Microsoft bekräftar bugg i Bitlocker

Permalänk
Melding Plague

Microsoft bekräftar bugg i Bitlocker

Omöjligt att ändra inställningar för Bitlocker tills Microsoft släpper en fix.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och detta, kära Sweclockare, är varför man undviker Microsofts krypteringslösningar som pesten. Eller för all del, helt undviker Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Och detta, kära Sweclockare, är varför man undviker Microsofts krypteringslösningar som pesten. Eller för all del, helt undviker Windows 11.

som om det inte finns buggar i andra system.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Suck, dessa barnsliga inlägg hela tiden... väx upp någon gång!
En bugg som kan fixas överskuggar inte på långa vägar mervärdet som Windows 11 erbjuder i form av användarvänlighet och programutbud som i många fall överträffar andra alternativ. Är det konstigt att det uppstår buggar? Tror du inga andra system har buggar?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

En bugg som kan fixas överskuggar inte på långa vägar mervärdet som Windows 11 erbjuder i form av användarvänlighet och programutbud som i många fall överträffar andra alternativ. Är det konstigt att det uppstår buggar? Tror du inga andra system har buggar?

Japp Windows 11 är ett ämne som man gnällt sönder här på Swec typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Så din plan för framtiden är vadå? Hoppa över till apple? Installera Linux? Fortsätta att köra ett os även när det inte kommer några fler säkerhetsuppdateringar (på ämnet vad man skall undvika...) och hoppas att windows 12 kommer att lösa alla problem? Eller kanske windows 13? 14?

Eller kommer du sluta med att du når acceptans och installerar 11:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Like it or not, det säger mer om Windows 11 än Swec.
Det gnälls om W11 överallt, i mer proportioner än andra operativsystem.

Pyttemjuk får göra bättre med 12an helt enkelt.

Nu kör jag förvisso W11 av tvång, men undvikit att uppdatera till 24H2 av andra skäl (prestandaförluster).

Det känns lustigt när många är tvingade till Windows pga. spelmarknaden och var och varannan uppdatering i 11an än så länge påverkar spelupplevelsen negativt på ett eller annat sätt. Klart det blir gnäll

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSkills:

Like it or not, det säger mer om Windows 11 än Swec.
Det gnälls om W11 överallt, i mer proportioner än andra operativsystem.

Pyttemjuk får göra bättre med 12an helt enkelt.

Nu kör jag förvisso W11 av tvång, men undvikit att uppdatera till 24H2 av andra skäl (prestandaförluster).

Det känns lustigt när många är tvingade till Windows pga. spelmarknaden och var och varannan uppdatering i 11an än så länge påverkar spelupplevelsen negativt på ett eller annat sätt. Klart det blir gnäll

Mja, folk som vill gnälla eller har problem hörs mycket, mycket mer än de som inte har problem. Det är många med Windows 11 där det fungerar alldeles utmärkt men vi hörs mycket mindre. Jag skulle gärna ha en omröstning här på forumet om hur många som har problem vs inte har problem med Windows 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

har win 11 pro och jag läste att bitlocker är valbart och aktiveras inte av sig själv?
jag upptäckte dock efter några dagar med w11 att helt plötsligt så var bitlocker aktiverad, jag kunde dock deaktivera den.
men tyckte att de var lite väl skumt att det var aktiverad av sig själv.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Alla system har buggar av olika slag. Stora skillnaden är att dessa är betydlig lättare att undvika i andra operativsystem.

Kör exempelvis en nyare kernel i Ubuntu 24.04.1 LTS än vad som supportas officiellt, då just jag fick problem med 6.8:an.

I Windows sker tyvärr väldigt mycket "automagiskt" och vi som användare är ofta i händerna på Microsoft.

Som exempel vill Windows 11 tvångsuppdatera min BIOS på min Dell-laptop, där jag just dualbootar Ubuntu och Windows 10.

11:an gästbootade jag enbart från en extern SSD, men direkt visade Microsoft hue de totalt ignorerar mina egna val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Skrivet av Dr.Mabuse:

Skrivet av pt96hni:

Ja, håller med er. Jag har haft mer problem i Linux än i Windows 11 eller 10:an

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Som exempel vill Windows 11 tvångsuppdatera min BIOS på min Dell-laptop, där jag just dualbootar Ubuntu och Windows 10.

Jag har för mig att det finns en inställning i BIOS:en om man vill tillåta uppdatering via Windows. Det finns i alla fall på HP datorer och har för mig att Dell har något liknande. Har du kollat BIOS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag börjar mer och mer känna att windows 10 var peak windows och det kommer inte bli bättre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle gärna ha en omröstning här på forumet om hur många som har problem vs inte har problem med Windows 11

Kanske kan börja med en omröstning om vad datorerna används till.

Rätt stor skillnad på att surfa på Aftonbladet, spela AAA-spel, köra Office-paketet eller jobba som fullstack-utvecklare.

Själv använder jag exempelvis främst Windows till att uppdatera firmware i prylar som stöds dålig av Linux eller macOS. Även program för att modda spel och spelkonsoler funkar bäst i Windows (dock ej Windows 11).

Allt annat jag gör på datorn fungerar ofta bättre i Linux eller macOS för mig.

På jobbet hade alla klarat sig med Chromebooks, då all utveckling sker på VDI:er i Windows 10. Windows 11 som vi har på klientdatorerna skapar mest huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

jag börjar mer och mer känna att windows 10 var peak windows och det kommer inte bli bättre än så.

Jag tycker att man märker en attitydskillnad mellan operativsystemen.

Windows 10 kom när man försökte vinna marknadsandelar genom att göra en så bra produkt som möjligt.

Windows 11 kommer med attityden "fuck you, ni har inga alternativ ändå och nu ska vi maximera vinst på er"

Permalänk
Medlem

Oavsett operativsystem - krypterar ni era diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har för mig att det finns en inställning i BIOS:en om man vill tillåta uppdatering via Windows. Det finns i alla fall på HP datorer och har för mig att Dell har något liknande. Har du kollat BIOS?

Finns ingen sådan funktion i min version. Måste nog uppdatera BIOS för att kunna blockera uppdateringen, så det är lite av moment 22.

Utmaningen ligger i att nyare BIOS-versioner gör datorn betydligt långsammare då möjligheten till undervoltning (tack vare Plundervolt) blockeras.

Även med rätt inställningar i BIOS, så verkar Windows ignorera det helt om man ska tro på denna tråden:
https://www.dell.com/community/en/conversations/xps-desktops/...

Räcker med att en BIOS-uppdatering slog ut Thunderbolt-portarna på min XPS vid manuell uppdatering. Vill inte riktigt riskera att Windows ska göra datorn obrukbar "automagiskt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

För mig, nej. Du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

Absolut inte. Det är en helt meningslös ritual som huvudsakligen utförs av paranoida foliehattar, vilket endast garanterar 100% dataförlust på längre sikt.

Privatpersoner som krypterar sina diskar borde snarare regelmässigt bli föremål för en IT-forensisk undersökning, om samhället hade funkat som det skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och vad säger du när Microsoft totalt låser dig ute ur ditt OS på din dator på grund av en bugg med en uppdatering totalhavererar Bitlocker och OS:et inte kan boota?

Skrivet av filbunke:

Så din plan för framtiden är vadå? Hoppa över till apple? Installera Linux? Fortsätta att köra ett os även när det inte kommer några fler säkerhetsuppdateringar (på ämnet vad man skall undvika...) och hoppas att windows 12 kommer att lösa alla problem? Eller kanske windows 13? 14?

Eller kommer du sluta med att du når acceptans och installerar 11:an?

Har 11:an på en burk och sitter och suckar dagligen över hur irriterande dåligt det är. Sitter dagligen och önskar att jag kan nedgradera till 10:an. Satt givetvis med samma åsikter när 95, 98, 98SE, XP, ME (aldrig på mina burkar), 7:an, 8:an och 10:an kom. Så vad tror du? 2000 var det enda OS från Microsoft som jag personligen varit nöjd med.

Svar på § 1.1 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Finns ingen sådan funktion i min version. Måste nog uppdatera BIOS för att kunna blockera uppdateringen, så det är lite av moment 22.

Utmaningen ligger i att nyare BIOS-versioner gör datorn betydligt långsammare då möjligheten till undervoltning (tack vare Plundervolt) blockeras.

Ah, synd! När jag Googlar om att blockera BIOS updates via Windows update så hittade jag detta, har du den inställningen i BIOS?

Även en Reddit tråd tar upp denna inställning https://www.reddit.com/r/Dell/comments/18iol4a/anyone_know_ho...

För mig har BIOS uppdatering på min dell dator legat som optional update btw

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En till för 24H2 alltså, not surprised

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Absolut inte. Det är en helt meningslös ritual som huvudsakligen utförs av paranoida foliehattar, vilket endast garanterar 100% dataförlust på längre sikt.

Privatpersoner som krypterar sina diskar borde snarare regelmässigt bli föremål för en IT-forensisk undersökning, om samhället hade funkat som det skulle.

Jag som är lite nyfiken och gärna vill lära mig mer.
Kan du länka till en källa eller två som bekräftar "100% dataförlust på längre sikt"?
Helst någon källa med trovärdighet.

Tack.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tack för länken!

Är precis på väg att installera Windows 11 på två datorer, och inser nu att Rufus är det enda rimliga alternativet till installation. Ganska intressant hur Windows gått från den absolut minst problemfria upplevelsen till att man t.o.m. måste använda tredjepartsprogramvara för installation, inom loppet av några få år. Det illustrerar hur snabbt det kan gå utför även för giganter som Microsoft.

De behöver nog tyvärr göra en rejäl rensning i sin organisation, för det är sannolikt någon eller några individers usla ledarskap som ligger bakom detta.

Autoco-wrong.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilket svammel. (Säger jag med it-forensisk bakgrund)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig, nej. Du?

Nope.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Kan du länka till en källa eller två som bekräftar "100% dataförlust på längre sikt"?

Tack.

Går det att knäcka Bitlocker-krypteringen och komma åt datan inom rimlig tid när nyckeln är borttappad? Det trodde inte jag, men jag kan ju ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Tack.

100% dataförlust är väl bara om man samtidigt lyckas låsa sig ute från Microsoft, så att man inte kommer åt sina återställningskoder. Osannolikt, alltså.

Men vid t.ex. krashad disk är risken överhängande att man förlorar mer data än vad man annars skulle ha gjort. Det andra svaret i den här reddit-tråden förklarar det bra.
https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/16cy51j/is_it_h...

För egen del kör jag utan Bitlocker eftersom jag anser att risken är större än nyttan. Men egentligen är det nog hugget som stucket. Och springer man runt med en massa företagshemligheter i en laptop som man regelbundet glömmer på tunnelbanan är Bitlocker nog att förorda

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Går det att knäcka Bitlocker-krypteringen och komma åt datan inom rimlig tid när nyckeln är borttappad? Det trodde inte jag, men jag kan ju ha fel.

Det här kanske ger en hint om svaret.

https://www.howtogeek.com/windows-security-update-bitlocker-r...

Förutsättningen att komma åt nyckel-backupen är att den är nåbar. Har du inte tillgång till den är datan förlorad (säger Microsoft, men givetvis har de en bakdörr någonstans).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

FBI, borde kunna klara det, på stubinen.