Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Switch 2:s Joy‑Con kan fungera som mus

Permalänk
Melding Plague

Switch 2:s Joy‑Con kan fungera som mus

Patentansökningar visar hur det fungerar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Först tänkte jag Ryan-meme:t: "But why?" men sedan: "Med möjligheten att styra med mus kan flera speltyper som hittills inte har varit så enkla att porta till spelkonsolen bli aktuella, inte minst stadsbyggarspel och strategispel." så inser jag att om det faktiskt fungerar som en vanlig datormus på olika underlag så kan det innebära att SNES Mario Paint gör comeback hos Nintendo Switch 2 Online!

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Ser inge vidare bekväm ut.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk

Jag har kört en del Civ 6 på Switchen och jag tycker det funkar klart över förväntan. Jag är lite besviken att jag inte får spela det med handkontroll på datorn. Bra ändå att Nintendo provar lite nytt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, den är väl lite liten för att agera mus känns det som.
Men det borde ju gå att 3D-printa någon slags hållare som gör det bättre (om än inte perfekt, eftersom knapparna sitter där de sitter oavsett).
Skulle isåfall tro att det blir ett tillbehör som är rätt lätt att få tag på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nä det verkar allt vara en rejält sekundär kontrollfunktion. Det vet man ju hur jobbig känsla och opålitlig inmatning alla konstiga rese-möss har. Att detta skulle vara att föredra över gyron verkar osannolikt. Tippa den lite i sidled, ha fel underlag, osv.

Gissar att detta mest kommer bli en funktion för något gimmick spel. Kanske just så som visas i videon, låtsas att köra runt en leksaksbil på golvet. Som en variant på radiobil-Mario till nuvarande Switchen kanske.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hur ofta har man ett bord när man lirar switch?
Ser inte riktigt hur detta ska funka på ett tåg/flygplan/buss/bil, så knappast något som kommer vara ett krav i ett spel

Sen funderar jag på långsiktigheten, hur blir det med slitage? Ska de sälja skates?

Kul att de testar nya saker, men jag ser inte helheten ännu

Permalänk
Medlem

Känner jag lukten av Mario Paint?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det visade de i reveal-videon, så ingen nyhet.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Nix.. Logitech-4-Ever™ men vansinnigt roligt med nya innovationer.

Permalänk
Medlem

Det jag ser möjlighet till är att koppla annan mus till Switch 2. Vilket jag tror är möjligt till vissa spel redan på Switch 1, men nu med större utsträckning kanske?

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Det jag ser möjlighet till är att koppla annan mus till Switch 2. Vilket jag tror är möjligt till vissa spel redan på Switch 1, men nu med större utsträckning kanske?

Ja, om nu alla Switch 2 "har musfunktion" så kan alla speltillverkare räkna med att musfunktion finns på Switch 2 och det borde det rimligen komma kontroller som liknar möss mer även till utseendet. Om nu inte vanliga usb/Bluetoothmöss går att köra rakt upp och ner.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, om nu alla Switch 2 "har musfunktion" så kan alla speltillverkare räkna med att musfunktion finns på Switch 2 och det borde det rimligen komma kontroller som liknar möss mer även till utseendet. Om nu inte vanliga usb/Bluetoothmöss går att köra rakt upp och ner.

Vanliga USB-möss går att använda på nuvarande Switch, så det vore konstigt om inte Switch 2 också har stöd för det. Men det är förstås väldigt få spel som har stöd för det, se t.ex. denna lista på Reddit.

Om Joy-Con fungerar som en mus så blir det förstås kanske vanligare med spel som har mus-stöd, men det känns som att det kommer bli lite som med pekskärmen på nuvarande Switch som knappt används eftersom den t.ex. inte går att använda i dockat läge.

Permalänk
Medlem

När jag såg videon gick min tanke bara att det var referens till Mario kart spelet som de visade samtidigt då dem typ "körde iväg", missade helt att det satt en mus-sensor på dem och undrade vad alla pratade om...

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ser inte riktigt hur detta ska funka på ett tåg/flygplan/buss/bil, så knappast något som kommer vara ett krav i ett spel

Sen funderar jag på långsiktigheten, hur blir det med slitage? Ska de sälja skates?

Mycket möjligt att det kommer spel som uttryckligen nämner att de kräver ett bord eller annan yta för att kunna spelas. Alla spel behöver inte vara spelbara på språng, men de får vara medvetna om att det kan bli svårare att sälja spelet.

Angående skates... du menar såna som redan visades i Switch 2 trailern?

Permalänk
Medlem

Kul sätt att utöka funktionaliteten.
Men verkar vara sådär när det kommer till komforten.
Kör man något med minispel att man bara använder musfunktionaliteten under kortare stunder kan det nog fungera bra.
Men ska man spela något strategispel eller dylikt under längre tid känns det inte som ergonomin är så bra för det.
Men om de gör musfunktionalitet till standard och Switch 2 får Bluetooth stöd och kan använda vanliga Bluetooth möss, så kan det fungera med längre spelsessioner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att de testar nya saker, men jag ser inte helheten ännu

Om du är påklädd så kan du prova att köra datormusen längs byxben.
Det fungerar.
Kanske inte helt optimalt.
Men att sitta på en parkbänk eller buss och spela Switch 2 är väl inte direkt tänkt att konkurera med en stationär gaming PC med RTX 5090, 3 skärmar, mekaniskt tangentbord, gaming mus, deskmat osv.

Som en "musfunktionalitet on the go" lösning så fungerar det.
Men då får du komma ihåg att klä på dig innan du går hemifrån.

Permalänk
Medlem

Stöda usb eller bluetooth möss vore en bättre ide än att bygga in en "mus" sensor i redan väldigt dyra kontroller för den väldigt begränsade användning den kommer få.

Frågan är sen om den presenteras som en "mus" för spelen eller om den måste kodas speciellt för. Visste inte att en del spel stödde usb möss på switch 1 men hoppas då det kommer vara kompatibelt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+