:

När jag skulle ansluta till ett interface lokalt i Chrome webbläsaren gick det otroligt segt, och man tappade uppkopplingen (endast till lokala interface ej till hela internet) till detta om man inte använde just detta Chrome-fönster på några minuter, så den fick återansluta. Vanligtvis fungerar detta interface blixtsnabbt.
All annan internet surfning i Chrome fungerade bra som vanligt.

I ett spel på Steam startade spelet, men kom inte in i huvudmenyn; När man tryckte på en knapp för att komma till huvudmenyn snurrade bara en ikon sedan hände inget, men man kunde trycka på knappen igen med samma resultat. Upplevde det som att spelet försökte ladda eller få kontakt med nätet med "timed out".
Medan ett annat liknande online Steam-spel fungerade som vanligt (jag förstår att spelen inte fungerar likadant bara för att man startar dem via Steam, men ändå).

Ett annat spel som är helt fristående från Steam var också otroligt segt men fungerade, det tog 1 minut för spelet att bara öppna spelets "launcher" och få kontakt. Och allt i spelets menyer tog väldigt lång tid att ladda så fort spelet verkade försöka ladda något från nätet (liknande som problemet i Chrome även fast det laddade lokalt), som till exempel köpa något från spelets "traders" eller "market". Att spela inne i själva spelet gick dock utan problem.

Andra liknande spel fungerade bra som vanligt, både i Steam och fristående.

Jag märkte inte några fel med andra enheter än denna dator, men provade inte dessa spel osv heller.
Som sagt fungerade allt igen direkt efter att jag startade om internet-routern.
Vad kan dessa konstiga fel berott på? Kan någon port eller liknande "hakat upp sig" så routern tog tid på sig att genomföra varje förfrågan och "timed out" så fort man inte använde detta på några få minuter eller liknande?

Det skulle som sagt bara vara intressant att höra från någon kunnig vad som gissningsvis kan ha varit felet, så kanske man kan ha förståelse och fixa något liknande problem i framtiden.

Permalänk
Medlem

För varje uppkoppling från en klient genom routern skall den hålla reda på vilken server och port den är kopplad till.
Så denna tabell kan bli rätt stor och om några inte rensas ut som de ska så växer den hela tiden.
En omboot nollställer den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

För varje uppkoppling från en klient genom routern skall den hålla reda på vilken server och port den är kopplad till.
Så denna tabell kan bli rätt stor och om några inte rensas ut som de ska så växer den hela tiden.
En omboot nollställer den.

Okej, intressant att höra vad som kan ha varit orsaken Kan de program/spel/funktioner i spelen som hade problem använt samma "tabell" eller liknande, och det orsakade att just detta fick problem medan allt annat fungerade som vanligt?
Kan det vara bra att starta om sin internet-router ibland, eller är det helt onödigt om allt verkar fungera?

Permalänk
Medlem

Har du haft routern länge?
Att rekommendera är att ha schemalagd omstart en gång per vecka eller månad. Jag själv kör varje måndag 4:00

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Att rekommendera är att ha schemalagd omstart en gång per vecka eller månad. Jag själv kör varje måndag 4:00

En klassisk workaround för billigt skräp. Fungerar ju dock, det får man ändå säga.

En router med vettig mjukvara klarar oftast utan problem att rulla i flera år utan omstart. Sedan är det ju givetvis så att man kanske ändå startar om den vid eventuella OS/firmware-uppdateringar, att att behöva göra det av andra anledningar indikerar enligt mig att det är en dålig produkt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Komplettera gärna med märke/modell på router.

Hur många enheter körs på den? Varav trådat/Wifi?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag har haft denna router cirka 1,5 år. Har bara ofrivilligt startat om den ett fåtal gånger då strömmen gått eller liknande, men har inte märkt några problem heller.
Förutom att det har ibland varit konstiga "krascher" i stream'ad video senaste månaderna, då video-feed stannat upp, sen laggar som ett bildspel när det kommer igång igen, och man får ladda om webbsidan för att det ska gå normalt igen. Det har aldrig hänt förut. Jag har dock antagit att det är nåt mjukvaru-problem eller webbsidan.
Men mycket möjligt att detta också blivit bra sen jag startade om routern, har inte tänkt på det, men tror inte problemet uppkommit sedan omstart.
Dock låter det vettigt att starta om routern minst 1 gång per månad, ska börja göra det!

Skrivet av mrTLU:

Komplettera gärna med märke/modell på router.

Hur många enheter körs på den? Varav trådat/Wifi?

Det är bara någon billig router från internet leverantören. Jag skrev inte med det då problemet redan var löst och frågan var mer allmänn. Kommer nog köpa en bättre router framöver, men låtit denna rulla eftersom allt fungerat bra (tills förra veckan ).
Kör bara 2 datorer och några smågrejer på routern, så inte särskilt mycket inkopplat.