Permalänk

Laggande WiFi trots hög hastighet

Hej,
Jag har fiber från Tele2 med deras router WiFi Hub L2 (Sagemcom F@st 5359 CHWU) och deras WiFi extender WiFi Pod 2 (Sagemcom F@st 266 CH). Jag har bra hastighet via WiFi: ca 500 Mbit/s nära routern och ca 250 Mbit/s nära extendern. Problemet är att vissa tjänster ändå inte fungerar bra när jag är uppkopplad till extendern. Exempelvis hackar Microsoft Teams-möten och jag kan få upp till 50% paketförlust. Stänger jag av extendern fungerar Teams-möten bättre trots att hastigheten går ner till ca 5 Mbit/s. Upplever också att svarstiden från många hemsidor är lång trots att ping-tester visar bra resultat.
Jag har testat med att försöka para ihop min gamla WiFi extender från Telenor till Tele2-routern för att se om den fungerar bättre, men jag lyckas inte få det att fungera.
Någon som vet vad mina problem kan bero på och har en idé om hur jag kan lösa dem?
Mvh,
Fredrik

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är för att "wifi-förstärkare" rent generellt är skit. Det bästa är att dra kabel hela vägen eller sätta upp accesspunkter men det innebär fortfarande kabeldragning.
Snäppet under det som också är gratis, blir att flytta runt routern/"förstärkaren" och se om det hjälper.
Alternativen efter det blir meshnät (med egen dedikerad kanal för backhaul alt. kabel iaf) eller homeplugs.

Permalänk

Har tyvärr inte möjlighet att dra kabel eller ha en bättre placering av routern. Jag hade motsvarande lösning med router/förstärkare från Telenor tidigare med samma placering som nu och det fungerade problemfritt. Tänkte om det fanns några inställningar i routern/förstärkaren som skulle kunna förbättra situationen. Hittade inget sådant i routern och jag vet inte hur jag loggar in på extendern

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

OM du kan logga in i förstärkaren så är det på samma sätt som för routern, bara annan IP.
Se om du kan ändra kanal eller liknande i routern

Permalänk
Medlem

Hittar ingen manual men kolla om det går att köra ett separat nät för back haul, kan även vara värt att testa både 2,4GHz och 5GHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddanA68:

Microsoft Teams-möten och jag kan få upp till 50% paketförlust. Stänger jag av extendern fungerar Teams-möten bättre trots att hastigheten går ner till ca 5 Mbit/s. Upplever också att svarstiden från många hemsidor är lång trots att ping-tester visar bra resultat.

Packet loss mätt hur? Det är skillnad på paket som inte kommer tillbaka och paket som inte kommer tillbaka i tid för att användas av applikationen (Teams) i tid.

TCP (svarstider från de flesta webbsidor) är extremt beroende av varianser i latenser. Webbläsarens utvecklarverktyg, nätverksfliken, är ett OK verktyg för att få jämförande siffror om man har koll på vad som cachas i olika mätningar.

Om man mäter ICMP (ping) och använder det som proxy för hur TCP och UDP (Teams, gissar jag kör UDP) beter sig så bör man använda ett verktyg som tar många samplingar och visar standardavvikelsen. Jag brukar använda mtr på Linux för det syftet, jag gissar att WinMtr eller pingplotter på Windows duger, eller mtr i WSL.

Självklart slår man av video i Teams, definitivt den utgående, om man vill minimera risken för problem.

Om du har valt utrustning man inte kan felsöka i så slipper du förstås att felsöka den vägen. Det positiva är ju dock att ISP:n troligen har full access till ditt privata nät, så du kan be dem felsöka.

Permalänk
Medlem

Extender som sagt är skit. vill du ha utökat nät på mer ytor så är meshsystem ett bättre val.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Packet loss var det som visas under "Settings - Call health" i Teams.
Har testat ett par nätverksdiagnoser men har svårt att tolka resultaten eftersom jag inte är så kunnig i nätverk. Trodde i min enfald att hög throughput skulle vara tillräckligt för en bra användarupplevelse men uppenbarligen är det inte så.
Enligt Tele2:s hemsida så använder sig Wifi-förstärkaren av mesh-teknik
De inställningar jag hittar när jag loggar in på routern är bandstyrning av/på under "Wi-Fi Mesh" och val av kanal under "Basic settings". Vet inte om jag kan ställa in en dedikerad kanal mellan router och förstärkare.
Enligt routern har Wifi-förstärkaren adress 192.168.0.10 men jag får inget svar när jag skriver in denna adress i en webläsare