Vilken bank är avgiftsfri av storbankerna? [LÖST]

Permalänk
Kontot avslutas

Vilken bank är avgiftsfri av storbankerna? [LÖST]

Kan man öppna privatkonto hos någon av storbankerna utan avgift? Behöver ej bankkort eller göra betalningar, endast kontantinsättningar och banköverföringar.

Edit: Kan inte göra bankomat insättningar utan bankkort så därmed behövs ju ett bankkort och detta kostar ju hos alla oavsett om bankkort går att välja bort eller ej. Därmed är min huvudfråga irrelevant då alla tar betalt för bankkort numera.

Visa signatur

Vänligen citera mig om ni vill ha svar av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Kan man öppna privatkonto hos någon av storbankerna utan avgift? Behöver ej bankkort eller göra betalningar, endast kontantinsättningar och banköverföringar.

Ingen alla storbanker har en avgift.

Handelsbanken lägst avgift 300 kr per år för kort och konto tjänster.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Skandiabanken om du klarar dig utan kontor! Dock ingen "storbank".

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skandiabanken om du klarar dig utan kontor!

Dock ingen storbank men stämmer att de inte har några avgifter ifall man inte behöver något kort.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Anders9110:

Skrivet av walkir:

Skandiabanken om du klarar dig utan kontor! Dock ingen "storbank".

Skrivet av Anders9110:

Dock ingen storbank men stämmer att de inte har några avgifter ifall man inte behöver något kort.

Som jag misstänkte. Har redan Skandia idag men vill enkelt kunna sätta in kontanter också. Kunde dock läsa att ICA Banken erbjuder kontantinsättningar via ICA-butiker. Så blir det istället. Annars är det bara storbankerna man kan sätta in kontanter hos via insättningsautomat.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweuser:

Skrivet av Anders9110:

Flera banker är gratis om man bara ska ha bankkonto utan tilläggstjänster.
Jag har swedbank-konto som är helt gratis exempelvis.
Kan inte betala räkningar och har inga kort där.

Men det är möjligt att det är svårare att bli ny kund där om man inte tänkt starta med en tjänst som kostar pengar. I dont know.
Jag hade swedbank som huvudbank tidigare. Har avslutat alla betaltjänster men har kvar konton. Som ibland används.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Söderbäck:

Flera banker är gratis om man bara ska ha bankkonto utan tilläggstjänster.
Jag har swedbank-konto som är helt gratis exempelvis.
Kan inte betala räkningar och har inga kort där.

Tyckte också att jag kunde läsa att Swedbank var gratis utan kort men blev osäker då det stod 300 kr/år för "Internetbetalningar". Innebär det bara betala räkningar eller även överföringar?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweuser:

Tyckte också att jag kunde läsa att Swedbank var gratis utan kort men blev osäker då det stod 300 kr/år för "Internetbetalningar". Innebär det bara betala räkningar eller även överföringar?

Ja man kanske behöver vara tydlig med att man inte vill ha internetbetalningstjänsten.

Överföringar till andra banker kan jag fortfarande göra. Kostar inget.
Gjorde en överföring från swedbank senast igår.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

There's no free lunch.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Söderbäck:

Ja man kanske behöver vara tydlig med att man inte vill ha internetbetalningstjänsten.

Överföringar till andra banker kan jag fortfarande göra. Kostar inget.
Gjorde en överföring från swedbank senast igår.

Kom på att det blir svårt att sätta in kontanter utan bankkkort... xD Det blir ICA Banken istället då de hade mer förmåner även om deras betalkort kostar lite mer än Skandias.

Skrivet av izzie:

There's no free lunch.

Bankerna tjänar pengar på oss även utan avgifter. En gång i tiden slapp jag att betala även för betalkort via Forex och de hade både kontor, generösa öppettider och kontanthantering. Good old days!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag betalar inget för att ha ett konto på SEB.

Permalänk
Medlem

Jag har ett SEB-konto helt utan avgift, det borde funka för dig om du bara ska kunna göra instättningar/uttag (betala räkningar kostar pengar)

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av joakim99:

Skrivet av dlq84:

Jag har ett SEB-konto helt utan avgift, det borde funka för dig om du bara ska kunna göra instättningar/uttag (betala räkningar kostar pengar)

Se där, bra info. Så SEB och Swedbank kan man ha avgiftsfritt konto hos.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LF kostar 275kr med allt. Gratis om man blir guldkund i vissa län.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Baxtex:

LF kostar 275kr med allt. Gratis om man blir guldkund i vissa län.

Jag betalar 25kr/mån sen 2024, dvs 300 kr/år. Innan dess hade jag 275kr/år.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Flera banker har ju insättningsmöjlighet av kontanter via bankomats insättnings-maskiner.
Dock behöver man kort för att den ska koppla till rätt bank.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag betalar 25kr/mån sen 2024, dvs 300 kr/år. Innan dess hade jag 275kr/år.

Olika mellan länen. Jag får fortfarande -275 varje januari.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Flera banker har ju insättningsmöjlighet av kontanter via bankomats insättnings-maskiner.

Jo, men det är ju då specifikt: Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB och Swedbank/Sparbankerna
(se https://www.bankomat.se/tjanster/ )

Så det utökar ju bara TS fråga om "storbankerna" till att även inkludera LF. Och LF har ju också avhandlats i tråden...

Men det är ju en bra poäng att om man behöver korttjänster så kan det ju, beroende på vad de har för lösningar, vara ett problem sett till TS önskan att inte betala månadsavgift.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Länsförsäkringar ger dig allt utom betalkort gratis. Är väl inte "storbank" dock så kanske fallerar där.

Permalänk
Medlem

Vi använder SBAB för att spara till hus. Vad jag vet så tar de ingen avgift för kontot? Används idag endast för kontoöverförningar (sparande).

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av orig_rejser:

Sista raden var en viktigt detalj jag glömde bort...

Skrivet av evil penguin:

Jo, men det är ju då specifikt: Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB och Swedbank/Sparbankerna
(se https://www.bankomat.se/tjanster/ )

Så det utökar ju bara TS fråga om "storbankerna" till att även inkludera LF. Och LF har ju också avhandlats i tråden...

Men det är ju en bra poäng att om man behöver korttjänster så kan det ju, beroende på vad de har för lösningar, vara ett problem sett till TS önskan att inte betala månadsavgift.

Min frågeställning blev fel inser jag nu i efterhand. Behöver ju faktiskt ett bankkort för att kunna utnyttja bankomaterna. Så jag säger upp mitt nuvarande bankkort hos Skandia och skaffar ett nytt hos LF. Visste inte att LF också erbjöd bankomatinsättning men det var ju bra då jag föredrar de framför de andra storbankerna. Fler i familjen som har.

Så därmed accepterar jag en avgift då jag ändå behöver ett bankkort för det jag vill kunna göra.

Skrivet av Ibymafayhas:

Länsförsäkringar ger dig allt utom betalkort gratis. Är väl inte "storbank" dock så kanske fallerar där.

Behöver absolut inte vara en storbank, missade att LF också erbjöd bankomatinsättningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Sista raden var en viktigt detalj jag glömde bort...

Min frågeställning blev fel inser jag nu i efterhand. Behöver ju faktiskt ett bankkort för att kunna utnyttja bankomaterna. Så jag säger upp mitt nuvarande bankkort hos Skandia och skaffar ett nytt hos LF. Visste inte att LF också erbjöd bankomatinsättning men det var ju bra då jag föredrar de framför de andra storbankerna. Fler i familjen som har.

Så därmed accepterar jag en avgift då jag ändå behöver ett bankkort för det jag vill kunna göra.

Behöver absolut inte vara en storbank, missade att LF också erbjöd bankomatinsättningar.

Och som redan nämnts i tråden så slipper du avgiften för kort hos LF om du är/blir guldkund.

Citat:

Guldkund

-Ha boendet försäkrat hos oss
-Ett aktivt privatkonto
-Regelbundet sparande på minst 500 kronor per månad, eller minst 200 000 kronor i sparkapital.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skrivet av dlq84:

Jag har betalat för det i alla år som jag haft konto hos SEB. 27-28 år eller nåt nu. Jag förstår inte vad det skulle vara för konstigt konto som är utan avgift där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om du är student är det möjligt att det kan finnas avgiftsfria banker, även med kort. Har för mig jag hade det på ICA banken för en herrans massa år sedan, men kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har betalat för det i alla år som jag haft konto hos SEB. 27-28 år eller nåt nu. Jag förstår inte vad det skulle vara för konstigt konto som är utan avgift där.

Har du bara ett konto där? Inget kort eller några andra tjänster? Jag har haft konto på SEB sedan sent 70-tal och aldrig betalat för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du bara ett konto där? Inget kort eller några andra tjänster? Jag har haft konto på SEB sedan sent 70-tal och aldrig betalat för det.

Kort, så klart. Vem har konto utan kort?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kort, så klart. Vem har konto utan kort?

Jag har inte något kort på SEB. Det har jag via Swedbank. Då är det inte något konstigt att du behöver betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har inte något kort på SEB. Det har jag via Swedbank. Då är det inte något konstigt att du behöver betala.

Men varför ha konto om man inte har kort till det???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har du hört talas om konceptet ”sparkonto”?

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har inte något kort på SBAB, Avanza, Nordnet, collector, landshypotek, Froda eller Länsförsäkringar heller. Det hindrar inte att jag har pengar sparat där.