Konstiga problem med olika spel/program, vad kan ha varit felet?
Själva problemet/felet är redan löst, genom att jag efter 4 dagar kom på att göra det långsökta försöket att starta om internet-routern (det kändes som en långsökt lösning då problemet visade sig på så konstiga vis). Jag skriver denna tråd för att höra om någon kunnig har en gissning vad felet var. Så den som inte vill läsa lite meningslöst snurrigt babbel kan hoppa över detta
Det handlar om en modern dator i bra skick, med Windows 11.
Problemet visade sig i helt olika spel och program:
När jag skulle ansluta till ett interface lokalt i Chrome webbläsaren gick det otroligt segt, och man tappade uppkopplingen (endast till lokala interface ej till hela internet) till detta om man inte använde just detta Chrome-fönster på några minuter, så den fick återansluta. Vanligtvis fungerar detta interface blixtsnabbt.
All annan internet surfning i Chrome fungerade bra som vanligt.
I ett spel på Steam startade spelet, men kom inte in i huvudmenyn; När man tryckte på en knapp för att komma till huvudmenyn snurrade bara en ikon sedan hände inget, men man kunde trycka på knappen igen med samma resultat. Upplevde det som att spelet försökte ladda eller få kontakt med nätet med "timed out".
Medan ett annat liknande online Steam-spel fungerade som vanligt (jag förstår att spelen inte fungerar likadant bara för att man startar dem via Steam, men ändå).
Ett annat spel som är helt fristående från Steam var också otroligt segt men fungerade, det tog 1 minut för spelet att bara öppna spelets "launcher" och få kontakt. Och allt i spelets menyer tog väldigt lång tid att ladda så fort spelet verkade försöka ladda något från nätet (liknande som problemet i Chrome även fast det laddade lokalt), som till exempel köpa något från spelets "traders" eller "market". Att spela inne i själva spelet gick dock utan problem.
Andra liknande spel fungerade bra som vanligt, både i Steam och fristående.
Jag märkte inte några fel med andra enheter än denna dator, men provade inte dessa spel osv heller.
Som sagt fungerade allt igen direkt efter att jag startade om internet-routern.
Vad kan dessa konstiga fel berott på? Kan någon port eller liknande "hakat upp sig" så routern tog tid på sig att genomföra varje förfrågan och "timed out" så fort man inte använde detta på några få minuter eller liknande?
Det skulle som sagt bara vara intressant att höra från någon kunnig vad som gissningsvis kan ha varit felet, så kanske man kan ha förståelse och fixa något liknande problem i framtiden.