Hur dyrt är ett budgetbygge idag? (Speldator)

Permalänk
Medlem

Hur dyrt är ett budgetbygge idag? (Speldator)

Tjena, tänkte bygga ihop en ny dator till brorsan så billigt som möjligt, men samtidigt kunna köra spel som battlefield spelen, kingdom come:deliverance och age of empires :^) Har inte följt marknaden efter rtx2000-serien släpptes och förstår inte hur billiga SSDs blivit medans grafikkort blir bara dyrare.

Tänkte mig fractal define c chassi, 8gb ram(om det räcker idag?), 500gb ssd, 1tb hdd, wifi, men sen vet jag inte riktigt vad som är bra eller dåligt. Oroar mig lite över uppgraderingamöjligheten då det verkar ha kommit nya formfaktorer för processorer och VRAM plötsligt är viktigt.

Hur ser ett bra budgetbygge ut idag? Riktpris 10 000 men kommer man undan med mindre har man ju mer pengar till annat. Eller är det för liten budget?

Permalänk
Medlem

Ett bygge runt 10 000 kr kan ge ruskigt bra spelprestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nappev:

Tjena, tänkte bygga ihop en ny dator till brorsan så billigt som möjligt, men samtidigt kunna köra spel som battlefield spelen, kingdom come:deliverance och age of empires :^) Har inte följt marknaden efter rtx2000-serien släpptes och förstår inte hur billiga SSDs blivit medans grafikkort blir bara dyrare.

Tänkte mig fractal define c chassi, 8gb ram(om det räcker idag?), 500gb ssd, 1tb hdd, wifi, men sen vet jag inte riktigt vad som är bra eller dåligt. Oroar mig lite över uppgraderingamöjligheten då det verkar ha kommit nya formfaktorer för processorer och VRAM plötsligt är viktigt.

Hur ser ett bra budgetbygge ut idag? Riktpris 10 000 men kommer man undan med mindre har man ju mer pengar till annat. Eller är det för liten budget?

@Alastor Moody bygger tycker jag ser bra ut. i din tanke om 500GB SSD och 1TB HDD så skulle jag stark rekommendera dig att tänka om, HDD absolut om du ska lagra grejer, men köra spel osv är nog inget att fundera på (Funkar säkert, men lär ta tid å ladda)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

https://komponentkoll.se/bild/UlTmD.png

varför i hela friden ska han ha ett 750w agg till det där haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

För att det kostar 689 kr, har ATX 3.0 och fem års garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Ser inget problem med det alls, hur ser du det?

Dock är det nätagget aldrig i lager så där får man hitta något som är det.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

För att det kostar 689 kr, har ATX 3.0 och fem års garanti?

ATX 3.0 och garanti är perfekt, men min fråga var varför 750w jag vet inte om du läste den biten. 550w av samma modell räcker 👍

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Ser inget problem med det alls, hur ser du det?

Dock är det nätagget aldrig i lager så där får man hitta något som är det.

Overkill med 750w samt lagerstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Ja, vill man ha grejerna snabbt kan man köra på 550 W. Annars är en dryg hundralapp extra för 200 W extra väldigt billigt för fler uppgraderingsval i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Det enda du förlorar med ett överspeccat nätagg är att den kan ha något sämre effektivitet (och då är vi väldigt petiga) och att det kanske kostar mer. Dock har du utrymme för ett framtida grafikkort som du kanske inte har med ett 550W. Det är mest grafikkorten man byter med tiden. Tråkigt att behöva byta nätagg vid nästa grafikkortsbyte också.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nappev:

En del har ju nämnts redan, men lite respons på ovanstående:
Define C är ganska restriktivt chassi, så om du köper moderna lite varmare komponenter så kan det bli lite varmt och högljutt.
Det kan även bli svårt att klämma in komponenterna: grafikkort börjar bli rejält svullna!

För SSD så har 1tb blivit "bottenstandarden" och jag skulle inte rekommendera köpa något mindre än så... (Ofta så har mindre SSD långsammare prestanda pga hur de är byggda, så köp inte för liten disk)

Små hårddiskar är inte värt besväret. Finns det behov för stora mängder lagring på över 4TB så finns det ett syfte, men annars bör du klara dig med enbart SSD och få mycket högre prestanda och slippa problemet med ljud och vibrationer
Och köp åtminstone 16 Gig RAM. 8 Gig är för lite nuförtiden.
32 Gig är inte så dumt... Speciellt om du bygger en budgetdator med DDR4 minne så kan RAM var riktigt billigt!

...

Om uppgraderingsmöjligheter är viktigt för dig så kan en lite modernare plattform med AM5 chipset och DDR5 minne vara det bästa alternativet, även om det gör att datorn blir lite dyrare här och nu.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

@Alastor Moody bygger tycker jag ser bra ut. i din tanke om 500GB SSD och 1TB HDD så skulle jag stark rekommendera dig att tänka om, HDD absolut om du ska lagra grejer, men köra spel osv är nog inget att fundera på (Funkar säkert, men lär ta tid å ladda)

Jag är la van vid att man har windows, systemgrejer och GTAV på ssdn 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

En del har ju nämnts redan, men lite respons på ovanstående:
Define C är ganska restriktivt chassi, så om du köper moderna lite varmare komponenter så kan det bli lite varmt och högljutt.
Det kan även bli svårt att klämma in komponenterna: grafikkort börjar bli rejält svullna!

För SSD så har 1tb blivit "bottenstandarden" och jag skulle inte rekommendera köpa något mindre än så... (Ofta så har mindre SSD långsammare prestanda pga hur de är byggda, så köp inte för liten disk)

Små hårddiskar är inte värt besväret. Finns det behov för stora mängder lagring på över 4TB så finns det ett syfte, men annars bör du klara dig med enbart SSD och få mycket högre prestanda och slippa problemet med ljud och vibrationer
Och köp åtminstone 16 Gig RAM. 8 Gig är för lite nuförtiden.
32 Gig är inte så dumt... Speciellt om du bygger en budgetdator med DDR4 minne så kan RAM var riktigt billigt!

...

Om uppgraderingsmöjligheter är viktigt för dig så kan en lite modernare plattform med AM5 chipset och DDR5 minne vara det bästa alternativet, även om det gör att datorn blir lite dyrare här och nu.

Ska tänka på det. Han har ju en fru hemma så rgb går absolut inte 😄 ska kolla på större chassin.

Jag vet inte riktigt vad man ska tänka kring uppgraderingsmöjlighet. Den lär stå på samma ställe i ett par år tills ett för krävande spel släpps eller blir såld när det kommer upp. Då är det väll bättre att slippa leta flera år gamla komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Framtida uppgraderingar kanske, ett PSU håller upp mot 10 år. Säg att det kommer att tjäna väl till två maskiner i alla fall.

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bild/UlTmD.png

Tack för att du tog dig tiden att göra upp en hel lista!

Blir nog inte ett 10000kr bygge men snarare en budget för dator, skärm, tangentbord, mus, hörlurar. Tror du att det hade varit fel att gå ner till ett rx7600 8gb, ryzen 5 3600? Ändra nätaggregatet, och hitta ett chassi utan rgb.

Permalänk
Medlem

Som några påpekat strunta i HDD och kör på 1 eller 2 tb SSD, finns billiga alternativ som funkar bra.

Även 16gb RAM går att hitta ganska billigt idag och bör verkligen inte understigas, särskilt inte om man vill vara någorlunda framtidssäker för 8gb ram är nog knappt tillräckligt idag för många spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nappev:

Tack för att du tog dig tiden att göra upp en hel lista!

Blir nog inte ett 10000kr bygge men snarare en budget för dator, skärm, tangentbord, mus, hörlurar. Tror du att det hade varit fel att gå ner till ett rx7600 8gb, ryzen 5 3600? Ändra nätaggregatet, och hitta ett chassi utan rgb.

Skulle rekommendera begagnade delar.

Annars, dator för 7k:
https://komponentkoll.se/bygg/lOAiW
3k räcker för kringutrustning.

Permalänk
Medlem

Ser gärna att ingen flyger på mig nu utan slänger in det här för diskussionens skull men läste nånstans i tråden att grabben har fru och rgb inte kommer på tal så tänkte att en stilren SFF (finns i svart åsså) kan eventuellt vara intressant.

Tyvärr går väl inte SFF och budget helt hand i hand men gör vad du/ni vill med detta bygge och kasta en soltorkad tomat i fejset på mig om du/ni måste.

Med det sagt skulle jag inte utesluta begagnat heller om det kan vara något? Man kan få mycket för pengarna där.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på kombon Ryzen 5 7600 och Arc B570 eller B580.
Jag kör själv Ryzen 5 7600 med ett Arc B580 och är grymt nöjd med prestandan och stabiliteten.
Just nu har inet Arc B570 till ett oslagbart pris i lager och även Arc B580 finns i lager för 3490kr, vilket är riktigt bra för detta kort med 12gb vram.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)