Radeon RX 9000-serien kan bli oväntat billig

Permalänk
Melding Plague

Radeon RX 9000-serien kan bli oväntat billig

AMD kommer enligt ett nytt rykte prissätta grafikkorten ”aggressivt”.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Även om jag alltid köper nvidia (då jag har tidigare dåliga erfarenheter med amd kort) så hoppas jag alltid att amd ska lyckas och ta marknadsandelar då det aldrig är bra för oss konsumenter att något företag har marknadsmonopol

Permalänk

Problemet for AMD ar ju att om de bara ar lite billigare och har ungefar samma prestanda som ett nvidia-kort sa koper ju alla nvidia anda.

De skulle forsoka fa till en konkurrent till 5080 men salja det 20-30% mindre an 5080 -- da skulle de ha en konkurrent.

Permalänk
Medlem

Fast tidigare rykten, som inter verkat helt ogrundade, sa att AMD sköt upp lanseringen för att de inte räknat med nVidias låga prissättning, och att de själva planerat ett högre pris vilket skulle göra det osäljbart givet prestandan.
Därför arbetar de mer med FSR och volymer för att kunna få till ett lägre lanseringspris. Kanske hade de tänkt förlita sig på att kunna ha nya FSR som säljargument, men inte räknat med vilka framsteg nVidia gjort med frame generation.

Jag känner att det nog i vissa fall kan vara bättre än 5070, men ofta sämre, och att priset inte är lågt nog för att göra valet särskillt självklart ens för en gammal AMD-fanboy som mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Även om jag alltid köper nvidia (då jag har tidigare dåliga erfarenheter med amd kort) så hoppas jag alltid att amd ska lyckas och ta marknadsandelar då det aldrig är bra för oss konsumenter att något företag har marknadsmonopol

Detta är problemet, alla vill att Amd ska vara en relevant konkurrent men alla fortsätter köpa Nvidia kort. Världen funkar inte så, får Amd sälja kort, då kanske de kan bli en relevant konkurrent.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Vill amd ta delar och växa så MÅSTE de ha "aggresivt" pris och liknande funktioner som konkurrenterna.

Kan nog bli ett amd kort i framtiden. Det senaste var 7970. Sen kom 1080 från nvida som sopade mattan med amd då det rök om det. Innan dess hade nvidia alltid varit lite snabbare men förlorat på energieffektivitet. 1080 ändrade det rejält.

Får hoppas på ok prestanda och effektivitet för nvidias topp kort går bort pga pris. Kan amd plocka en plats runt 5070-5080 prestanda som är ett par tusenlappar billigare kan de bli riktigt lyckat tror jag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabmannen666:

Problemet for AMD ar ju att om de bara ar lite billigare och har ungefar samma prestanda som ett nvidia-kort sa koper ju alla nvidia anda.

De skulle forsoka fa till en konkurrent till 5080 men salja det 20-30% mindre an 5080 -- da skulle de ha en konkurrent.

Och sen så skulle alla sitta och hoppas på att andra skulle köpa amd:s nya kort så att nvidia då skulle sänka priset på det 5080-kort de vill köpa, för som vi alla vet så har AMD problem med blah, blah, blah, blah och blah. Och alla köpte ett AMD-kort för femton år sedan och det var dåligt, så aldrig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Det är det här beteendet som är problemet...

Hur ska AMD kunna existera och skapa konkurrenskraftiga grafikkort om om konsumenterna köper Nvidias kort även om AMDs är bättre/billigare? Bara för att du hade dåliga erfarenheter av AMDs drivrutiner för x antal år sedan så har det inte särskilt mycket med dagens situation att göra. Att välja bort en tillverkare på grund av tidigare dåliga erfarenhet kan fungera om det finns många olika tillverkare som tex chassin, cpu kylare etc. Men i en duo/oligopol situation som vi har på grafikkortsmarknaden måste konsumenterna vara otrogna och inte bara hålla sig till en tillverkare, dåliga tidigare erfarenheter eller ej.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och sen så skulle alla sitta och hoppas på att andra skulle köpa amd:s nya kort så att nvidia då skulle sänka priset på det 5080-kort de vill köpa, för som vi alla vet så har AMD problem med blah, blah, blah, blah och blah. Och alla köpte ett AMD-kort för femton år sedan och det var dåligt, så aldrig mer.

Problemet är ju att AMD är sämre på allt förutom rastrering och att (oftast) erbjuda mer VRAM. Det är klart folk vill ha Nvidia när det ser ut så. Uppskalning, FG och övriga features kommer bara bli mer och mer viktiga med tiden när pris/prestanda ökningar saktar in.

Allt hänger på hur långt AMD har kommit med FSR4. Utan att den konkurrerar med DLSS4 är RDNA4 lika ointressant som RDNA3 när det gäller att plocka marknadsandelar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Kommer grafikkorten med 12VHPWR så blir det köp! Annars blir det 5070 eller 5070ti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Hur ska AMD kunna existera och skapa konkurrenskraftiga grafikkort om om konsumenterna köper Nvidias kort även om AMDs är bättre/billigare?

Ja det är ett stort problem för AMD. Förutom en objektivt stark produkt, måste dom göra den (subjektivt) attraktiv också. Folk måste *vilja* ha ett AMD kort inte bara pga pris/prestanda. Man måste genuint tycka att AMD har det mer åtråvärda alternativet, inte bara ur ett plånboksperspektiv. Hur dom ska lyckas med det får någon expert svara på

Permalänk
Medlem

OM AMD faktiskt släpper ett kort som är konkurrenskraftigt prissatt (allt tyder på att de tänkt sig ta mer betalat för 9700 (XT) än vad Nvidia tar för 5070 och 5070 TI så kommer jag att köpa ett för att främja konkurrensen på marknaden. Om de gör som de alltid gör, dvs. släpper ett lite snabbare kort för ungefär samma pris men med sämre funktioner då blir det inget köp den här gången heller. Säga vad man vill om Intel men B580 är iaf en konkurrenskraftig produkt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Detta är problemet, alla vill att Amd ska vara en relevant konkurrent men alla fortsätter köpa Nvidia kort. Världen funkar inte så, får Amd sälja kort, då kanske de kan bli en relevant konkurrent.

Skrivet av hölmiz:

Hur ska AMD kunna existera och skapa konkurrenskraftiga grafikkort om om konsumenterna köper Nvidias kort även om AMDs är bättre/billigare? Bara för att du hade dåliga erfarenheter av AMDs drivrutiner för x antal år sedan så har det inte särskilt mycket med dagens situation att göra. Att välja bort en tillverkare på grund av tidigare dåliga erfarenhet kan fungera om det finns många olika tillverkare som tex chassin, cpu kylare etc. Men i en duo/oligopol situation som vi har på grafikkortsmarknaden måste konsumenterna vara otrogna och inte bara hålla sig till en tillverkare, dåliga tidigare erfarenheter eller ej.

Är som man brukar säga, lätt att rasera ett förtroende, OERHÖRT mycket svårare att bygga upp ett.

De har helt enkelt mycket att jobba på innan jag överväger nytt amd kort

Permalänk
Medlem

Det sitter oftast inte i huruvida ett kort kostar 12000 eller 16000 kr (som 7900XTX och 4080 kostade vid lanseringen). Det är nästan avrundningsfel för dom flesta som ändå överväger kort i den övre prisklassen.

Varför då välja AMD? Om uspen är avrundningsfel på priset…har vi en död produkt. För att inte tala om en feature stack som är tre generationer efter. Men tack för VRAM! /s

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Blah Blah Nvidia good Blah AMD bad blah blah

Jag har inte ägt ett AMD/ATI kort sedan ATI Rage 2c 2MB i första datorn och är grymt attraherad av 9070 / 9070 XT om priset är rätt. Är noll intresserad utav Nvidia pga deras priser och prissättningsstrategi. Kan 9070 XT prestera kring 4080 Super nivå men kosta 500~$600 enligt de senaste ryktena vore det ju väldigt intressant. Enda kortet som skulle kunna få mig att tänka om vore ett Intel B770 16GB om det kostade typ 399~$449 och var kring RTX 4070 Super nivå.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Typ 20-30% billigare vid samma prestanda åtminstone samt lovord kring FSR 4 annars är det nog kört. Recensenter måste vara lyriska annars kommer ingen nappa direkt. Och för att ens nå ut till folk som inte Följer recensioner så behöver AMD göra det flera gånger tyvärr för att ordet ska spridas.

Helt enkelt måste AMD leverera rejält för första gången på länge

Permalänk
Medlem

AMD konkurrerar när det gäller "gaming" dagsläget, förutom när det gäller RT
DLSS/FSR/XeSS samt FG är ju inget mätbart och är mer en lösning för att kunna spela spel som är dåligt optimerade för dagens datorer.

Så om kravet är att AMD måste vara 20-30% billigare, då är det kanske bättre att sitta och vara bitter över Nvidias papperslanseringar och buda på överprisade kort som säljs av scalpers, motivera ert köp med att AMD´s drivrutiner är skit...

Skit är skit oavsett fabrikat fast du slänger glitter på det, om konkurrens uteblir så stagnerar utvecklingen - se på Intel och AMD under 30 år, när AMD inte kunde konkurrera så satt Intel bekvämt i båten och vaskade champagne på "gammal" teknik...

Jag har full förståelse för Nvidias affärsplan, varför sälja till gamers när man kan tjäna mångdubbelt på AI - löner och utdelningar ska betalas.
Du saknar inte kon förrän kon är ur båset, Nvidia kan inte sakna något som man redan har - i detta fallet marknadsandelar

Detta var dagens gubbagnäll, ha en fortsatt trevlig dag!

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk

Och sen sänker nvidia priset och amd säljer inget :X

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast tidigare rykten, som inter verkat helt ogrundade, sa att AMD sköt upp lanseringen för att de inte räknat med nVidias låga prissättning, och att de själva planerat ett högre pris vilket skulle göra det osäljbart givet prestandan.

Jag har svårt att tro det. Die-storlekarna har varit kända länge (för allmänheten, AMD lär haft koll längre än så) så om de antog nått annat än max $600 för 5070 så agerade de gravt ointelligent.

Sen visst, Nvidia petade ner fantasipriset med $50 men om det gjorde så stor skillnad för AMD så var de fel ute från första början ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Typ 20-30% billigare vid samma prestanda åtminstone samt lovord kring FSR 4 annars är det nog kört. Recensenter måste vara lyriska annars kommer ingen nappa direkt. Och för att ens nå ut till folk som inte Följer recensioner så behöver AMD göra det flera gånger tyvärr för att ordet ska spridas.

Håller med. De måste ner i pris ordentligt för att vara relevanta. Annars är det inte värt ”risken”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ex-con:

AMD konkurrerar när det gäller "gaming" dagsläget, förutom när det gäller RT
DLSS/FSR/XeSS samt FG är ju inget mätbart och är mer en lösning för att kunna spela spel som är dåligt optimerade för dagens datorer.

DLSS och FG är som bäst när det inte är grunden för att få spelbar fps, tyvärr verkar devs skita i det. Nu senast kom ju Monster Hunter med sina recommended settings: RTX 3060 för ”1080p” (med DLSS performance och FG).

Även om det är tragiskt så är trenden tydlig, spel kommer snart kräva uppskalning och FG. Då är det viktigt att dessa funktionerna fungerar så bra som möjligt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vill amd ta delar och växa så MÅSTE de ha "aggresivt" pris och liknande funktioner som konkurrenterna.

Kan nog bli ett amd kort i framtiden. Det senaste var 7970. Sen kom 1080 från nvida som sopade mattan med amd då det rök om det. Innan dess hade nvidia alltid varit lite snabbare men förlorat på energieffektivitet. 1080 ändrade det rejält.

Får hoppas på ok prestanda och effektivitet för nvidias topp kort går bort pga pris. Kan amd plocka en plats runt 5070-5080 prestanda som är ett par tusenlappar billigare kan de bli riktigt lyckat tror jag.

HD 4870 var väl också väldigt bra?

Stämmer ryktena så kommer jag med stor sannolikhet köpa 9070/XT den här gången.
Är skeptisk till fakeframes och jag tror inte att mer än dubblering om ens det kommer vara aktuellt för mig, då jag kör med 120Hz skärm.
Hoppas bara att de i så fall går att få tag i till MSRP, Nvidias lanseringar är ju ett stort skämt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte resonemanget att problemet är att folk inte köper AMD's grafikkort och att det är därför AMD inte är en relevant konkurrent. Det är väl AMD's jobb att övertala folk att köpa deras kort istället för att folk ska stödköpa AMD för att bibehålla någon form av konkurrens. Hade man släppt en mer attraktiv produkt än Nvidia's dito så hade det sett väldigt annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Påminner rätt mycket om den lastgamla debatten på hårddiskssidan.. Seagate lever fortfarande med sitt (förvisso välförtjänta) rykte från tiden de producerade Barracuda 3TB-diskarna - i särklass den sämsta hårddisk som producerats, möjligen i konkurrens med IBM's "DeathStar". WD lever fortfarande på sin goodwill från den klassiska WD Red-serien, med 4TB-disken som i princip är den mest pålitliga hårddisk som tillverkats.

Sen att Seagate i princip bara släppt bra produkter sedan Barracuda-fadäsen, alltid är billigare än WD, och WD har roat sig med att mer eller mindre bara släppa dyrt skräp och ljuga hejvilt om allt möjligt OCH har branschens överlägset sämsta support -- who cares: Seagate är skit och WD är bäst.

Under hela denna tid har dessutom Toshiba suttit på avbytarbänken och får inte mycket uppmärksamhet trots utmärkta produkter till utmärkta priser under en väldigt lång tid. Uppstickare, nänä! WD ÄR BÄST!!11!

(för att vara övertydlig: WD är i detta fall synonymt med Nvidia, Seagate är AMD)

On-topic: ser väldigt mycket fram emot 9070XT. Det kan bli mitt första AMD-kort sedan Radeon 5870. Rejält trött på Nvidia.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det sitter oftast inte i huruvida ett kort kostar 12000 eller 16000 kr (som 7900XTX och 4080 kostade vid lanseringen). Det är nästan avrundningsfel för dom flesta som ändå överväger kort i den övre prisklassen.

Varför då välja AMD? Om uspen är avrundningsfel på priset…har vi en död produkt. För att inte tala om en feature stack som är tre generationer efter. Men tack för VRAM! /s

4000kr är inte ett avrundningsfel för mig. Tror det är få som känner så.

Men jag skiljer mig från mängden när det gäller prestanda. Jag bryr mig inte alls om MFG, FG, DLSS och liknande. Det är poänglöst för mig. Dött kisel.

Jag hade gärna sett att AMD hade levererat ett alternativ där helt utan RT och Tensorcores. Man hade antagligen fått 20-30% högre prestanda på samma mängd transistorer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är skeptisk till fakeframes och jag tror inte att mer än dubblering om ens det kommer vara aktuellt för mig, då jag kör med 120Hz skärm.
Hoppas bara att de i så fall går att få tag i till MSRP, Nvidias lanseringar är ju ett stort skämt.

Både 4870 och 5870 var väldigt bra kort!
5870 var vid lansering världens snabbaste grafikkort, åtminstone för spel.
Justerat för inflation kostade kortet ca 5000 kronor.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

HD 4870 var det inget fel på.

Tiden för riktig rå prestanda är nog över. Framtiden kommer vara "fakeframes" för hela slanten. Idag är "fakeframes" fungerande men med latenser och artifakter som följd.

Nvidias lanseringar är till för scalpers och deras kunder

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiamondDogs:

Förstår inte resonemanget att problemet är att folk inte köper AMD's grafikkort och att det är därför AMD inte är en relevant konkurrent. Det är väl AMD's jobb att övertala folk att köpa deras kort istället för att folk ska stödköpa AMD för att bibehålla någon form av konkurrens. Hade man släppt en mer attraktiv produkt än Nvidia's dito så hade det sett väldigt annorlunda ut.

Håller med dig. Nvidia har idag en bättre produkt och folk är villiga att betala för den produkten. Men sen gnäller folk om höga priser, vilket kanske hade åtgärdas av bättre konkurrens (men antagligen inte eftersom konkurrensen snarast är mot datacenter-kunder än AMD/Intel även om de hade haft fantastiska produkter idag)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nimafor:

Är som man brukar säga, lätt att rasera ett förtroende, OERHÖRT mycket svårare att bygga upp ett.

De har helt enkelt mycket att jobba på innan jag överväger nytt amd kort

Det “positiva” är att utvecklingen går i alla riktningar.

Ta till exempel Linux-stöd för GPU:er – Nvidia hade tidigare ett välförtjänt dåligt rykte på detta område. Men på senare tid har deras stöd blivit bättre än både AMD:s och Intels. Faktum är att aktuella tester på Phoronix visar att Nvidia ofta presterar bäst och har minst problem. Trots detta lyder många rekommendationer fortfarande att undvika Nvidia om man ska köra Linux.

Skrivet av Querth:

Om man blickar framåt och ser på vad som är “hett” just nu, bör AMD kunna närma sig Nvidia avsevärt när de övergår till UDMA.

Jag skulle bli rejält överraskad om RDNA4 blir en större succé – här lär ett lägre pris vara det enda som kan locka.

Orsaken stavas “transformers”. Det Nvidia gjorde med DLSS 4 (och då syftar jag inte på frame generation, utan på användningen av visual transformers) är utan tvekan det största lyftet på länge. Eftersom tekniken fungerar på alla generationer med “tensor cores” (från Turing och framåt), är det dessutom kanske det bästa exemplet på “fine wine” någonsin.

UDMA kommer att få tensor cores, vilket möjliggör att även AMD kan gå över till “visual transformers”. Tyvärr ser det ut som att FSR 4 endast kommer att ta AMD dit Nvidia redan var med DLSS 3.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Hur ska AMD kunna existera och skapa konkurrenskraftiga grafikkort om om konsumenterna köper Nvidias kort även om AMDs är bättre/billigare?

Därför att AMDs kort inte har varit tillräckligt mycket billigare.

I praktiken väljer köpare av en produkt inte förutsättningslöst mellan alla märken som finns på marknaden. Det upplevs ur köparens perspektiv som en viss risk att byta till annat märke med "okända" egenskaper. Detta är både rationellt, och inte rationellt, men likväl ett faktum.

De flesta som ska köpa grafikkort har rent statistiskt redan ett kort från Nvidia, och AMD har inte prissatt sina kort tillräckligt lockande för att byta.