Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Trådstartaren här. Jag fick problemet "löst" genom att skita i Adrenaline och annat lull-lull, och bara installera drivaren. Då är KCD2 hur stabilt som helst, och för att testa så installerade jag GPU Tweak och höjde i den frekvensgränsen. Inga problem att köra +150MHz även i KCD2, vilket betyder att det rullar bra även på de frekvenser som det körde i tidigare och kraschade. Så problemet är nog något annat som Adrenaline tillför.

Sen har jag fått intrycket att den ska "överklocka automatiskt" men bara till tillverkarens boostfrekvens. Det verkar stämma i de andra spel jag kört (CP2077, Hellblade 2).

Skönt att det löst sig, men håll utkik så att det inte är ett lurigt HW-fel.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Avstängd

Ni som nämner adrenaline och överklockning. Korten överklockar sig själva när de har headroom rent tempersturmässigt, även utan adrenaline installerat. Så det är inte adrenaline som är problemet där. Även nvidias kort går över spec en del. Basfrekvens betyder egentligen ingenting längre. Mitt XT Pulse ligger mellan 2960 och 3200mhz.

Ett förslag för era timeouts kan vara att prova ddu och sedan installera amd drivrutinen med bara drivern, inget adrenaline alls.

Vilket spel får ni timeouts i? Cyberpunk exempelvis i fullscreen kraschar om man tabbar vilket är ett känt problem sedan länge.

Permalänk

Fick exakt samma problem som trådstartaren beskriver. Bytte från 6800 XT igår till 9070 XT och spelade KCD2 flera timmar igår utan problem. Pillade lite med HYPR RX inställningarna idag men bestämde mig för att köra utan något lull lull. KCD2 kraschade ändå bara någon sekund efter världen laddade in. Problemet *verkar* har löst sig hos mig genom en DDU rensning och ominstallation av drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarolusRex95:

Fick exakt samma problem som trådstartaren beskriver. Bytte från 6800 XT igår till 9070 XT och spelade KCD2 flera timmar igår utan problem. Pillade lite med HYPR RX inställningarna idag men bestämde mig för att köra utan något lull lull. KCD2 kraschade ändå bara någon sekund efter världen laddade in. Problemet *verkar* har löst sig hos mig genom en DDU rensning och ominstallation av drivrutinerna.

Samma här hos trådstartaren. Först DDU och enbart drivrutiner, men efter ett tag så installerade jag på hela konkarongen igen och allt funkar klockrent. Kortet ligger upp mot 3,2GHz utan några som helst problem, och har rattat runt en hel del i inställningarna utan att det blivit nya fel. Kör KCD2 med Optiscaler. Bara inne i Kuttenberg det kan bli lite slitsamt ibland, och tror det är GPU RAM-relaterat.

Permalänk
Medlem

Fick precis min dator via inets datorbyggare med en 9070 xt reaper och upplever samma problem, dröjer bara sekunder av att öppna något valfritt spel så får jag driver timeouts höger och vänster. Dessutom har detta blivit värre med tiden och nu har det börjat bli driver timeouts bara när datorn står idle och precis nu så slocknade skärmarna helt, samtidigt som grafikkortet gick på högvarv tills jag startade om datorn med strömknappen. Har dessutom testat alla möjliga lösningar som att ta bort drivrutiner installera utan adrenalin och installera om hela windows, men inget hjälper.

Permalänk
Medlem

Har ni provat att ändra pci-e gen i bios?
Ta ned den ett steg.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har ni provat att ändra pci-e gen i bios?
Ta ned den ett steg.

Testade detta men fungerade tyvärr inte, dock om någon annan vill testa och de har ett asus tuf b650-e eller liknande med samma bios så hittar man inställningen under -> advanced -> onboard devices configuration -> något med pcie och speed (kommer inte ihåg vad menyn hette exakt men hittade den längst ner i alternativen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oye:

Fick precis min dator via inets datorbyggare med en 9070 xt reaper och upplever samma problem, dröjer bara sekunder av att öppna något valfritt spel så får jag driver timeouts höger och vänster. Dessutom har detta blivit värre med tiden och nu har det börjat bli driver timeouts bara när datorn står idle och precis nu så slocknade skärmarna helt, samtidigt som grafikkortet gick på högvarv tills jag startade om datorn med strömknappen. Har dessutom testat alla möjliga lösningar som att ta bort drivrutiner installera utan adrenalin och installera om hela windows, men inget hjälper.

Det där låter ju illa. Har hört att det är en del problem med att kortet sitter dåligt i PCIe-porten så du skulle kunna testa ta bort det och sätta tillbaka, noggrann med att det hamnar på plats och bottnar ordentligt.

Annars måste väl inet ha nån support? Hoppas den är öppen över helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Det där låter ju illa. Har hört att det är en del problem med att kortet sitter dåligt i PCIe-porten så du skulle kunna testa ta bort det och sätta tillbaka, noggrann med att det hamnar på plats och bottnar ordentligt.

Annars måste väl inet ha nån support? Hoppas den är öppen över helgen

Testade att ta ut och sätta in kortet men verkar tyvärr inte heller hjälpa. Jag har också redan varit i kontakt med inet under några dagar men har bestämt mig för att skicka tillbaka den till dem för felsökning, då jag känner att jag har testat allt kan hitta på diverse forum.

Permalänk
Medlem

@oye kan vara så enkelt att du fått ett måndagsexemplar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller