Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Bärbar till ex. minecraft, sims

Permalänk
Medlem

Bärbar till ex. minecraft, sims

Hej

Tittar efter en bärbar dator till The Sims-spel och Minecraft. Helst för 4000-6000 om det går. Kollar runt lite själv men förstår inte så mycket även om jag kollat systemkraven för spelen.

Tack!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Min MSI Modern 14 klarar Minecraft 1.21.4 utan problem, +40fps, men snittar runt 60 med alla standardinställningar eller mods

Permalänk

minecraft (antar java?) har inga direkta systemkrav mer än att javaversionen den är lite kinkig och gillar framförallt cpu med få extremt kraftfulla kärnor pga kass spelkod.
genrellt enkärningt spel det mesta kommer köras på en singel kärna med något ströjobb hit och dit på andra men 90% av lasten kommer ligga på en kärna.

rekomenderat iaf 4Gb ledigt ram hälst 8GB utöver vad operativet drar op brukar väl generellt dra nånstans mellan ~4-8GB för win 10/11 med lite ströprogram igång så säg minst 12-16Gb ram totalt är väl rekomenderat.

grafikkkort är väl typ en potatis som behövs inte speciellt grafiktungt och dagens apuer inbyggda i processorn brukar inte va nått problem för att hålla någorlunda stabil ~60+fps.

The sims 4 har väl liknande systemkrav har jag för mig inget direkt supertungdrivet mestadels lidandes av föråldrad spelkod som inte direkt passar bra ihop med modern hårdvara.

någon av dessa borde fixa biffen utan större problem.
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/13681309,13798489?ca...

den äldre 5500U har fler kärnor men lägre klocka och ett stabilare val om det varit spel med skaplig multikärn support, single kärnprestandan är mer eller mindre likvärdig.

Gpumässigt som finns i dem så talar Vega 7 gpukretsen i 5500U mer fördel med nästan dubbla grafikprestandan mot Radeon 610M som sitter i 7520U

så personligen i samma sits hade jag satsat på den äldre 5500U modellen men tror inte att i just dessa 2 titlar som ingen av dem är speciellt grafiktung skulle märka någon större skillnad mellan dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows